Gæring ved høj temperatur

Gæring ved høj temperatur

Indlægaf bent0212 » 14. jul 2020, 15:51

Jeg har lavet mit første bryg, som blev tappet for 14 dage siden.
Det er en birkevin, hvor stort set alt alkohol stammer fra tilsat sukker.
Gæringen er foregået ved 20-22 grader.
Den blev sat til gæring efter endt tapning (en uge før birken sprang ud) og har fået tilsat sukker en gang siden.
Den er blevet tilsat sukker under vejs efter at den skulle have ca 7-8 pct alkohol og er endt på 995 i gravitation.
Jeg har fået svær hovedpine de gange jeg har drukket af den.
Har jeg produceret giftige alkoholer?

Sendt fra min moto g(7) play med Tapatalk
bent0212

Re: Gæring ved høj temperatur

Indlægaf Jan Rasmussen » 15. jul 2020, 10:57

Jeg har fået svær hovedpine de gange jeg har drukket af den.
Har jeg produceret giftige alkoholer?

Sendt fra min moto g(7) play med Tapatalk[/quote]

Prøv at drikke lidt mindre af gangen ;o)
Jan Rasmussen

Geografisk sted: 6600 Vejen

Indlægaf bent0212 » 15. jul 2020, 11:16

Jeg tror ikke det er mængden, da jeg ikke har drukket store mængder. Jeg har fået et glas til 2 per smagning.
Der er ikke meget rest sukker at smage, så den er nærmest udrikkelig tør hvis ikke jeg giver den et drys sukker før servering.

Sendt fra min moto g(7) play med Tapatalk
bent0212

Indlægaf JAFU » 16. jul 2020, 06:22

Du skriver ikke noget om, hvilken gær du har benyttet, men en FG helt nede på 995 lyder mærkeligt, også selv om det er vin.
Jeg synes det lugter af, at der er et eller andet andet end almindelig gær til brygning, der har taget for sig af retterne i dit bryg. Om dette andet har medført dannelse af andre alkoholer, tør jeg ikke sige.
Det er dog en kendt sag, at jo mere frugt, der benyttes, jo større vil andelen af methanol (træsprit) være. Måske det samme gør sig gældende for birkesaft?
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Freund » 18. jul 2020, 08:05

JAFU skrev:Du skriver ikke noget om, hvilken gær du har benyttet, men en FG helt nede på 995 lyder mærkeligt, også selv om det er vin.

Er 995 ikke en ganske reel måling, idet alkohol er lettere end vand?
(FG der skal anvendes til udregning af %vol er i dette tilfælde 1000).

Jeg har oplevet "allergi" ved 2 forskellige hvedeøl jeg selv har brygget - jeg er følsom overfor græs, men det skal være i meget høje koncentrationer (som fx sommeren 2018).
En kammerat har allergi, og har slået ret kraftigt ud på de samme bryg, men jeg kan ikke regne ud hvad der gør det...

Hilsen
Freund
Freund

Images: 1
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf JAFU » 18. jul 2020, 09:57

Alkohol er tungere end vand, men ikke meget i forhold til, hvor meget tungere sukker er i forhold til vand.
Molvægten for vand er 18, ethanol er 46 og sukker er over 300.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er muligt at få en FG under 1000, da hydrometret skulle være kalibreret op mod vand til at vise 1000, sålænge man måler ved 20 grader.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU

Indlægaf HoegildBryghus » 18. jul 2020, 11:38

Alkohol er lettere end vand derfor kan vægtfylde komme under en

Mvh Uffe Brun
HoegildBryghus

Indlægaf JAFU » 18. jul 2020, 17:04

Jeg fik blandet molmasse og vægtfylde sammen. Ethanol er, som allerede skrevet af andre, lettere end vand.
Godt der var nogen, der var mere vågen end jeg :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU

Indlægaf Borg » 18. jul 2020, 19:51

HoegildBryghus skrev:Alkohol er lettere end vand derfor kan vægtfylde komme under en

Mvh Uffe Brun
Lad os så få fakta på bordet.

I dette indlæg blev det målt en SG på 0.995.
Hvis vi antager, at alt sukket er væk (formoder det et almindeligt hvidt sukket det er brugt, og netop derfor hovedpine opleves dagen efter), hvor meget alkohol er der så i vandet?

I andre indlæg mener bryggeren også at have målt SG/FG under 0, og lad os bare sige 0.995 igen.
Men da der har været brygget øl, og der er anvendt malt, kan almindelig ølgær ikke omsætte alt sukker.
Hvis vi så forudsætter, at der stadig er sukker tilbage i øllet (hvad der må være, hvis det er nogen form for “krop” i øllet), hvor meget alkohol skal der så være, hvis det er 4 gram sukker pr liter tilbage, og SG/FG måles til 0.995?
Brugeravatar
Borg

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Freund » 18. jul 2020, 22:08

Borg skrev:Men da der har været brygget øl, og der er anvendt malt, kan almindelig ølgær ikke omsætte alt sukker.
Hvis vi så forudsætter, at der stadig er sukker tilbage i øllet (hvad der må være, hvis det er nogen form for “krop” i øllet), hvor meget alkohol skal der så være, hvis det er 4 gram sukker pr liter tilbage, og SG/FG måles til 0.995?

Jeg har ikke et svar til din quiz [emoji23]
Jeg vil bare sige nej, det er en birkevin, derfor ingen malt.

Nogen der ved om trådstarter er ved at forgifte sig selv, og hovedpinen kan stamme fra det?

Hilsen
Freund
Freund

Images: 1

Tilbage til Generelt om brygning