Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Besvar
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Indlæg af BrewBros »

Jeg har indtil nu skyllet dem godt efter brug. Herefter sat dem i blød i Oxi Chemipro - herunder lidt tryk på, så der også står oxi i røret... Herefter står de bare og venter med låg - hvorefter de skylles godt med kogende vand inden brug...

Men er det en god ide at lade dem stå i blød sådan? I oxi eller andet?

Pft!
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Indlæg af Knet »

Jeg vasker dem i PBW. Skyller. Desinficerer med starsan. Skyller efter med kold vand. Fylder fad til randen med koldt vand. Og blæser de 19 liter vand ud med CO2. Så er fad klar til lagring.

Når det så skal fyldes, så lufter jeg overtrykket ud. Sætter tappehanen til øludgang. Og CO2 indgang til blow-off på tappespand. Med tappespanden øverst kan jeg nu overføre uden iltning af øl, da CO2 fra fad flyder over i gæringsspand, løbende som fad fyldes og spand tømmes.

Jeg ville aldrig lagre fad med rengøring i.
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Indlæg af Jens S »

Jeg bruger lidt samme proces som knet - vasker i PBW og skyller i rent koldt vand. Jeg opbevarer dog fustagerne tomme (stående med bunden i vejret og uden låget).
Når jeg skal bruge dem fylder jeg med starsan som jeg blæser ud med Co2 og fylder derefter vha Co2 fra min fermentasaurus.
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Indlæg af BrewBros »

Tak for input!
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Opbevaring af tomme Cornelius fustager

Indlæg af peos »

Jeg rengør og desinficerer først mine, når jeg skal bruge dem igen. De opbevares urengjorte, uåbnede og med CO2 tryk på.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"