Omstikning undergæret

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Omstikning undergæret

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jeg har brygget en undergæret Red X Bock øl der skal gære i 30 dage ved 10 C° og herefter yderligere 60 dage ved 5 C°
https://humlecentralen.dk/all-grain-bee ... n-kit.html

Opskriften foreskriver om-stikning efter 7 dage og igen efter 30 dage hvorefter den skal lagres 60 dage ved 5 C° inden den flaskes.

Normalt plejer jeg ikke at omstikke, men kommer lidt i tvivl her, om det giver mening at omstikke efter efter de 30 dage således den ikke skal stå på gærkagen de 60 dage den lagrer!

Hvad er jeres tanker?

Jan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Omstikning undergæret

Indlæg af Per »

Hej Jan.

Opskriften siger omstikning efter 7 dage, derefter omstikning igen efter yderligere 14 dage. Altså 21 dage (3 uger) Det er en ganske normal tid til gæring, og måske gerne lidt mere, da det er en undergæret øl.
Hvis det var mig, ville jeg droppe den første omstikning, det er lidt sådan en "copy-paste" de bruger på mange opskrifter. Når den er gæret færdig ville jeg cold crashe og derefter overføre den til fustage, og lade den lagre/modne i de 60 dage. Derefter evt. overføre til ny fustage, eller blot karbonere den med co2 på fustagen, og så tappe den.

Hvis du ikke har fustager og co2, ville jeg nøjes med omstikke den efter at gæringen er færdig, efter ca. 3 - 4 uger (husk at tage 3 målinger). Måske endda lave en cold crash før omstikningen.

Der er sikkert mange andre måder at gøre det på, jeg ville blot undgå en hel masse omstikning for at undgå infektion og iltning.

Mvh. Per.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Omstikning undergæret

Indlæg af Jan Rasmussen »

Per skrev:Hej Jan.

Opskriften siger omstikning efter 7 dage, derefter omstikning igen efter yderligere 14 dage. Altså 21 dage (3 uger) Det er en ganske normal tid til gæring, og måske gerne lidt mere, da det er en undergæret øl.
Hvis det var mig, ville jeg droppe den første omstikning, det er lidt sådan en "copy-paste" de bruger på mange opskrifter. Når den er gæret færdig ville jeg cold crashe og derefter overføre den til fustage, og lade den lagre/modne i de 60 dage. Derefter evt. overføre til ny fustage, eller blot karbonere den med co2 på fustagen, og så tappe den.

Hvis du ikke har fustager og co2, ville jeg nøjes med omstikke den efter at gæringen er færdig, efter ca. 3 - 4 uger (husk at tage 3 målinger). Måske endda lave en cold crash før omstikningen.

Der er sikkert mange andre måder at gøre det på, jeg ville blot undgå en hel masse omstikning for at undgå infektion og iltning.

Mvh. Per.
Som sagt plejer vi ikke at omstikke, men nu den skal stå yderligere 60 dage kunne det nok være en god idé at omstikke.
Mht. målinger, vi bruger Tilt, så vi måler kontinuerligt.

Tænker ikke jeg vil Cold crache, den skal stå ved 5°C i 60 dage hvorefter vi atter omstikker til ren spænd. kunne måske sænke temp. til 2°C den sidste uge, det har jeg ikke helt styr på endnu.

Nej, jeg har endnu ikke fustage og Co², så det er den helt konventionelle måde med flasker.

Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"