birke øl

birke øl

Indlægaf blower » 4. apr 2020, 21:00

Jeg har birkesaft,så jeg vil prøve at lave en øl på birkesaft med det malt jeg har og en us05 gær og med det humle jeg har.Så ingen op skrift.Kun hvad jeg har.
men for at kun at prøve noget nyt,jeg tror ikke at birkesaften vil gøre en forskæld,men vandet kan vel ikke være renere efter at være filtreret igennem træet+1% sukker i saften.
Har nogen prøvet med birkesaft.
MVH Per
blower

Geografisk sted: 9900

Re: birke øl

Indlægaf Ankerstjerne » 5. apr 2020, 22:15

Jep, jeg har prøvet at lave en sommerøl, hvor brygvand var udskiftet med birkesaft. Eftergydningsvandet (udgjorde ca. 1/4 af den samlede vædske) var dog almindelig postevand. Det er rigtigt, at birkesaft ikke har særlig megen smag ligesom jeg også målte sukkerindhold til at være meget lavt (ca. 15 gram pr. liter) . Alligevel påvirker det brygresultatet. Brygvandets pH-værdi og sammensætning af mineraler har væsentlig betydning for brygresultatet. Og hvis din birkesaft adskiller sig væsentligt fra dit brygvand, så vil det højst sandsynligt også have indvirkning på slutresultatet.

Jeg syntes, at min birkesaftøl blev lidt mere tam og kedelig end tilsvarende andre somerøl, jeg har brygget på postevand. Derfor er jeg gået væk fra at bruge birkesaft i mit øl. Til gengæld indkoger jeg birkesaften. Dvs. birkesaften koges i to ca. døgn og herefter er 100 liter birkesaft blevet til 25 liter koncentrat (og sukkerindhold er blevet til ca. 60 gram pr. liter). Da jeg også brygger mjød, så har jeg valgt at bruge dette koncentrat eller rettere denne birkesaft-urt til mjødbrygning. Jeg prøvede det sidste år og det blev en succes, og vil prøve igen år.

Konklusion: det kan godt lade sig gøre at bruge birkesaft som brygvand og jeg håber du får et godt resultat ud af det.
mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen
Ankerstjerne

Geografisk sted: 55 22' 30''N, 10 10' 14''E (Magtenbølle på Fyn)

Tilbage til Generelt om brygning