Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Malte
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. mar 2021, 12:09

Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Malte »

Hej, jeg skal til at lave en American IPA med denne humle profil. Da jeg ikke har prøvet at humle ved whirlpool (80°) før, er jeg lidt i tvivl, hvilken effekt det har, at resten af humlen forbliver i gryden i de 20 minutter ekstra. Burde jeg tage bitter- og aromahumlen op, når jeg begynder nedkølingen til de 80°, eller skal jeg bare lade dem ligge i gryden indtil jeg overfører urten til gærspanden. Hvis i har nogle kommentarer til humle profilen tager jeg også meget gerne i mod det :)
På forhånd tak
MalteBillede

Sendt fra min HD1903 med Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af JAFU »

Hej Malte

Hvis du ikke tager humlen op, vil dit bryg blive mere bittert end din opskrift angiver. Så - væk med den efter de angivne tider, og så køler du til de 80 grader.
Vær i øvrigt påpasselig med ikke at tilsætte whirlpool humlen for tidligt. Temperaturen må ikke være over 80 grader, når du begynder. Er temperaturen for høj får du trukket mere bitterhed ud, end det er meningen.
Af samme grund venter jeg selv med at tilsætte whirlpool humle til jeg er nede på 78-79 grader. Af bitter erfaring ... hvis man kan sige det sådan :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Malte
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. mar 2021, 12:09

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Malte »

JAFU skrev:Hej Malte

Hvis du ikke tager humlen op, vil dit bryg blive mere bittert end din opskrift angiver. Så - væk med den efter de angivne tider, og så køler du til de 80 grader.
Vær i øvrigt påpasselig med ikke at tilsætte whirlpool humlen for tidligt. Temperaturen må ikke være over 80 grader, når du begynder. Er temperaturen for høj får du trukket mere bitterhed ud, end det er meningen.
Af samme grund venter jeg selv med at tilsætte whirlpool humle til jeg er nede på 78-79 grader. Af bitter erfaring ... hvis man kan sige det sådan :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Super, det vil jeg gøre såBillede Tusind tak for hjælpenBillede

Sendt fra min HD1903 med Tapatalk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af peos »

JAFU skrev:Hej Malte

Hvis du ikke tager humlen op, vil dit bryg blive mere bittert end din opskrift angiver. Så - væk med den efter de angivne tider, og så køler du til de 80 grader.
Vær i øvrigt påpasselig med ikke at tilsætte whirlpool humlen for tidligt. Temperaturen må ikke være over 80 grader, når du begynder. Er temperaturen for høj får du trukket mere bitterhed ud, end det er meningen.
Af samme grund venter jeg selv med at tilsætte whirlpool humle til jeg er nede på 78-79 grader. Af bitter erfaring ... hvis man kan sige det sådan :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Det kan gøres på mange måder. Til mine IPA'er tilsætter jeg sidste humle ved flameout og fjerner ikke den tidligere tilsatte humle. Jeg køler til under 80 grader så hurtigt som muligt - 5-10 minutter. Det trækker selvfølgelig lidt ekstra bitterhed, men opskriften er jo så også lavet ud fra erfaringerne fra mange tidligere bryg, så jeg rammer den bitterhed, jeg synes er passende. Og min teori er, at man får lidt mere smag og aroma fra den sidste humle under turen fra 100 til 80 grader, end man får, hvis den først kommer i ved 80.

Så for mig handler det om at eksperimentere med metode og ingredienser, og så holde fast, når resultatet er godt.

Er i øvrigt også holdt op med at tørhumle, for jeg synes ikke, at det giver ret meget ekstra i forhold til denne metode.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Borg »

Med det rigtige bryggesoftware, og humletilsætningerne rigtigt angivet deri, beregnes bitterheden i forhold til den fulde plan.
Derfor skal humlen blive i.

Men hvis den opskrift du følger ikke tager højde for dette, så er det kun din egen erfaring (og smagsløg) der kan fortælle dig, hvad du skal gøre.

Dit spørgsmål kommer kun fordi du bruger humlekogler/-blade. Hvis du brugte pellets, gav svaret sig selv.
Netop derfor bør en opskrift være lavet på en sådan måde, at humlen skal blive i karret.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Malte
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. mar 2021, 12:09

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Malte »

Tak for de hurtige svar :) Jeg bruger pellets, men jeg har dem i min hopspider, så jeg har mulighed for at tage dem op igen. Jeg vil gerne tilstræbe at komme så tæt på de 50 IBU, som brewfather udregner for mig. Så er spørgsmålet bare om brewfather forventer at den tidligere humle bliver i gryden, eller at den bliver taget op?

