Kveik gær

Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Kveik gær

Indlæg af Per »

Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær. Det skulle sådan set være fint nok, gærer rent, hurtigt og fremmer humlen. Men hvordan er det lige man bruger Kveik i forhold til de ”almindelige” gærtyper? Jeg har siddet og kigget forskellige tråde her på forum igennem, men mangler lidt info.

Jeg er med på at den arbejder ved højere temperaturer, - ca. 25 – 30°. Så køle urten ned til ønsket gæringstemperatur, evt. et par grader lavere. Pitche gæren én grad under temperaturen i urten. Gæring i gang efter ganske kort tid og færdig efter 3-4 dage.

Spørgsmål:

- Fordele og ulemper med Kveik i forhold ”almindelig” gær?
- Skal man lave en gærstarter som normalt? (Planlagt bryg: 15 ltr. OG 1060. Der skal bruges ca. 140 mia. gærceller ved en pitch rate på 0,75)
- Hvornår tørhumler man når det går så hurtigt? (ved brug af ”almindelig” gær, tørhumler jeg normalt efter 2 dages gæring, for at mindske risikoen for iltning og infektion)
- Skal en Kveik gær ikke have tid til at rydde op efter sig som ”almindelig” gær?
- Skal sukkermængden til karbonering beregnes som normalt? Sukker pr. liter = (ønsket rumfang - oprindeligt rumfang) x 4
- I relation til karboneringen, - hvad vil CO2 rumfanget være ved en gæringstemp. på 30° (ved 22° er det 0,83)

Brug af Kveik gær er en helt ny verden for mig, så jeg håber at der nogen her der har noget erfaring de vil dele. Jeg beklager hvis jeg skulle have overset svarene i tidligere tråde.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kveik gær

Indlæg af Per »

Per skrev:Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær. Det skulle sådan set være fint nok, gærer rent, hurtigt og fremmer humlen. Men hvordan er det lige man bruger Kveik i forhold til de ”almindelige” gærtyper? Jeg har siddet og kigget forskellige tråde her på forum igennem, men mangler lidt info.

Jeg er med på at den arbejder ved højere temperaturer, - ca. 25 – 30°. Så køle urten ned til ønsket gæringstemperatur, evt. et par grader lavere. Pitche gæren én grad under temperaturen i urten. Gæring i gang efter ganske kort tid og færdig efter 3-4 dage.

Spørgsmål:

- Fordele og ulemper med Kveik i forhold ”almindelig” gær?
- Skal man lave en gærstarter som normalt? (Planlagt bryg: 15 ltr. OG 1060. Der skal bruges ca. 166 mia. gærceller ved en pitch rate på 0,75)
- Hvornår tørhumler man når det går så hurtigt? (ved brug af ”almindelig” gær, tørhumler jeg normalt efter 2 dages gæring, for at mindske risikoen for iltning og infektion)
- Skal en Kveik gær ikke have tid til at rydde op efter sig som ”almindelig” gær?
- Skal sukkermængden til karbonering beregnes som normalt? Sukker pr. liter = (ønsket rumfang - oprindeligt rumfang) x 4
- I relation til karboneringen, - hvad vil CO2 rumfanget være ved en gæringstemp. på 30° (ved 22° er det 0,83)

Brug af Kveik gær er en helt ny verden for mig, så jeg håber at der nogen her der har noget erfaring de vil dele. Jeg beklager hvis jeg skulle have overset svarene i tidligere tråde.

Mvh. Per.
Herfølge Bryghus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12. dec 2019, 20:25
Geografisk sted: Herfølge

Re: Kveik gær

Indlæg af Herfølge Bryghus »

Per skrev:Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær.
Hej Per.

Opshaug er i mine øjne den mindst interessante af Kveikerne.
Den har bestemt sin berettigelse under varmere himmelstrøg eller midt i en hedebølge. Men her i DK om vinteren, kan man lige så godt bruge en US-05, synes jeg.

Hvis du har mod på at prøve en lidt mere interessant Kveik, så har jeg lidt forskelligt i Herfølge. Fx Gausemel eller Raftevolds Hornindal (Hvis du har det ok med at de indeholder godartede bakterier)
- Jeg har faktisk også Opshaug, hvis du allerhelst vil prøve den.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kveik gær

Indlæg af Per »

Herfølge Bryghus skrev:
Per skrev:Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær.
Hej Per.

Opshaug er i mine øjne den mindst interessante af Kveikerne.
Den har bestemt sin berettigelse under varmere himmelstrøg eller midt i en hedebølge. Men her i DK om vinteren, kan man lige så godt bruge en US-05, synes jeg.

Hvis du har mod på at prøve en lidt mere interessant Kveik, så har jeg lidt forskelligt i Herfølge. Fx Gausemel eller Raftevolds Hornindal (Hvis du har det ok med at de indeholder godartede bakterier)
- Jeg har faktisk også Opshaug, hvis du allerhelst vil prøve den.
Jamen det vil jeg da meget gerne. Hvor finder man dig?

