Julebryg anno 2020

Julebryg anno 2020

Indlægaf rasmus12b » 7. sep 2020, 19:12

Tiden iler her på bagkant af sommeren, men jeg tænker jeg godt kan nå at få brygget min egen julebryg.

Der er bunker af opskrifter på beercalc, så mange at jeg ikke kan overskue det. Jeg sprang ud som hjemmebrygger sidste vinter, så det bliver min første julebryg.

For mig er en julebryg fyldig, lidt sød, høj alkohol, og en lille snert af klassiske julekrydderier. Noget bud på en opskrift der rammer det?

Hvad brygger i andre til julen?
rasmus12b

Re: Julebryg anno 2020

Indlægaf Per » 8. sep 2020, 10:25

rasmus12b skrev:Tiden iler her på bagkant af sommeren, men jeg tænker jeg godt kan nå at få brygget min egen julebryg.

Der er bunker af opskrifter på beercalc, så mange at jeg ikke kan overskue det. Jeg sprang ud som hjemmebrygger sidste vinter, så det bliver min første julebryg.

For mig er en julebryg fyldig, lidt sød, høj alkohol, og en lille snert af klassiske julekrydderier. Noget bud på en opskrift der rammer det?

Hvad brygger i andre til julen?

Som du selv er inde på, så er der bunker af opskrifter på bl.a. BeerCalc. Hvis jeg var dig ville jeg se mig om efter et All grain kit. De forskellige forhandlere har flere bud.

Mvh. Per.
Per

Geografisk sted: Rønnede

Indlægaf JAFU » 9. sep 2020, 04:37

Hej Rasmus

Ja - du skal ikke vente alt for længe endnu med at få startet årets julebryg op.
Der er mange variationer over temaet juleøl, og den beskrivelse, du selv kommer med, rammer bestemt indenfor skiven.
Jeg tager udgangspunkt i en belgisk dubbel, som får tilsat kanelstang, vaniliestang og stjerneanis de sidste 10-15 minutter af humlekogningen. Mængden af stjerneanis skal man dog være varsom med, da den smager kraftigt igennem.
Jeg kan desuden anbefale at lagre juleøllen - gerne et års tid eller mere. Jeg synes mørke og alkoholstærke øl smagsmæssigt vinder ved at lagre længe, så hvis du skulle have et par øl tilovers efter julen, så gem dem til næste år, og se hvad de har udviklet sig til.

Mvh Jakob
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf rasmus12b » 9. sep 2020, 18:47

JAFU skrev:Hej Rasmus

Ja - du skal ikke vente alt for længe endnu med at få startet årets julebryg op.
Der er mange variationer over temaet juleøl, og den beskrivelse, du selv kommer med, rammer bestemt indenfor skiven.
Jeg tager udgangspunkt i en belgisk dubbel, som får tilsat kanelstang, vaniliestang og stjerneanis de sidste 10-15 minutter af humlekogningen. Mængden af stjerneanis skal man dog være varsom med, da den smager kraftigt igennem.
Jeg kan desuden anbefale at lagre juleøllen - gerne et års tid eller mere. Jeg synes mørke og alkoholstærke øl smagsmæssigt vinder ved at lagre længe, så hvis du skulle have et par øl tilovers efter julen, så gem dem til næste år, og se hvad de har udviklet sig til.

Mvh Jakob

Tak for det gode input. Jeg vil kaste mig ud i et stort batch og se om der så kan gemmes noget til 2021
rasmus12b

Indlægaf JAFU » 10. sep 2020, 04:12

Et lille tip til BeerCalc, som kan luge ud i det enorme antal opskrifter, der fremkommer ved søgninger.
Hvis du sætter et hak ved det lille symbol, der ligner en pokal (oppe øverst til venstre), så ser du kun de opskrifter, der har vundet præmie ved DM i håndbryg.
Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men disse øl er vurderet af dommere, hvilket burde garantere en rimelig kvalitet indenfor hver genre.
JAFU

Geografisk sted: Falster

Tilbage til Generelt om brygning