Dykrør af kobber hjælp

Besvar
Blom
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. dec 2019, 18:23

Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af Blom »

Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af Per »

Blom skrev:Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal gøre i forhold til dit øl, men husk når du køber rustfrit dykrør, så skal det være syrefast.

Mvh. Per.
Blom
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. dec 2019, 18:23

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af Blom »

Per skrev:
Blom skrev:Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal gøre i forhold til dit øl, men husk når du køber rustfrit dykrør, så skal det være syrefast.

Mvh. Per.
Mange tak Per det er syrefast det nye jeg har bestilt.
Vh
lr-brew
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. feb 2020, 16:35

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af lr-brew »

Fødevarestyrelsen skriver om kobber:
Kobber til fødevarer
Det anbefales at undgå direkte kontakt mellem kobber og fødevarer, da fødevaren kan misfarves eller få afsmag.
Der er ingen restriktioner for brug af kobber belagt med tin, rustfrit stål eller et andet passende materiale.
Kilde: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... inger.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af peos »

Blom skrev:Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Jeg tror, at du skal lede efter en anden årsag til misfarvning og grums. Der er kobber i næsten enhver vandinstallation, og det hverken farver eller grumser vandet. Jeg bruger selv en kobberspiral i mit HERMS system, og modstrømskøleren er også af kobber, og jeg har aldrig oplevet misfarvning af selv helt lyse øl. Og klarhed har jeg heller ikke problemer med.

Dette ikke for at starte en diskussion om kobber contra rustfrit. Jeg tvivler på, at kobber udgør et sundhedsproblem, men rustfrit er på den sikre side. Jeg kan blot ikke forestille mig, at et dykrør af kobber er anledning til dit problem. Jeg tror, at du får meget mere ud af at se på gær, klaring, hygiejne mv.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af Borg »

peos skrev:
Blom skrev:Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Jeg tror, at du skal lede efter en anden årsag til misfarvning og grums. Der er kobber i næsten enhver vandinstallation, og det hverken farver eller grumser vandet. Jeg bruger selv en kobberspiral i mit HERMS system, og modstrømskøleren er også af kobber, og jeg har aldrig oplevet misfarvning af selv helt lyse øl. Og klarhed har jeg heller ikke problemer med.

Dette ikke for at starte en diskussion om kobber contra rustfrit. Jeg tvivler på, at kobber udgør et sundhedsproblem, men rustfrit er på den sikre side. Jeg kan blot ikke forestille mig, at et dykrør af kobber er anledning til dit problem. Jeg tror, at du får meget mere ud af at se på gær, klaring, hygiejne mv.
Der er stor forskel på vand og øl. Øl er en syre med en pH på omkring 4,5 i sin færdige udgave, mens vand typisk ligger omkring 7,5. Derfor påvirker øl kobber på en helt anderledes måde end vand.
I et brygsystem, er mæsk og urt også en syre. Dog “kun” omkring 5,5 pH. Men der er væsentlig forskel på syrepåvirkning på nogle få timer, og så et dykrør i en gærtank i 14 dage.
Der er sandsynligvis ikke en sundhedsrisiko (se førevarestyrelsens beskrivelse der linkes til i et tidligere indlæg), men farven kan ganske vel komme fra kobberet (grundet længere tids kontakt med syre).
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af grøntoft »

Borg skrev:
peos skrev:
Blom skrev:Jeg har brugt et dykrør i kobber og øllet har nu fået en underlig kobberfarve... Dykrøret er tilbageleveret og jeg har bestilt et i rustfrit stål, mit spørgsmål går på om jeg skal hælde mine 20L pilsner ud? Jeg har forsøgt at coldcrashe ved 1 grad de sidste 4 dage, men øllet er helt grumset og man kan bestemt ikke se igennem det når det kommer i et glas. Smagen er god skal det siges.

Link til dykrøret: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -403449410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh Blom
Jeg tror, at du skal lede efter en anden årsag til misfarvning og grums. Der er kobber i næsten enhver vandinstallation, og det hverken farver eller grumser vandet. Jeg bruger selv en kobberspiral i mit HERMS system, og modstrømskøleren er også af kobber, og jeg har aldrig oplevet misfarvning af selv helt lyse øl. Og klarhed har jeg heller ikke problemer med.

Dette ikke for at starte en diskussion om kobber contra rustfrit. Jeg tvivler på, at kobber udgør et sundhedsproblem, men rustfrit er på den sikre side. Jeg kan blot ikke forestille mig, at et dykrør af kobber er anledning til dit problem. Jeg tror, at du får meget mere ud af at se på gær, klaring, hygiejne mv.
Der er stor forskel på vand og øl. Øl er en syre med en pH på omkring 4,5 i sin færdige udgave, mens vand typisk ligger omkring 7,5. Derfor påvirker øl kobber på en helt anderledes måde end vand.
I et brygsystem, er mæsk og urt også en syre. Dog “kun” omkring 5,5 pH. Men der er væsentlig forskel på syrepåvirkning på nogle få timer, og så et dykrør i en gærtank i 14 dage.
Der er sandsynligvis ikke en sundhedsrisiko (se førevarestyrelsens beskrivelse der linkes til i et tidligere indlæg), men farven kan ganske vel komme fra kobberet (grundet længere tids kontakt med syre).
Det er også derfor at en kobberchiller er så dejlig ren når den kommer op af urten! ;)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af peos »

Ja, men nu var det som nævnt netop ikke for at starte den diskussion - det var for at hjælpe i forhold til problemet med misfarvning og grums. Og der er vel næppe nogen, som kan argumentere seriøst for, at et dykrør af kobber skulle give grums!
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af Knet »

Kan det være chill haze forårsaget af langsom coldbreak hvor proteiner ikke er skilt ud?

Chill haze beskrives uklart og tåget. Det kunne måske opfattes grumset? Efter 4 dages coldcrash bør du hvertfald ikke have egentlig grums i. Det skulle have bundfældet sig.

Er den uklar/tåget når den er varm? Som jeg forstår det er chill haze kun aktuel i kold øl. Det kunne du evt. teste.

Vh. Kenneth
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af grøntoft »

Altså i gamle dage brugte man kobberkedler og kobberbeholdere til at mæske og fermentere i. Så et dykrør gør nok ikke den store forskel.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Dykrør af kobber hjælp

Indlæg af inzide »

Kan det være, at der i virkeligheden er tale om messing, der jo er en kobber/zink-legering? Det kan i hvert fald give bismag i det færdige produkt. Jeg havde en billig pumpe med nogle messing-fittings på et tidspunkt, og HELDIGVIS kørte jeg lige noget varmt vand rundt med den før bryggedag.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"