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Kveik gær

Indlæg af JAFU »

Hej Per

Der er et norsk brygforum svarende til vores.
https://forum.norbrygg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er rigtig meget god information at finde dér - når man først har vænnet sig til den norske ordstilling :-)
Kveik er naturlig nok et stort emne hos dem, så du vil blive godt hjulpet derinde, er jeg sikker på.

Mvh Jakob
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Kveik gær

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Som Michael skriver så er Opshaug ret så neutral, men på trods af det så har jeg for nylig brygget en ret velsmagende Tjekkisk lager alike med den, til IPA vil jeg nok pege på Horningdal, den giver fin smag af tropiske frugter og så lidt varmere end 30 grader
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kveik gær

Indlæg af Per »

I forhold til at bruge Kveik gær, giver det så nogen mening, når man har et gærskab, hvor man kan styre sin temperatur?

Jeg tænker primært denne årstid. Mit gærskab står i et rum med en temperatur meget lig udendørs temperaturen, så jeg har ingen problemer med at holde f.eks. 18 - 20° i urten. Men skal jeg op på 25 - 30° skal der bruges en del mere energi på opvarmning. Jeg vil helst kunne styre min gæringstemperatur, så derfor gærskabet.

Så hvad er motivationen for at bruge Kveik gær? - ud over at den er lynhurtig, men det er vel til dels et resultat af høj gæringstemperatur, eller... ?

Min interesse kom ud fra at Kveik er meget hurtigt, så jeg så lige en mulighed for at lave et par bryg indenfor kort tid.

Mvh. Per.
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kveik gær

Indlæg af BrewBros »

Hiver lige den her frem igen - for har også flere af de samme spørgsmål :-)

Som vi ikke komme omkring:

Tørhumling - timing?
Og skal den rydde op inden man tapper ud fra gærspand?

Hilsen

Mogens
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kveik gær

Indlæg af Peterdanske »

Jeg er stor fan af diverse Kveik typer, de er hurtige og meget alsidige.
Især de "rene" og de med tydelige citrusnoter, samt de mere eksotiske der leder tankerne hen på ananas og andre sydfrugter er gode til mine smagsløg.
Der står en modern dark lager og "koger" med Voss Kveik nu, ved begrænsede 18 grader for at holde den ren.

Jeg tørhumler allerede efter 24-36 timer på Kveik, så kan det få et døgn og komme op igen mens der stadig bliver produceret lidt co2 til at skubbe ilten ud.

Mine erfaringer med Kveik er at de flokkulerer og rydder flot op efter sig selv, ved højere temperaturer kan du have en Ale klar og karboneret på fad på 7 dage.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kveik gær

Indlæg af BrewBros »

Thanks!

Og tørhumle Kveik - samme mængder som "almindelig" tørhumle, ikke? Og en dråbe olivenolie...
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kveik gær

Indlæg af Peterdanske »

Ja, der er ingen forskel på mængden af humle til tørhumling, i hvert fald ikke her.

Det er en fin idé med olivenolien, men jeg bruger det ikke selv med Kveik, den gær er så hurtig og aggressiv at den gærer stort set alt uanset hvad...
Jeg har prøvet det med succes med en Safale us-05, men hold mængden nede, en tandstik dyppet i olien og så i gærspanden bagefter er rigeligt.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kveik gær

Indlæg af BrewBros »

Åh det gik lidt hurtigt :-)

Jeg mente tørhumle - ca. hvornår, nu det går så hurtigt
Og gær: Samme mængde som fx en Safale 05?

Takker :-)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kveik gær

Indlæg af Peterdanske »

BrewBros skrev:Åh det gik lidt hurtigt :-)

Jeg mente tørhumle - ca. hvornår, nu det går så hurtigt
Og gær: Samme mængde som fx en Safale 05?

Takker :-)
Jeg tørhumler allerede efter 24-36 timer på Kveik, så kan det få et døgn og komme op igen mens der stadig bliver produceret lidt co2 til at skubbe ilten ud.

Sidste bryg var med Lallemands Voss Kveik, der prøvede jeg med 1/2 brev, startet i gærstarter 12 timer før pitch, det var som et godstog, hvor mange celler der var aner jeg ikke, men rigeligt til at starte en heftig gæring, i løbet af 3 timer hvirvlede det rundt og temperaturen steg et par grader.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kveik gær

Indlæg af BrewBros »

Turbo- bajr :-)

Tak for tips!
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kveik gær

Indlæg af Peterdanske »

Nemlig....
Jeg har både IPA og en Munich/Perle SMASH på fad lige nu, begge brygget på Kveik, hhv. Voss og Hornindal.
Sidstnævnte blev pitchet onsdag morgen, søndag blev den overført til fad og karboneret, prøvesmagt og godkendt.
IMG_20201104_165328_01__02.jpg
Screenshot_20201115-194054.jpg
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"