Opformering af gær

Opformering af gær

Indlægaf Family Brewing » 25. aug 2020, 19:14

Hej

Jeg har læst hørt om at nogle har gæret et bryg med gæren fra en enkelt flaske øl (ex. en Chimay), er der nogen herinde som har erfaring med det?

Hvordan gør man det i praksis? Er det som at lave en gærstarter i en glaskolbe på en magnetomrører, bare med den sidste bundsjat fra flasken?
Family Brewing

Re: Opformering af gær

Indlægaf peos » 26. aug 2020, 06:06

Ja, det er det - helt enkelt. Det er ikke altid, at der er gær nok i bundsjatten til, at det lykkes. Men kommer den igang, så har du gær nok til et 25 l bryg efter 3-4 opformeringer i en 2 l starter. Og magnetomrøreren er i øvrigt ikke nødvendig. Sådan en har jeg ikke.
peos

Indlægaf JAFU » 26. aug 2020, 12:01

Du skal dog være opmærksom på, at nogle bryggerier benytter en gærtype til primærgæringen og en anden gærtype til karboneringen.
Er det tilfældet med den øl, du har kig på, vil du nok komme til at opformere gæren til karbonering i stedet for den "rigtige" gær.
Mvh Jakob
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Family Brewing » 26. aug 2020, 15:49

peos skrev:Ja, det er det - helt enkelt. Det er ikke altid, at der er gær nok i bundsjatten til, at det lykkes. Men kommer den igang, så har du gær nok til et 25 l bryg efter 3-4 opformeringer i en 2 l starter. Og magnetomrøreren er i øvrigt ikke nødvendig. Sådan en har jeg ikke.

Ok, vil du skære det ud i pap for mig.
Altså jeg plejer at lave en gærstarter ved at koge noget spraymalt, køle det ned, tilsætte mit gær, og lade det stå og hygge sig på magnet omrøreren i to døgn, og tilsætte hele skidtet til min gærtank, når det er tid.

Du skriver 3-4 opformeringer, vil det sige at jeg skal gøre som jeg plejer, og efter to døgn lade gæren bundfalde, hælde øllet ud af kolben og så lave en ny portion urt på spraymalt, 3-4 gange?
Family Brewing

Indlægaf GeheimBrau » 26. aug 2020, 18:04

Du bliver nødt til at starte med meget mindre end 2 liter.

Den gær du høster fra en kommerciel øl (e.g. Chimay) er jo ikke tilstede i store mængder, så for ikke at stresse den gær der trods alt stiller op, så starter du med en meget mindre mængde urt.
John Palmers How to Brew: http://howtobrew.com/book/section-1/yea ... cial-beers
En simpel vejledning fra Bells: http://www.bellsbeer.com/news/how-cultu ... ell-s-beer
Hint: Bemærk hvad Bells skriver om deres belgiske øl, det er formentlig en henvisning til at primærgær og karboneringsgær er ikke den samme (som JAFU skriver).

Brug den du synes passer dig bedst og øllet vil blive derefter.
Du kan evt. få god viden om Belgisk gær+øl af at læse denne og lignende, der er tips til diverse Chimays: https://byo.com/article/yeast-strains-f ... rong-ales/

Jeg har ikke selv prøvet at høste, så jeg ville vælge denne vejledning: https://www.homebrewersassociation.org/ ... mebrewers/

PS: Den gærstarter du hælder i dit bryg (uanset om det er en omfattende opformering af en høstet gær eller det er en vådgær du dobler op), så bør du ikke hælde den urt du har brugt til gærstarteren, med over i dit bryg.
Regn selv på det: 2 liter ren DME @1.040, gæret ned til 1.010, og den hælder du nu i din fabelagtige belgiske øl med krydderier, kandisukker og meget andet godt (lige som opskriften foreskriver) og har nu ikke 20 liter belgisk øl, men 22 liter blandingsprodukt med en forventelig meeh! påvirkning fra starter-rest-urten.
Test det selv ved at smage på din starter urt, når du har hældt den fra gæren (der nu hygger sig i ren belgisk urt :-)
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
GeheimBrau

Geografisk sted: Mosede Strand

Indlægaf Family Brewing » 26. aug 2020, 19:51

Gert

Tak for input.
Den sidste vejledning du linker til virker til at være god, det er meget spændene syntes jeg.
Jeg havde egentlig tænkt mig at forsøge med en Westvleteren 12, men den jeg har stående er nogle år gammel, og som jeg læser det, bør man gøre det med en frisk øl.