Sendt fra min HD1903 med Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af JAFU »

Det er interessant at læse, hvad peos og Borg skriver.
Whirlpool humlen var i begyndelsen svær for mig at styre i forhold til ikke at ende med et resultat, der var mere bittert end tilsigtet. Derfor har jeg altid fjernet de tidligere humletilsætninger, når de havde kogt med den foreskrevne tid, kølet til lige under 80 grader, tilsat WP humle og ventet (små) 20 minutter inden aftapning.

Jeg bruger BeerCalc og har ikke nogen erfaring med opskrifter, der følger med diverse kits. Dem, jeg har kigget på, synes jeg ikke, giver entydig svar på det, som Malte spørger om i denne tråd, og da afkølingen fra 100 til 80 grader tidsmæssigt varierer fra det ene brygsetup til det andet, bliver tiderne for de tidlige humletilsætninger svære at holde styr på ... med mindre man fjerner dem på de foreskrevne tidspunkter ... eller benytter sig af den erfaring, som peos nævner ... eller har en opskrift, der er designet rigtigt ... eller bare er heldig :-)

Hvis en korrekt udført whirlpool humle kan erstatte tørhumle, går jeg gerne den vej. Jeg oplever jævnligt, at tørhumle har ligget og klumpet sammen og derfor ikke er blevet udnyttet fuldt ud. Desuden ville et af de trin i processen, der kan tilføre ilt og kontaminering, blive elimineret.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Per »

Jeg følger også lige med her.

Jeg har altid fjernet humlen, når den har kogt med i den tid opskriften foreskriver. Jeg bruger altid humlesokker, så derfor kan jeg fjerne humlen. I mit set-up duer det ikke med at hælde pellets i direkte. Alt stopper til. Jeg har indtil nu altid haft opfattelsen af, at det var metoden at fjerne humlen når tiden var gået, hvad enten det er bitter-, aroma- smags- eller whirlpoolhumlen. Det kan jeg så forstå, måske ikke nødvendigvis er helt rigtigt, så det skal da prøves.

Borg - Jeg går som udgangspunkt ud fra, at BeerCalc er en pålidelig og rigtig bryggesoftware, måske ikke så avanceret som Beer Smith, men korrekt mig hvis jeg tager fejl.

Som jeg forstår det (måske lidt forenklet), så aftager udvindingen af bitterstoffer i takt med at temperaturen falder, forstået således at udvindingen af bitterstoffer i f.eks. den tilsætning, der koger med i 60 min. falder i takt med at urten køles ned. Tid er selvfølgelig også en faktor. Er det korrekt opfattet?

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Borg »

Per skrev:Jeg følger også lige med her.

Jeg har altid fjernet humlen, når den har kogt med i den tid opskriften foreskriver. Jeg bruger altid humlesokker, så derfor kan jeg fjerne humlen. I mit set-up duer det ikke med at hælde pellets i direkte. Alt stopper til. Jeg har indtil nu altid haft opfattelsen af, at det var metoden at fjerne humlen når tiden var gået, hvad enten det er bitter-, aroma- smags- eller whirlpoolhumlen. Det kan jeg så forstå, måske ikke nødvendigvis er helt rigtigt, så det skal da prøves.

Borg - Jeg går som udgangspunkt ud fra, at BeerCalc er en pålidelig og rigtig bryggesoftware, måske ikke så avanceret som Beer Smith, men korrekt mig hvis jeg tager fejl.

Som jeg forstår det (måske lidt forenklet), så aftager udvindingen af bitterstoffer i takt med at temperaturen falder, forstået således at udvindingen af bitterstoffer i f.eks. den tilsætning, der koger med i 60 min. falder i takt med at urten køles ned. Tid er selvfølgelig også en faktor. Er det korrekt opfattet?

Mvh. Per.
Jeg kender ikke BeerCalc tilstrækkeligt til at vide, km den kan beregne effekten af humletilsætninger på andet tidspunkt end de traditionelle. Selv bruger jeg BeerSmith, da den netop kan (og er den jeg har brugt i 13 år).

Når vi taler om humletilsætninger, så har de forskellige anvendelser også forskellige forudsætninger.

