Hurtig gæring og karbonering

Besvar
MKronborg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. feb 2015, 09:36

Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af MKronborg »

Hej kloge bryggere!

Jeg er kommet lidt sent i gang med to bryg (Brown ale og Session IPA) som gerne skulle være klar på flasker den 21. marts (dvs. om lige over tre uger). De blev brygget igår og i forgårs, og er begge på 11 liter i gærtanken. Opskrifter på beercalc:
Brown: NUMBER ONE
Session: Livs Elixir

Er det helt utopi at tro, at de kan nå at blive klar? Jeg forestiller mig at omstikke om en uge, flaske om to uger, men det giver så kun lige over en uge til karbonering i flasker, er det nok? Eller skal/kan jeg skippe anden gæring og flaske allerede efter en uge?

Jeg læste et indlæg af én som ved en fejl havde efterladt sine flasker på et gulv med kraftig gulvvarme og der var karboneringen næsten færdig efter to dage, så måske det var et forsøg værd?

Jeg læste også at druesukker er bedre til hurtig karbonering end hvid sukker, passer det? Og er der andet man kan gøre for at optimere processen?

Alle input og forslag modtages! :-)

-Mikael
Loxia
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2017, 10:14

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Loxia »

Jeg ville droppe omstikning (jeg har aldrig brugt det) og lade det stå i 14 dage, så du har ca. en uge til karbonering.
Hvis du stiller flaskerne ved 22-23°C, så burde du godt kunne nå det.
Du skal selvfølgelig være sikker på at du er nået til stabil FG.

Jeg tror ikke det gør den store forskel om du bruger druesukker eller alm. sukker, men det ikke.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Knet »

Gulvvarmen har nok været mig. Min karbonering var lidt tam da den burde være færdig. Satte så flaskerne på gulvet et par dag og det sparkede gang i det. Mit gulv er lunt, men der er ikke ful smæk på. Dog nok til at de bundfældede celler fik lyst til at arbejde, da jeg lige rystede det løs.

Det gik fint hos mig. Men tror ikke det generelt er et råd til Speedkarbonering. Tålmodighed er nok bedst. Men det har du ikke tid til ...

Vh. Kenneth
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Knet skrev:Gulvvarmen har nok været mig. Min karbonering var lidt tam da den burde være færdig. Satte så flaskerne på gulvet et par dag og det sparkede gang i det. Mit gulv er lunt, men der er ikke ful smæk på. Dog nok til at de bundfældede celler fik lyst til at arbejde, da jeg lige rystede det løs.

Det gik fint hos mig. Men tror ikke det generelt er et råd til Speedkarbonering. Tålmodighed er nok bedst. Men det har du ikke tid til ...

Vh. Kenneth
øllet skal jo også nå at optage co2 og det sker bedst når det er koldt
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Knet »

Hmmmm... det er rigtigt at varm øl frigiver CO2 og at kold øl holder bedre på det. Under gæring med gærlås, under hældning i glas fra flaske osv. At der ved tvangskarbonering skal mindre tryk på ved kold end ved varm øl osv. Men der vil vel sikres ensartet tryk i headspace i flaske og i øl, ligesom under tvangskarbonering? Hvor skulle dannet CO2 løbe hen i den lukkede flaske, hvis ikke den presses ned i det varme øl?

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Borg »

Dalmoseosebryg skrev:
Knet skrev:Gulvvarmen har nok været mig. Min karbonering var lidt tam da den burde være færdig. Satte så flaskerne på gulvet et par dag og det sparkede gang i det. Mit gulv er lunt, men der er ikke ful smæk på. Dog nok til at de bundfældede celler fik lyst til at arbejde, da jeg lige rystede det løs.

Det gik fint hos mig. Men tror ikke det generelt er et råd til Speedkarbonering. Tålmodighed er nok bedst. Men det har du ikke tid til ...

Vh. Kenneth
øllet skal jo også nå at optage co2 og det sker bedst når det er koldt
Første krav er, at der produceres CO2, og det kræver en aktiv gær. Og er gæren aktiv ved 25 grader, så er det den temperatur du stiller dit øl ved.
Når gæren så er færdig med at producere CO2, er det hele i flasken. Og der er den del af den i øllet, som der skal være. Resten er i headspace.
Det er rigtigt at kold øl lettere optager CO2 end varm øl. Men det er kun interessant ved tvangskarbonering. Ved sukkerkarbonering giver produktion af CO2 er stadigt stigende tryk, som bevirker, at den ønskede mængde CO2 bliver i øllet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af grøntoft »

En varm øl vil have højere CO2 tryk i atmosfæren over øllet.

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Knet »

@grøntoft: hvad bygger du det på? Jeg ser ikke noget argument for, i en lukket beholder, det være sig flaske, dåse eller fad, at der ikke skulle være ligevægt. Hvad er argumentet for, at trykket skulle være højere i flaskehalsen når det er varmt?

Der må da være ligevægt.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af Borg »

grøntoft skrev:En varm øl vil have højere CO2 tryk i atmosfæren over øllet.

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
Der vil være er højere tryk i flasken, såvel i øllet som i headspace over øllet, når temperaturen stiger. Netop det gør, at der er den samme ligevægt i gasserne som når øllet er 5 grader og trykket er lavere.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hurtig gæring og karbonering

Indlæg af grøntoft »

Borg har jeg ret i at det har noget med gaskonstanten at gøre?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"