God gæring uden bobler

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

God gæring uden bobler

Indlæg af Beerdumper »

Hejsa

I lørdags omkring midnat, blev jeg færdig med en 20l kit bryg fra Brewolution. West Flying Fleet, en klon af Westvleteren no 12.

OG i opskriften siger 1093, jeg ramte 1074 på min Brewster - fred være med det.

Problemet er, at gæringen her mandag aften ikke giver bobler i gærlåsen, som det ellers altid har gjort når jeg brygger.

Jeg var forbi butikken i dag hvor kittet er købt for, at købe en ny pakke gær at komme i. Men ekspedienten mente jeg skulle vente til i morgen med at putte gæren i. I øvrigt kom der aldrig bobler når han bryggede, men det betød ikke at der ikke var gæring i spanden sagde han.

Hvad ville i gøre?

På forhånd tak...
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af mhn »

Mit bud. :-)

Kigge efter krausen = skum.
Kigge efter utætheder i låget.
Måle en SG, hvis det er til at komme til.
Vente lidt endnu.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af Beerdumper »

Der er nu gået små 3 døgn siden gæren blev tilsat.

Jeg åbnede låget på gærspanden for at tilsætte en ny gær. Men synes egentlig der er en del hvid skum i overfladen, så tog et billede og ville lige høre her, om man kan fastslå gæringen er i ud fra billedet?
Vedhæftede filer
20200526_222649_optimized.jpg
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af Freund »

Ser rigtig fint ud
2-3 uger mere, så er den klar til flaskning.

Hilsen
Freund
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 08:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af MaxRasmussen »

Det ser umiddelbart ud som om at gær røret står helt nede i urten. Måske det kunne være derfor?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af Borg »

MaxRasmussen skrev:Det ser umiddelbart ud som om at gær røret står helt nede i urten. Måske det kunne være derfor?
Godt set.
Men så burde der være kommet øl/urt op grundet trykket.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af Beerdumper »

Øllet blev tappet på flasker i weekenden. Lækker dejlig mørk duft.

FG blev målt til 1005, så gæring uden bobler er hermed bevist, hvis nogen skulle være tvivl.

God pointe med at undgå at gærlåsen går ned i urten. Det var dog ikke noget problem, billederne snyder fra den vinkel.
Vedhæftede filer
20200606_203606_optimized.jpg
20200606_204428_optimized.jpg
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: God gæring uden bobler

Indlæg af simlet »

Det der er e Brewouloution gærspand. De er hullede som en si... Jeg var forbi min forhandler her den anden dag for at købe et nyt låg, da jeg skulle have et nyt låg, hvor jeg kunne bore endnu et hul, så jeg kunne køre en temperaturcensor ned gennem det hul. Min forhandler nægtede at sælge mig et nyt låg, da de simpelthen ikke ville stå inde for de låg de laver til deres gærspande. De viste mig at der var små huller i den membran, der skal lukke tæt - man kan se det med det blotte øje. Så bobler i gærlåsen kan du ikke altid forvente af den spand :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"