Alfasyren i humle giver bitterhed til øllet. Alfasyren vil altid blive udtrukket af humlen, indtil der ikke er mere tilbage i humlen. En alfasyren kan ikke opløses i vand (urten). For at binde den til vandet, skal der en kemisk reaktion til, kaldet isomisering. Den foregår ved høje temperaturer, og jo tættere på 100 grader, desto hurtigere. Derfor koges bitterhumlen altid i lang tid, da isomiseringen foregår langsomt. Men efter en time, bindes stort set ikke mere alfasyre fra bitterhumlen, hvorfor der ikke sker megen forandring ved at lade den blive i urten i whirlpool og nedkøling.
Også ved tørhumling udtrækkes alfasyren, men da den ikke koges, og dermed ikke isomiseres, kan den ikke binde sig til urten. Men da alfasyren har samme bitterhed uanset om den er isomiseret eller ej, vil en tørhumlet øl også smage bittert i begyndelsen. Men da den uisomiserede alfasyre “svæver” rundt i urten, vil den med tiden bundfælde sig på samme måde som andre partikler i urten. Det opleves som at en øl bliver mindre bitter.
Så alfasyre der ikke er isomiseret, giver øllen bitterhed i starten, som aftager på grund af bundfældning.

Humlens æteriske olier i lupulinen giver smag og duft, og udfordringen med dem er, at de relativt hurtigt damper af ved høje temperaturer. Derfor anvendes humletilsætning ved flame off, whirlpool og i gæringstanken, da temperaturen i de situationer er lave, eller dalende i forhold til kogepunktet.
Her ønsker man oftest at få udtrukket alle de æteriske olier, så derfor er der slet ingen grund til st fjerne dem fra urten. Lad dem blive og bidrage mest muligt.

Så ønsker om isomiseringen af alfasyren og udtrækning af de æteriske olier, arbejder mod hinanden rent temperaturmæssigt. Og derfor han aromahumle ikke tilsættes fra start af kogning (det fordamper), ligesom varig bitterhed ikke kan tilføres ved lave temperaturer.

Men uanset hvad, vil det ikke give nogen nævneværdig indvirkning på bitterheden at tage bitterhumlen op efter den “normale” 60 minutter, og aromahumlen giver størst udbytte ved at blive i, men skal sikres mod fordampning ved nedkøling.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Per »

Hej Borg.

Tak for et yderst professionelt svar. Der er nogen ting der pludselig giver god mening.

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af JAFU »

Ja, tak for et meget oplysende svar, Borg.

Teorien passer fint med den metode/erfaring, peos beskriver, kan jeg se. Det giver anledning til at justere på et par af mine opskrifter i forhold til at erstatte tørhumle med WP humle.

BeerCalc har muligheden for at medregne bidrag fra WP humle indbygget i programmet, men jeg synes, at den rammer langt forbi. Måske det bare er mig, der ikke forstår at bruge det korrekt ...

Mvh Jakob
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af JAFU »

Hej Malte

Har du fået tilstrækkelig viden til at træffe en beslutning ... eller er det stadig forvirrende blot på et højere niveau?
Du må gerne skrive, hvad du gjorde, og hvordan resultatet blev.
Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Malte
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. mar 2021, 12:09

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Malte »

Ja, det vil jeg mene. Tak for alle de gode uddybende svar! Jeg vil lade min humle blive i under Whirlpool, så jeg kan få de sidste æsteriske olie ud af min smags og aromahumle, og så evt. justere udregningerne i fremtidig bryg, hvis der skulle ske en mærkbar stigning i IBU'en. For nu vil jeg holde fast i min tørhumle, men det er rigtig godt at høre, at man kan få den samme, hvis ikke bedre, smag ved kun Whirlpool. Det bliver nyttig, hvis jeg skal igang med en NEIPA, så jeg undgår den ekstra iltning, der finder sted ved tilsætningen af tørhumlen.
Jeg skal brygge den næste uge, så vender tilbage med resultatet, når den er færdig
Mvh Malte

Sendt fra min HD1903 med Tapatalk
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Family Brewing »

Hvis man erstatter sin tørhumle med wp-humle, risikerer man så ikke, at noget af den skønne aroma 'fiser' ud gennem gærlåsen?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Skal humlen forblive i under Whirlpool?

Indlæg af Knet »

Jo, det vil jeg jo mene. Og aroma risikerer også at fise ud af gærspanden med CO2 når den tilsættes for tidligt i gærspand. Omvendt er der ikke lidt skub i CO2, så skubbes ilt, der kommer når låget åbnes, ikke ud. Evige tradeoffs :-)

Jeg ser så ikke tørhumling og whirlpooling (hop stand) som gørende det samme. Jeg bruger gerne begge. Tilsætter basisbitterhumle ved kogning. Tilsætter så whirlpooling humle når urt er under 80. Og tørhumler også.

Ofte er der ikke statistisk signifikans på brulosophys exbeerimemts. Men på hopstand vs dryhop var der. Og nu er alles palette jo individuel, men af de der smagte forskel på de to teknikker, foretrak hovedparten tørhumling:

https://brulosophy.com/2016/02/29/hop-s ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"