Gæring under tryk - uden Co2-flaske?

Besvar
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Gæring under tryk - uden Co2-flaske?

Indlæg af ChristianP »

Hej med jer

Jeg har en fermzilla med sådan en justerbar trykmåler - men ingen Co2-flaske. Jeg har gået og tænkt på, om man ikke "bare" kan lade gæren gøre sit arbejde, og opbygge det Co2-tryk der skal til. Og så indstille trykmåleren til det rette tryk. Det er vel omkring 0,5 bars tryk?

Jeg har prøvet at google mig frem til et svar, men uden held. Er det nogen herinde der har erfaringer med at gøre det? Lyder det helt åndssvagt?

Vh. Christian
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Gæring under tryk - uden Co2-flaske?

Indlæg af Mikle »

Hej Christian

Det kan du sagtens du skal dog være obs på trykket i forhold til den temperatur du gære ved. Du kan finde diverse tabeller til tvangs karbonering på nettet.

Eneste minus du har ved du ikke har CO2 er at det bliver svært at få øllet ud af tanken mens det stadig er karboneret .

For skal du enten tappe direkte fra tanken eller bruge beergun eller Modtryksfylder så skal du bruge CO2 til at trykke det ud;)

Håber forklaringen gav lidt mening.

Hilsen Mikkel
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Gæring under tryk - uden Co2-flaske?

Indlæg af ChristianP »

Hej Mikkel

Tak for svar. Det er også mest for at prøve det, og se hvor meget det speeder processen op. Jeg kaster mig ud i det.

Jeg må flaske og karbonere på den gode gammeldags maner med sukker - men så er der selvfølgelig noget Co2 i øllet i forvejen jeg skal tage højde for, så det ikke bliver til bomber. Eller åbne helt op for trykmåleren, og lade det gasse af et par dage.

Jeg ender nu nok også med at købe mig en Co2-flaske og en Cornelius fustage inden så længe... Så er der en ny verden af spørgsmål :)

Vh. Christian
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"