Mængde af bundfald?

Besvar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Mængde af bundfald?

Indlæg af nbd »

Jeg har to gange brygget med BIAB. Den seneste har jeg i dag hældt på gæringsspand. Og ærger mig over hvor meget bundfald/slam jeg har :-(
Efter kogning havde jeg et samlet volumen på 22 liter (inklusiv humlesokker), men overførte kun 17 liter til gæring (opskriften jeg fulgte sagde 20 liter). Og der fulgte endda slam med til gærspanden, i størrelsesordenen 1 liter.

For at få maksimalt sukker ud ved BIAB, havde jeg taget 10% mere malt end opskriften foreskrev og malet malten to gange så fint som kværnen kunne. Jeg eftergydede ved at placere mæskeposen i en spand med 78 grader vand som efterfølgende blev sat til afdrypning mens gryden kogte op. Opskriften jeg fulgte sagde target OG 1053, jeg endte på 1062.

Jeg havde læst på nettet, at der ved BIAB er en fordel i at male malten så fint som muligt. Men er det melstøv, der bliver tilbage i bunden af gryden? Posen er på 210 micron.

Kan bundfaldet skyldes de relativt store mængder humlepellets i sokker, jeg har brugt? Ca. 150 gram (yes - det er en kraftig humlet IPA). Den skal tørhumles med yderligere 200 gram om en uges tid.

Jeg tilsatte 4 gram Irish Moss det sidste kvarter.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"