Sur øl

Besvar
S_Skovrup
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2017, 09:58

Sur øl

Indlæg af S_Skovrup »

Hej. Jeg har forsøgt mig med en Amber Ale og åbnede igår den første flaske. Stor var skuffelsen, da øllen smagte surt - nærmest eddikeagtigt.
Kan det være fordi der er gået infektion i urten eller er der andre forslag til hvad der kan været gået galt?
Er der noget håb om at længere lagring kan bedre det? (har flaskelagret i 4 uger nu - heraf to uger i køleskab)


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Sur øl

Indlæg af Ctharth »

Med begrænset ølbrygningserfaring og dog en uddannelse indenfor bioteknologi, vil mit personlige gæt være en acetobacter kontaminering.

Acetobacter bruges til at fremstille eddike ud af alkohol hvorfor du rent faktisk vil have eddike. Så lugter og smager det som eddike er det nok eddike.

Øleddike kan dog på lige fod med andre eddiker anvendes i dressinger og marinader etc. Men hvis det er et helt batch har du jo nok mere end du har brug for på en livstid. (Der er bare lige den darkhorse at det du laver skal smage godt sammen med humle)

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sur øl

Indlæg af grøntoft »

Nu kan surt øl jo være flere ting. Det afhænger af hvad man forventer der kommer ud af flasken. Det er lidt ligesom hvis man forventer en IPA og så kommer der en hefeweizen ud, man bliver forvirret og det smager mærkeligt. Men derfor kan det jo godt være en fin hefeweizen. ;)

Så når du siger surt øl, så kan det være andet end eddike. Det kan jo være en vild gær eller en bakterie som har forsuret øllet. Der findes (i min smag endda meget fine) øl i handelen i dag som netop er fremstillet som sure øl.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"