Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Besvar
Weldingh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 29. okt 2015, 21:48

Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Weldingh »

Hej med jer.

Jeg er nybegynder i forhold til Cornelius fustager. Jeg har mit første bryg fyldt på fustage. Det er tvangskarboneret og har den rette mængde kulsyre nu. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg opbevarer det. Skal Co2 flasken fortsat være koblet på med lidt tryk for at øllet bevarer kulsyren, eller skal jeg blot koble den fra og lade den stå uden, da kulsyren i øllet vil opretholde mængden af kulsyren selv?

Mvh. Niels Weldignh
EnøBryghus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. nov 2019, 11:53

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af EnøBryghus »

Uden tryk og køligt....
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Knet »

Du kan jo lige trykprøve den om en uges tid og se om trykket er det samme. Bare så du er sikker. Surt at spilde øl, hvis CO2 siver ud. Det har jeg nu aldrig oplevet, men hvis lagring er dit formål så ville det da være surt.....

Men ellers skal du supplere med CO2 når du tapper. Ellers bliver øllene fladere og fladere som fadet tømmes. Og her bliver du nok hurtigt træt af at tage koblinger af og på plus det er en risikokilde til infektion.

Lad dem evt sidde på og luk hanen på CO2 flasken hvis du frygter at utæthed i slanger/koblinger vil tømme flasken. Så åbner du bare når du tapper og lukker igen.

Selv har jeg en lille flaske tilsluttet, der altid er åben. Så er det bar at hive i tappehanen uden at åbne køleren. Men med lille flaske risikerer jeg heller ikke stort tab. Min 6kg flaske åbnede og lukkede jeg.

Og ja: koldt :-)

Vh. Kenneth
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Vestv »