Det er helt sikkert noget som skal prøves af.

Et sidespørgsmål, jeg mener at have læst et sted at man ikke får noget ud af at lave en starter med tørgær, er det rigtigt?
Family Brewing

Indlægaf GeheimBrau » 27. aug 2020, 06:39

Tørgær har fordel af at "blive våd" før den møder sukker urt, uanset om det er en starter eller selve brygget;
Borg beskriver det her viewtopic.php?f=4&t=14419#p120294
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
GeheimBrau

Geografisk sted: Mosede Strand

Indlægaf Family Brewing » 27. aug 2020, 19:49

GeheimBrau skrev:Tørgær har fordel af at "blive våd" før den møder sukker urt, uanset om det er en starter eller selve brygget;
Borg beskriver det her https://haandbrygforum.dk/viewtopic.php ... 19#p120294

Ok, men kan det betale sig at lave en starter eller ej?
Family Brewing

Indlægaf JAFU » 28. aug 2020, 05:38

Benytter du tørgær, er det min erfaring, at det ikke betaler sig at lave en gærstarter.
Sålænge du brygger de normale hjemmebrygger-batch-størrelser, er et brev tørgær rehydreret en halv times tid i afkølet kogt vand rigelig fint til at få en hurtig og kraftfuld opstart af gæringen. Brygger du et større batch (mere end 25 liter), ville jeg benytte to breve i stedet for et - men stadig bare opblødt en halv times tid inden tilsætning.
Jeg har tidligere et par gange forsøgt mig med en simpel starter til tørgær, sat over dagen forinden. Ingen gange har det givet bedre resultater, måske nærmest tværtimod. Så ... samme anbefaling herfra som GeheimBrau skriver, og som Borg også skriver i den anden tråd, der linkes til.
Mvh Jakob
JAFU

Indlægaf Moesmand » 28. aug 2020, 14:10

Kære alle.

Nu er jeg jo nordjyde og laver næsten altid gærstarter. Dels for at spare en femøre og dels for at få gæringen hurtigt i gang....

Jeg laver 43 liter ad gangen på min Danbrygger 43, så jeg køber kun et brev tørgær og laver en god to liters starter. Når den har hygget sig et par døgn med omrystning et par gange om dagen, kommes den direkte i den afkølede urt.

Hvis jeg opformerer fra en bundslat i en flaske, starter jeg med at hælde bundslatten i en 200 ml kolbe og lader den stå et par dage.... Når det gærer lystigt, kommer jeg den i en 2 liters starter. Efter et par døgn er denne klar til brug.

Dette gælder, hvad enten der er tale om over- eller undergær. Et lille trick er, at man bruger sin bundslat fra en øl. Dels har man en glimrende undskyldning for at drikke en og dels har man altid en "gærbank" i de fyldte flasker.

Keep it simple.... :-)
Mvh. Henrik
Moesmand

Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlægaf peos » 28. aug 2020, 16:45

Family Brewing skrev:
peos skrev:Ja, det er det - helt enkelt. Det er ikke altid, at der er gær nok i bundsjatten til, at det lykkes. Men kommer den igang, så har du gær nok til et 25 l bryg efter 3-4 opformeringer i en 2 l starter. Og magnetomrøreren er i øvrigt ikke nødvendig. Sådan en har jeg ikke.

Ok, vil du skære det ud i pap for mig.
Altså jeg plejer at lave en gærstarter ved at koge noget spraymalt, køle det ned, tilsætte mit gær, og lade det stå og hygge sig på magnet omrøreren i to døgn, og tilsætte hele skidtet til min gærtank, når det er tid.

