Gærstarter

Gærstarter

Indlægaf Jan Rasmussen » 14. maj 2020, 10:12

Kogte min mini urt i går og har ladet den køle ned i køleskabet natten over.

Fandt det var meget bøvlet at få DME pulveret ned i Erlenmeyer kolben, så jeg kogte det op og opløste DME blandingen i en gryde hvorefter den blev hældt på kolben og kogt i 15 minutter, det hjælper jo også med til at sterilisere kolben som jeg forinden var stiliseret med Chemipro San, jeg glemte så lige at tage højde for fordampning hvilket gjorde min urt blev 1043SG i stedet for de beregnede 1036SG. kunne selvfølgelig have spædet den op med lidt mere vand, det gør vi så næste gang.

Her til morgen tog jeg kolben ud på køkken bordet og lod den stå i to timer så den kunne få rumtemperatur, en time senere tog jeg også gæren (Imperial A07 Flagship) ud så den kunne få nogenlunde samme temperatur, altså rumtemperatur.

Spørgsmål:
1) Er det korrekt at tage gæren ud på bordet og opvarme til rumtemperatur inden den hældes i gærstarteren som også er opvarmet til rumtemperatur? (der dør vel mange celler under opvarmningen) eller kan den kolde gær hældes i en rum tempereret urt?
2) Eller, Kan man tage kolben med urt og posen med gær ud af køleskabet og blande dem sammen mens de er køleskabs kolde, sætte det på magnet omrøre og lade den varme op til rumtemperatur?
2) Består en to liters gærstarter af to liter urt + gær, eller er de to liter urt inkl. gær?

Synes ikke jeg har kunne finde oplysninger der præcisere disse.
Jan Rasmussen

Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Gærstarter

Indlægaf Jacob-T » 14. maj 2020, 19:34

1 -> det er hvad jeg ville gøre, MEN jeg tror i virkeligheden det vigtige er at temperaturforskellen mellem gær og medie er lille
3 -> Min umiddelbare tanke er at gærens volumen ikke gør den store forskel, så jeg ville normalt ikke regne den med.

Det kan godt være at det er mig der mangler erfaring (har aldrig reelt målt SG på starter medie), men på mig virker det lidt vildt hvis du har kogt over 300ml af på 15min.
Når det er sagt, afhængigt af hvad det er du skal fermentere, så gør det nok ikke den store forskel.

-Jacob
Jacob-T

Indlægaf JAFU » 15. maj 2020, 10:33

Jeg har læst mig til, at det kan have en positiv effekt, hvis din gærstarter er en grad eller to varmere end din gær, når du tilsætter gæren. Den lille øgning i temperatur skulle kunne vække gæren af dvale hurtigere, end hvis begge har samme temperatur.
Det modsatte skulle være tilfældet, hvis din gærstarter er koldere end gæren. Temperaturfaldet skulle gæren “opfatte” som et signal til at nu var det tid til at gå i dvale.
Om det forholder sig sådan, tør jeg dog ikke sige.
Mvh Jakob

Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Ulriklk » 16. maj 2020, 18:37

Nu skriver Imperial jo selv på posen at den bare skal direkte fra køleskab og i urten, så det gør jeg uanset om det er gærstarter eller ej.
Ulriklk

Geografisk sted: Kongens Lyngby

Tilbage til Generelt om brygning