Tør humle et færdigt fad

Besvar
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Tør humle et færdigt fad

Indlæg af dtc »

Hej

Jeg har brygget mig sådan et ekstrakt kit: https://mangrovejacks.com/products/gold ... h-dry-hops" onclick="window.open(this.href);return false; og har det meste på et cornelius fad.
Jeg syntes bare det virkelig mangler noget smag og tænker om det ikke er muligt at tørhumle den lidt på bagkant? Er det noget nogen har erfaringer eller råd til?
Jeg har ikke den store erfaring med tørhumling, andet end fra sådanne færdig kits.

Jeg forestiller mig noget med at tage trykket af, smide en humle sok med pellets i, "afmålt" så mængden passer det kan ligge der indtil det er drukket - max et par måneder? :) Derefter så lukke låget, køre lidt CO2 ind med åben overtryksventil og fylde en bars tryk på igen

Det er et cornelius 19 liters fad.

Jeg ligger inde med lidt rester af Perle, Tettnanger, East Kent, Sladek, Fuggles, Hellertauer og Saaz
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af Freund »

Hej dtc
Jeg vil ikke anbefale at tørhumle mere end 4-7 dage da der vil trække uønskede smage ud (græs/hø).
Er fadet på køl, kan det måske tåle længere tid - du kan jo smage dig frem
Du kan også vælge at koge en humle-te og tilsætte fadet.

Hilsen
Freund
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af dtc »

Hej Freund

Ja så er humle-te nok vejen at gå
BaronVonBach
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. apr 2014, 09:22
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af BaronVonBach »

Hej

Jeg har ikke selv erfaring med at tør humle på fad. Men jeg er altid betænkelig ved at tør humle kold urt/øl, på grund af hop creep.
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af dtc »

Så lærte jeg da også om hop creep, flere potentielle udfordringer -_-
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af dtc »

Såeh, jeg lavede min humle-te på koldt vand og humle.. min nye plan er nu at filtrere den og så give det et kort opkog, køle den ned og så tilsætte. Min tanke er at jeg på den måde ikke danner bitter humle når humlen er væk på dette tidspunkt, men får slået lidt af de ting ihjel der laver hop creep.
dtc
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. jan 2020, 10:07

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af dtc »

Lige for at afslutte det, så blev resultatet rigtig godt og øllen taget godt imod. Det skal så vise sig om holdbarheden er røget, men halvdelen af fadet blev drukket med stor fornøjelse, så uanset var det dét værd
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Tør humle et færdigt fad

Indlæg af Freund »

God tilbagemelding
Min erfaring er, at en god øl på fad ikke holder længe... for så er det drukket

God dag derude

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"