DME Beregn calculator

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

DME Beregn calculator

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hej

Jeg har leget lidt med beregning af DME dels til gærstartere og dels til op/ned beregning af urt, altså hvor meget skal jeg fortynde urten for at få den ned på en gigen SG eller hvor meget DME skal jeg tilsætte for at få den op på en given SG.

Jeg har kigget lidt på disse DME beregnere
https://www.morebeer.com/content/dme_calculator
http://www.thebrewlist.com/calculator/gravity-adjust

Morebeer calculatoren beregner hvor meget DME (44PPG) man skal tilsætte en given mængde vand for at få en given SG.
The Brewlist skulle beregne hvor meget vand eller hvor meget DME man skal tilsætte en urt for t få den til at ramme en given SG

Det undre mig bare:
Hvis man f,eks indtaster 1.036 og 3 liter i Morebeer calculatoren oplyser den at man skal tilføje 308g DME for at opnå en SG på 1.036
Men...
Indtaster man i The brewlist calculatoren 3 liter start volumen, OG 1.000 (vand) og Target gravity 1.036 oplyser beregneren at man skal bruge 650g DME for at opnå en SG på 1.036 altså dobbelt så meget DME som Morebeer beregner?

Så bliver man jo lidt usikker og synes ikke rigtigt man kan bruge disse beregnere til noget ;o)
jeg synes begge regner med en PPG på 44 for DME så resultaterne burde da være de samme.
Nogen der kan gennemskue eller forklare hvad det er der sker?

Jan
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: DME Beregn calculator

Indlæg af loobie »

Det kunne godt se ud som om Brewlist-beregneren glemmer at konvertere pund til kg. Den siger selv at formlen er (target-orig)/44*gallons, hvilket med dine tal rigtigt nok ender på 0.65, men pund, ikke kilogram. Slutresultatet er derfor knap 300 g DME, hvis min mistanke holder vand.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: DME Beregn calculator

Indlæg af Jan Rasmussen »

loobie skrev:Det kunne godt se ud som om Brewlist-beregneren glemmer at konvertere pund til kg. Den siger selv at formlen er (target-orig)/44*gallons, hvilket med dine tal rigtigt nok ender på 0.65, men pund, ikke kilogram. Slutresultatet er derfor knap 300 g DME, hvis min mistanke holder vand.
Det var godt set, jeg vil prøve at sætte det ind i et regneark og så om det holder.

Man kan desværre ikke skrive til The brewlist og få det afklaret, kun donere et beløb til serveren ;o)

Tak for indput
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"