Kan det gære for længe

JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af JAFU »

Hej Jan

Jeg ville give din øl en lang lagring og se, hvordan det udvikler sig.
Du har en ret høj alkohol procent i din øl, og på billedet ser den lidt mørk ud. Begge dele kvalificerer den i mine øjne til lang lagring - gerne mere end et år. Der er selvfølgelig ingen garanti for at den retter sig fuldstændig, men du skriver dog, at den allerede efter 7 uger er i bedring.
Beslutter du dig alligevel for at hælde den ud, så synes jeg, at du skal beholde et par flasker og se, hvordan den er om et år eller halvandet.
Der er et eller andet underligt med din nedgæring til 1.000, som godt kan indikere en infektion, så jeg ville være ekstra omhyggelig med rengøring, inden du starter dit næste bryg.

Mvh Jakob
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

JAFU skrev:Hej Jan

Jeg ville give din øl en lang lagring og se, hvordan det udvikler sig.
Du har en ret høj alkohol procent i din øl, og på billedet ser den lidt mørk ud. Begge dele kvalificerer den i mine øjne til lang lagring - gerne mere end et år. Der er selvfølgelig ingen garanti for at den retter sig fuldstændig, men du skriver dog, at den allerede efter 7 uger er i bedring.
Beslutter du dig alligevel for at hælde den ud, så synes jeg, at du skal beholde et par flasker og se, hvordan den er om et år eller halvandet.
Der er et eller andet underligt med din nedgæring til 1.000, som godt kan indikere en infektion, så jeg ville være ekstra omhyggelig med rengøring, inden du starter dit næste bryg.

Mvh Jakob
Uha, det lyder længe, opskriften foreskriver 1-3 måneder ;o)
Men, tror da jeg vil prøve at lade et par flasker stå, problemet er bare, hvis det bliver den nye øl stradivarius kan jeg ikke genskabe den ;o)

Ja, jeg skal nok have en børste i flaskerne når de skal rengøres så ringen kommer væk.

Jan
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af JAFU »

Ja - det er noget længere tid, men du er også endt med en noget stærkere øl end opskriften foreskriver :-)
Udover rengøring med børste, som du skriver, ville jeg efterfølgende også give flaskerne en tur i ovnen ved 120 grader. Nogle infektioner kan være svære at slippe af med, og det ville være ærgerligt, hvis du fik samme problem i næste bryg. Brygspanden skal du også være omhyggelig med.
Det er selvfølgelig ikke sikkert, du har en infektion, men for at være på den sikre side, ville jeg gøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"