Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Besvar
Weldingh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 29. okt 2015, 21:48

Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Weldingh »

Hej med jer.

Jeg er nybegynder i forhold til Cornelius fustager. Jeg har mit første bryg fyldt på fustage. Det er tvangskarboneret og har den rette mængde kulsyre nu. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg opbevarer det. Skal Co2 flasken fortsat være koblet på med lidt tryk for at øllet bevarer kulsyren, eller skal jeg blot koble den fra og lade den stå uden, da kulsyren i øllet vil opretholde mængden af kulsyren selv?

Mvh. Niels Weldignh
EnøBryghus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. nov 2019, 11:53

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af EnøBryghus »

Uden tryk og køligt....
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Knet »

Du kan jo lige trykprøve den om en uges tid og se om trykket er det samme. Bare så du er sikker. Surt at spilde øl, hvis CO2 siver ud. Det har jeg nu aldrig oplevet, men hvis lagring er dit formål så ville det da være surt.....

Men ellers skal du supplere med CO2 når du tapper. Ellers bliver øllene fladere og fladere som fadet tømmes. Og her bliver du nok hurtigt træt af at tage koblinger af og på plus det er en risikokilde til infektion.

Lad dem evt sidde på og luk hanen på CO2 flasken hvis du frygter at utæthed i slanger/koblinger vil tømme flasken. Så åbner du bare når du tapper og lukker igen.

Selv har jeg en lille flaske tilsluttet, der altid er åben. Så er det bar at hive i tappehanen uden at åbne køleren. Men med lille flaske risikerer jeg heller ikke stort tab. Min 6kg flaske åbnede og lukkede jeg.

Og ja: koldt :-)

Vh. Kenneth
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Vestv »

Har efter tidligere råd fra Knet tilsluttet en Sodastream flaske som er konstant tilsluttet så er tabet ved utætheder til at overse. Jeg vejer regulator og flaske for at se om den taber
- hvilket kun er sket selvforskyldt indtil videre.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af jandk »

Jeg har nu ikke oplevet at mine Cornelius fustager taber tryk (hverken nye eller brugte).
Det er en god ide at sætte lidt tryk på, når øl'en er tappet deri, så låget lukker helt tæt fra starten af.
Paknings sæt er ikke så dyre, så hvis man er i tvivl om tætheden, ville jeg bare skifte dem præventivt.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af mhn »

Jeg har oplevet en utæt overtryksventil.

Den skulle bare aktiveres en gang, så var den tæt. Men det skulle jo lige opdages først. :-|
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Opbevaring af karboneret øl på Cornelius fustage

Indlæg af Knet »

Når øllet er færdigkarboneret kan utætheder jo også konstateres ved at lukke på flaskens ventil. Falder trykket derefter i manometer er noget utæt.

God pointe MHN med ventilen i låget. Jeg har også oplevet en utæthed der, men den hvislede og skulle netop også bare aktiveres et par gange. Havde den ikke hvislet, var flasken blevet tømt. Men det drejer sig så kun om 140 gram i mit tilfælde, da det er hvad der kan fyldes på min tyskerflaske uden den har været i fryseren.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"