Hjælp til mit første bryg

Besvar
Skolelæreren
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28. okt 2020, 12:15

Hjælp til mit første bryg

Indlæg af Skolelæreren »

Jeg kastede mig for to uger siden ud i mit første bryg, en Amber Ale (25L) som all grain kit. Jeg bruger en Brewster Beacon 40L og har fulgt opskriften til punkt og prikke (det føler jeg i hvert fald). Jeg endte dog med en lidt lavere OG end forventet, og efter to ugers gæring kan jeg heller ikke helt komme ned på den forventede FG.

Jeg har derfor læst mig frem til, at jeg kan tilsætte lys kandis for at hæve alkoholprocenten i øllet? Hvordan gøres dette rent praktisk? Jeg kan forstå, at 16g sukker giver ca. 1% pr. liter? Jeg vil gerne hæve alkoholprocenten med 1,5%. Jeg vil derfor tilsætte 600g sukker. Er det for meget? Og hvordan skal det tilsættes? Jeg kan næsten regne ud, at det på en eller anden måde skal opløses i noget vand, men jeg har ikke kunnet læse mig frem til hvor meget og hvordan?

Jeg håber indlægget giver mening, og I kan hjælpe med spørgsmålene.

Mvh. Skolelæreren
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af clucking »

Lad os vide med hvad og hvordan du måler vægtfylden. Og hvilke værdier du har målt.
Har du smagt på den?
Skolelæreren skrev:Jeg kastede mig for to uger siden ud i mit første bryg, en Amber Ale (25L) som all grain kit. Jeg bruger en Brewster Beacon 40L og har fulgt opskriften til punkt og prikke (det føler jeg i hvert fald). Jeg endte dog med en lidt lavere OG end forventet, og efter to ugers gæring kan jeg heller ikke helt komme ned på den forventede FG.

Jeg har derfor læst mig frem til, at jeg kan tilsætte lys kandis for at hæve alkoholprocenten i øllet? Hvordan gøres dette rent praktisk? Jeg kan forstå, at 16g sukker giver ca. 1% pr. liter? Jeg vil gerne hæve alkoholprocenten med 1,5%. Jeg vil derfor tilsætte 600g sukker. Er det for meget? Og hvordan skal det tilsættes? Jeg kan næsten regne ud, at det på en eller anden måde skal opløses i noget vand, men jeg har ikke kunnet læse mig frem til hvor meget og hvordan?

Jeg håber indlægget giver mening, og I kan hjælpe med spørgsmålene.

Mvh. Skolelæreren
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af Jfinderup »

Jeg oplevede det samme med mine første 4-5 bryg og så kom der mere styr på det.
Det er på en Brew Monk, der er ca. 99% samme konstruktion.

Denne artikel hjalp på det ->https://brygklubben.dk/hvor-effektiv-er-din-maesk/

Jeg gætter det er processen du skal se på først - man bør kunne få en OG ud af et Kit som det angiver uden af tilføre ekstra malt/sukker. Det er i processen med at får sukkeret ud af malten der kan være udfordringer med.

F.eks. en for tør mæsk eller at vandet ikke kommer forbi alt malt. På Brewolution kit angiver de 19 l til alle opskrifter til en "Brewster" ... ikke Brewster Beacon...hvor 19 l nok er i underkanten.

Det der virker for mig er følgende:

1. Fyld vand op til undersiden af maltpipen (ca. 7l) og så tilføj 2,7 (ish) liter pr. kg malt. Så er du sikker på at du får en våd mæsk. Med mange kg malt (7-8) kan det knibe med pladsen i gryden og så må man reducere.
2. Rør godt rundt i malten inden den bliver helt varm for at sikre du ikke har tørre lommer.
3. Undgå kanaler i mæsken når pumpen kører. Vand er dovent og finder den hurtigste vej gennem mæsken og derfor ikke ud til alle kroge. Jeg rører lidt forsigtig i den første halvdel af mæsketiden for at bryde kanalerne (løft den øverste si og rør forsigtigt). Vand/urt gennemstrømning, med tændt pumpe, skal også være så lav er der kun lige er væske over risten. Med for meget fart på gætter jeg på at kanaler opstår igen.
4. Når mæsken er slut og pipen er løftet skal den supplerende væske være 78-80 grader så den er varm nok til at skylle det sidste sukker ud - Ikke over 80 da det kan give uønsket afsmag af taniner etc. Skyldevandet skal igen hældes langsomt igennem (1l i minuttet) så du når hele vejen rundt. Og lad den dryppe helt af.

Med ovenstående har jeg ofte nået den forventede OG uden ekstra tilførsel af diverse. Malten kan også være malet lidt for groft, men for fint malet giver helt andre problemer - med Stuk Mash - Den oplevelse har jeg også haft ... fin høj OG ... men lille urt mængde og laanng gennemløb til gær tank ..... og meget skum da øllen var tappet og efterkaboneret.

