Eftergydning i elgryde med indsatssi

JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Jeg har lige et spørgsmål til jer, der brygger med elgryde og indsatssi. Jeg har kun brygget én gang med min gryde, og der eftergydede jeg ikke (dumt valg og tynd øl). Jeg kan læse mig frem til to muligheder:

1) Jeg tømmer gryden (f.eks. til en gærspand) og batch sparger, hvorefter gryden igen tømmes. Masken kasseres, og urten hældes tilbage og koges. Ulemper er ekstra rengøring af spanden og fare for iltning.

2) Indsatssien hæves, og der sparges kontinuerligt direkte ned i gryde. Når der er eftergydet tilfredsstillende kasseres masken og urten kan koges. Her er der en voldsom iltning, medmindre man langsomt hæver indsatssien.

Hvad gør I? Og er der nogle smarte råd? Især ift. at undgå iltning ved metode 2.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Per »

JayJay skrev:Jeg har lige et spørgsmål til jer, der brygger med elgryde og indsatssi. Jeg har kun brygget én gang med min gryde, og der eftergydede jeg ikke (dumt valg og tynd øl). Jeg kan læse mig frem til to muligheder:

1) Jeg tømmer gryden (f.eks. til en gærspand) og batch sparger, hvorefter gryden igen tømmes. Masken kasseres, og urten hældes tilbage og koges. Ulemper er ekstra rengøring af spanden og fare for iltning.

2) Indsatssien hæves, og der sparges kontinuerligt direkte ned i gryde. Når der er eftergydet tilfredsstillende kasseres masken og urten kan koges. Her er der en voldsom iltning, medmindre man langsomt hæver indsatssien.

Hvad gør I? Og er der nogle smarte råd? Især ift. at undgå iltning ved metode 2.
Det kan godt være at det er mig, der husker forkert, men er iltningen ikke først et problem efter kogning af urten?

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Mikle »

jeg mener også som Per skriver at det først er et problem med iltning når urten er kogt.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Jeg mener bestemt, at det eneste tidspunkt, hvor iltning er gavnligt, er når urten er kold i forbindelse med gæring.
Hvor direkte "skadelig", iltning af varm urt er, ved jeg ikke.
Brugeravatar
Mikro Jensen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 28. mar 2014, 18:45
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Mikro Jensen »

Jeg brygger i elgryde med indsatssi, og har lavet en anordning, så jeg kan hæve sien i små steps, netop for at undgå iltning.
Ved ikke hvor meget evt. iltning betyder, men har altid hørt, at det helst skal undgås, til efter kogning og afkøling. Her gælder det så netop om at få så meget ilt tilført urten, så gæren har noget at leve af.
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Mikro Jensen skrev:Jeg brygger i elgryde med indsatssi, og har lavet en anordning, så jeg kan hæve sien i små steps, netop for at undgå iltning.
Ved ikke hvor meget evt. iltning betyder, men har altid hørt, at det helst skal undgås, til efter kogning og afkøling. Her gælder det så netop om at få så meget ilt tilført urten, så gæren har noget at leve af.
Det lyder som en rigtig smart anordning. Har du mon et billede af den?
Brugeravatar
Mikro Jensen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 28. mar 2014, 18:45
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Mikro Jensen »

Det lyder som en rigtig smart anordning. Har du mon et billede af den?
Jeg har et billede, som viser hele anordningen ("øllevatoren"), men mens den ikke er i brug.
[img]
Øllevator - 1 (Medium).jpg
[/img]
Det andet billede viser indsatssien, mens den sidder/hænger på øllevatoren.
[img]
Indsatssi.jpg
[/img]
Indsatssien hænger i 2 snore, der går ned om håndtagene på sien.
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Mange tak. Jeg kan ikke lige se de to første billeder, men de sidste to illustrerer fint dit stativ. Det ser vældig smart ud. Jeg kan ikke arbejde i metal, men jeg må prøve at lave en nogenlunde lignende hejseværk i træ.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
Mikro Jensen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 28. mar 2014, 18:45
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Mikro Jensen »

