Hvor længe kan urten stå?

Besvar
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Family Brewing »

Hejsa.

Jeg bryggede i går, og jeg havde planlagt at bruge en vådgær (1728) fra Wyeast (smack-pack).
Jeg smackede den fra morgenen af, men da urten var afkølet, var pakken fra Wyeast ikke svulmet særlig meget op.
I skrivende stund er det ca. 30 timer siden jeg smackede pakken, den er hævet, men slet ikke så meget som den burde.
Jeg har nu bestilt en magnetomrører, kolbe og spraymalt, som jeg formentlig modtager Tirsdag, jeg vil så lave en gærstarter Tirsdag, og tilsætte den til min urt Onsdag.

Mit spørgsmål i den forbindelse er så, kan min urt godt tåle at stå i så lang tid?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hold den koldt 0-5 grader og du har måske en chance.
Og så ny gær i drop den gamle, jeg ville også droppe vådgæren
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Family Brewing »

Altså Wyeast posen er svulmet lidt op, så der helt sikkert liv derinde, det tænker jeg nok skal gå når jeg får den opformeret vha. min starter.

Hvorfor tænker du der er et problem i at lade urten stå ved rum temp? Den er jo i en lukket gærspand.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Freund »

Family Brewing skrev: Hvorfor tænker du der er et problem i at lade urten stå ved rum temp? Den er jo i en lukket gærspand.
Det er heller ikke sikkert at det er et problem. Det finder du ud af når du har drukket det..
En alm. gærspand er ikke hermetisk tæt, og nogle "uhumskheder" kan overleve flere timers kogning.

Der er mere læsning i tråden her:
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Personligt ville jeg skaffe en ny gær/anden gær asap, evt en her på HBF der kunne være behjælpelig.

Men nu er jeg ikke ekspert inden for noget som helst - og vil ikke blande mig i hvad der er mest rigtigt for dig Billede
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af mhn »

Jeg ville heller ikke turde lade sådan en spand bakterie/vildgær guf stå ret længe.

Men jeg har ingen ide om, om det kan gå godt. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Family Brewing »

Tak for input.

Jeg endte med at smide den lettere opsvulmede vådgær i, urten stod altså 'kun' i 24 timer inden gæren blev tilsat, det tænker jeg nok skal gå, jf. den tråd der blev linket til.

Gæringen er nu fint igang, men min bekymring går nu på om den gær jeg har tilsat er opgaven voksen, det er en Imperial Stout på OG 1094.
Hvis jeg efter 3 uger ikke er tilfreds med FG, er der så nogen idé i at tilsætte endnu en pose Wyeast gær, evt. efter at have opformeret den?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvor længe kan urten stå?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Family Brewing skrev:Tak for input.

Jeg endte med at smide den lettere opsvulmede vådgær i, urten stod altså 'kun' i 24 timer inden gæren blev tilsat, det tænker jeg nok skal gå, jf. den tråd der blev linket til.

Gæringen er nu fint igang, men min bekymring går nu på om den gær jeg har tilsat er opgaven voksen, det er en Imperial Stout på OG 1094.
Hvis jeg efter 3 uger ikke er tilfreds med FG, er der så nogen idé i at tilsætte endnu en pose Wyeast gær, evt. efter at have opformeret den?
Er din gæring i gang skal den nok klare det, om den giver uønsket bismag grundet underpitch, det vil tiden så vise
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"