Du skriver 3-4 opformeringer, vil det sige at jeg skal gøre som jeg plejer, og efter to døgn lade gæren bundfalde, hælde øllet ud af kolben og så lave en ny portion urt på spraymalt, 3-4 gange?

Helt rigtigt.

Den første, som du hælder bundslatten i, behøver ikke at være mere end ½ - 1 l. De næste 2 l. Jeg giver dem 5-6 dage hver, så de gærer helt ud. Og så ud med den udgærede urt hver gang. Også sidste gang, når du tilsætter starteren til dit bryg.

Du kan også springe en opformering eller to over ved at slutte af med en ekstra stor starter på 5-6 l. Det er jeg begyndt på også når jeg bruger købt vådgær. Så laver jeg starteren all-grain i weekend 1 i min gærspand. Weekend 2 brygger jeg, og lader den kølede urt løbe ned i samme gærspand, efter at den udgærede urt fra starteren er taget fra med en hævert. Det har givet rigtig gode og sunde gæringer hver gang.
peos

Indlægaf JAFU » 29. aug 2020, 06:19

Hej Moesmand

Den bundslat du opformerer - er det fra dine egne øl, eller er det fra købte øl?
Hos mig er der noget mere materiale i bundslatten i mine egne øl end i købeøl, så det er lidt interessant, hvis det lykkes dig ar opformere købeøl, hvor jeg forestiller mig, at succesraten er lav.

Mvh Jakob

Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU

Indlægaf Per » 29. aug 2020, 17:07

Det er lidt spændende at følge med og høre jeres erfaringer.

Jeg har forsøgt med en bundslat fra Midtfyns Sunshine. Jeg syntes at bundfaldet lignede gærrester. Det virkede ikke. Kom slatten i en lille starter på 500 ml. OG 1036. Efter 1 døgn på magnetomrøren var der ingen, absolut ingen aktivitet.

Mvh. Per.
Per

Geografisk sted: Rønnede

Indlægaf Family Brewing » 29. aug 2020, 19:57

Tak for de mange svar, det fede ved denne hobby, og dette forum, er at der aldrig rigtig er et entydigt svar på de spørgsmål man har :-)

Jeg skal nok poste mine erfaringer herinde, når jeg forsøger mig med at opformere gær fra en købt flaske-øl.
Family Brewing

Indlægaf Moesmand » 31. aug 2020, 21:00

Kære alle.

Jeg bruger en bundslat af mine egne øl og det fungerer fint for mig....først en 200 ml starter og dernæst en på 2 liter.... Gæringen til mine 43 liter går i gang uden problemer....

Men man skal dog passe på, hvis man ikke har helt styr på hygiejnen... Det er på jævnt jysk træls at have 45 liter fejlgæret øl..... :-)Damage control er helt essentiel og man skal lugte til de første 200 ml. Hvis den ikke ser sund ud, så skal den naturligvis ikke opformeres.... Og anvendes....

Dog kan man som anført ikke opformere industriøl, da denne er pasteuriseret og derfor er steril.... Og taler vi om stærke belgiere, er der anvendt karboneringsgær, der er alkoholtolerant. Dette er ikke den "rigtige" gær, men en gær , der er tilsat for at give kulsyre på flasken.... og kun det, så det dur ikke. dog kan den originale gærstamme fås eks via Whitelabs og efter min ikke alt for gode hukommelse hedder den WLP 500 eller 530...

Jeg bruger fladbundede kolber (Erlenmayer) til mine startere og borosilikat-glas kan noget.... Bager kolben ved 200 grader i 15-20 min , hvorefter jeg hælder den kogende urt i..... Det syder lidt, men det er med garanti sterilt.... Sætter et stykke staniol over mundingen og det går fint....

Keep it simple..... :-)

mvh. Henrik
Moesmand

Geografisk sted: 9000 Aalborg

Næste

Tilbage til Generelt om brygning