Hej JayJay,
Der er kun de samme 2 billeder - ved ikke lige hvorfor det vises som det gør.
Jeg er sikker på, at en i træ også vil virke.
Held og lykke med det.
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Fint, så er jeg ikke gået glip af noget. Jeg må igang med at snedkerere. Tak for inspirationen

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af Borg »

Prøv Google “hot side aeration” og læs en masse indlæg om emnet. Og så er det op til den enkelte, hvor væsentlig man synes det er.
Du kan også læse en masse tips til, hvordan det kan undgås.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

Jeg kender tilstrækkeligt til emnet. Efter min overbevisning gør det ikke noget godt for øllen, og det er en faktor, som bør holdes så lav som muligt for at skabe en reproducerbar øl. Men det er selvfølgelig umuligt helt at undgå iltning :)

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af peos »

JayJay skrev:Jeg har lige et spørgsmål til jer, der brygger med elgryde og indsatssi. Jeg har kun brygget én gang med min gryde, og der eftergydede jeg ikke (dumt valg og tynd øl). Jeg kan læse mig frem til to muligheder:

1) Jeg tømmer gryden (f.eks. til en gærspand) og batch sparger, hvorefter gryden igen tømmes. Masken kasseres, og urten hældes tilbage og koges. Ulemper er ekstra rengøring af spanden og fare for iltning.

2) Indsatssien hæves, og der sparges kontinuerligt direkte ned i gryde. Når der er eftergydet tilfredsstillende kasseres masken og urten kan koges. Her er der en voldsom iltning, medmindre man langsomt hæver indsatssien.

Hvad gør I? Og er der nogle smarte råd? Især ift. at undgå iltning ved metode 2.
Før jeg lavede mit HERMS anlæg med 3 elgryder brugte jeg indsatssi i elgryde. Jeg lavede fly-sparge, hvor urten løb fra gryden ned i en gærspand uden at hæve indsatssien. På den måde kunne jeg over det meste af spargeforløbet holde vandspejlet over masken. Når alt var løbet igennem, tømte jeg gryden for mask, og hældte urten tilbage med et litermål, hvorefter den blev kogt. Det gav nogle glimrende øl.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af JayJay »

peos skrev:
JayJay skrev:Jeg har lige et spørgsmål til jer, der brygger med elgryde og indsatssi. Jeg har kun brygget én gang med min gryde, og der eftergydede jeg ikke (dumt valg og tynd øl). Jeg kan læse mig frem til to muligheder:

1) Jeg tømmer gryden (f.eks. til en gærspand) og batch sparger, hvorefter gryden igen tømmes. Masken kasseres, og urten hældes tilbage og koges. Ulemper er ekstra rengøring af spanden og fare for iltning.

2) Indsatssien hæves, og der sparges kontinuerligt direkte ned i gryde. Når der er eftergydet tilfredsstillende kasseres masken og urten kan koges. Her er der en voldsom iltning, medmindre man langsomt hæver indsatssien.

Hvad gør I? Og er der nogle smarte råd? Især ift. at undgå iltning ved metode 2.
Før jeg lavede mit HERMS anlæg med 3 elgryder brugte jeg indsatssi i elgryde. Jeg lavede fly-sparge, hvor urten løb fra gryden ned i en gærspand uden at hæve indsatssien. På den måde kunne jeg over det meste af spargeforløbet holde vandspejlet over masken. Når alt var løbet igennem, tømte jeg gryden for mask, og hældte urten tilbage med et litermål, hvorefter den blev kogt. Det gav nogle glimrende øl.
Tak for input. Jeg kommer til at køre samme løsning i morgen. Mon ikke det bliver drikkeligt. Men det er da lidt besværligt.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Eftergydning i elgryde med indsatssi

Indlæg af peos »

Det gør det helt sikkert - og ingen tvivl om, at det er HÅNDbryg :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"