Håber det hjalp
J
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af ThomasM »

Jeg vil ikke tilføje sukker. Sukker tørre øllet ud og du mister mundfylde. Hvis det var mig som dig vil jeg prøve de ting som et beskrevet ovenfor næste gang.
/Thomas
Skolelæreren
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28. okt 2020, 12:15

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af Skolelæreren »

clucking skrev:Lad os vide med hvad og hvordan du måler vægtfylden. Og hvilke værdier du har målt.
Har du smagt på den?
Jeg måler med et hydrometer. Jeg målte OG til 1.040 (forventet var 1.052). Nu har jeg så lige målt FG igen her til aften, og den er faktisk faldet ned til 1.015 (forventet var 1.013). Så det er jo noget bedre end da jeg skrev indlægget, hvor den seneste måling viste 1.020.

Jeg har smagt på den, og den smager glimrende. Den lå bare ca. 1,5% under den forventede alkoholprocent, og derfor tænkte jeg, at jeg skulle gøre noget for at hæve denne. Men det er måske ikke nødvendigt?
Skolelæreren
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28. okt 2020, 12:15

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af Skolelæreren »

Jfinderup skrev:Jeg oplevede det samme med mine første 4-5 bryg og så kom der mere styr på det.
Det er på en Brew Monk, der er ca. 99% samme konstruktion.

Denne artikel hjalp på det ->https://brygklubben.dk/hvor-effektiv-er-din-maesk/

Jeg gætter det er processen du skal se på først - man bør kunne få en OG ud af et Kit som det angiver uden af tilføre ekstra malt/sukker. Det er i processen med at får sukkeret ud af malten der kan være udfordringer med.

F.eks. en for tør mæsk eller at vandet ikke kommer forbi alt malt. På Brewolution kit angiver de 19 l til alle opskrifter til en "Brewster" ... ikke Brewster Beacon...hvor 19 l nok er i underkanten.

Det der virker for mig er følgende:

1. Fyld vand op til undersiden af maltpipen (ca. 7l) og så tilføj 2,7 (ish) liter pr. kg malt. Så er du sikker på at du får en våd mæsk. Med mange kg malt (7-8) kan det knibe med pladsen i gryden og så må man reducere.
2. Rør godt rundt i malten inden den bliver helt varm for at sikre du ikke har tørre lommer.
3. Undgå kanaler i mæsken når pumpen kører. Vand er dovent og finder den hurtigste vej gennem mæsken og derfor ikke ud til alle kroge. Jeg rører lidt forsigtig i den første halvdel af mæsketiden for at bryde kanalerne (løft den øverste si og rør forsigtigt). Vand/urt gennemstrømning, med tændt pumpe, skal også være så lav er der kun lige er væske over risten. Med for meget fart på gætter jeg på at kanaler opstår igen.
4. Når mæsken er slut og pipen er løftet skal den supplerende væske være 78-80 grader så den er varm nok til at skylle det sidste sukker ud - Ikke over 80 da det kan give uønsket afsmag af taniner etc. Skyldevandet skal igen hældes langsomt igennem (1l i minuttet) så du når hele vejen rundt. Og lad den dryppe helt af.

Med ovenstående har jeg ofte nået den forventede OG uden ekstra tilførsel af diverse. Malten kan også være malet lidt for groft, men for fint malet giver helt andre problemer - med Stuk Mash - Den oplevelse har jeg også haft ... fin høj OG ... men lille urt mængde og laanng gennemløb til gær tank ..... og meget skum da øllen var tappet og efterkaboneret.

Håber det hjalp
J
Tusind tak for vejledning, det vil jeg helt sikkert bruge til mit næste bryg. Lige netop i forhold til pumpen og recirkulation, var jeg meget i tvivl om, hvordan den skulle indstilles, så det er bestemt muligt, at malten ikke er blevet mæsket helt efter hensigten.
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 20:57

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af rasmus12b »

Så længe done målinger bliver ved med at falde er gæringen ikke slut. Gæringen kan tage -/+ nogle dage i forhold til hvad opskrifter siger. I princippet skal du have samme måling tre dage i streg før gæringen er slut. Herefter lader du øllet modne en uge eller to, inden du fylder det på flasker eller fad.
I modningsprocessen efter gæringen er der nogle der “omstikker” øllet, dvs. hælder øllet i en ren spand og efterlader gærkagen i den oprindelige spand. Personligt bruger jeg ikke dette, men lader bare øllet stå i den samme spand alle uger
Skolelæreren
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28. okt 2020, 12:15

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af Skolelæreren »

rasmus12b skrev:Så længe done målinger bliver ved med at falde er gæringen ikke slut. Gæringen kan tage -/+ nogle dage i forhold til hvad opskrifter siger. I princippet skal du have samme måling tre dage i streg før gæringen er slut. Herefter lader du øllet modne en uge eller to, inden du fylder det på flasker eller fad.
I modningsprocessen efter gæringen er der nogle der “omstikker” øllet, dvs. hælder øllet i en ren spand og efterlader gærkagen i den oprindelige spand. Personligt bruger jeg ikke dette, men lader bare øllet stå i den samme spand alle uger
Jeg prøver at lade den stå nogle dage endnu uden at tilsætte sukker. Hvad er forskellen på at omstikke og ikke omstikke? Jeg kan nemlig se, at det står i nogle opskrifter, at den skal omstikkes efter en uges gæring. Vil du heller ikke omstikke, selvom det står i opskriften?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp til mit første bryg

Indlæg af grøntoft »

Lad være med at omstikke medmindre du forventer at lade den stå i månedsvis. Det er ikke nødvendig at omstikke, nok nærmere en kilde til bakterier

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"