bundfald i flasker

Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

bundfald i flasker

Indlæg af Jimmi »

Hey

Jeg har fået en hel del bundfald i mine flasker. jeg ved godt at der skal være lidt.... men jeg synes nu at det er temmelig meget. Er det fordi at jeg ikke har brug irish moss.......

Er der noget man kan gøre for at mindske det bundfald og har Cold break noget at gøre med det.. og hvad er det egentlig :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Er det ikke bare en lille gærkage efter karboneringen?

Det har alle vores 4 bryg haft...
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Jo det er det sikkert. Jeg synes bare at det er temmelig meget. men sådan er det måske og jeg må leve med det :) Der er overhovedet ingen gærsmag i mit øl, jeg synes bare at det er træls at se på... og lige pludselig kommer en af dem der smager på det.. til at drikke af bundfaldet,,.... og så er det jo min øl der får skylden hehe

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jimmi !!!

Håndbrygget Øl der er karboneret med sukker, honning, sirup, vil få en gærkage i bunden af flasken ! Drik der for altid øllet af et glas ! og hæld det forsigtigt op. Og hvis det skal være rigtig god så sørg for der er 5mm tilbage i flasken ;)

Du kan kommer til at opleve gærkager i flasken der er helt op til 3-5 mm tyk
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Oki... det tænkte jeg nok.... men det er jo min første bryg så min uvidenhed gjorde det :)..... der er nu ikke mere end højest 1-2mm

Og ja jeg drikker skam af et glas :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

du skal lave filtreret øl for at undgå bundfaldet :/

og det er ikke lige det der er meningen med håndbrygget øl
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Morten skrev:du skal lave filtreret øl for at undgå bundfaldet :/

og det er ikke lige det der er meningen med håndbrygget øl
Nope det er sandt :)...... jeg var bare i tvivl om hvor meget der normalt var :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Du får væsentligt mindre bundfald hvis du lader øllet stå nogle uger efter det er stukket om, og så rører meget forsigtigt (eller slet ikke) rundt når du tilsætter sukker til karbonering. Jeg har haft bryg hvor man næsten ikke har kunnet se gæren i flasken. Øllet var helt klart og med fine bobler.

Jeg har dog slet ikke noget imod bundfaldet. Jeg plejer at lade en god sjat være tilbage i flasken og så lige ryste gæren op og drikke det til sidst. Det er fuld af vitaminer, smager godt og skulle være rigtig godt for håret ;-)

/anders

PS. Vi har aldrig brugt irsk mos eller andet halløj til klaring af øllet, og der er blevet helt klart alligevel...
Senest rettet af Anders 7. jun 2006, 13:05, rettet i alt 1 gang.
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Oki.. det prøver jeg med min næste bryg..... som står og mæsker i skrivende stund :) jeg smider lige nogle billeder på lidt senere
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Anders skrev:Du får væsentligt mindre bundfald hvis du lader øllet stå nogle uger efter det er stukket om, og så rører meget forsigtigt (eller slet ikke) rundt når du tilsætter sukker til karbonering.
Vi omstikker øllet inden vi tilsætter karboneringssukkeret. Herved undgår vi at få gærkagen fra 2. fermentering med.

Men der dannes stadigt en kage fra flaskekarboneringen.
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Jamen så er mit bryg jo bare helt normalt :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Det vil jeg tro.
Mvh.

Michael K
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Michael K skrev:
Anders skrev:Du får væsentligt mindre bundfald hvis du lader øllet stå nogle uger efter det er stukket om, og så rører meget forsigtigt (eller slet ikke) rundt når du tilsætter sukker til karbonering.
Vi omstikker øllet inden vi tilsætter karboneringssukkeret. Herved undgår vi at få gærkagen fra 2. fermentering med.

Men der dannes stadigt en kage fra flaskekarboneringen.
Der vil selvfølgelig altid være lidt gær i bunden, men kan reduceres kraftigt at lade det stå noget længere tid i 2. spand, og så (på den ene eller den anden måde) undgå af få bundfaldet med over i flaskerne. Selvom øllet ser klart ud ved flaskning er der rigeligt med gærceller til at sætte tryk på flaskerne (med mindre det har stået i mange måneder).

Jeg er ikke fanatisk med klart øl som andre, men da øl modner hurtigere i store volumener end i små (f.eks en flaske) er noget jeg kan forholde mig til da det hurtigere bliver drikkeklart!! Og så skader det jo ikke at øllet også er pænt (klart) at se på...

/anders
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Anders skrev:Jeg er ikke fanatisk med klart øl som andre, men da øl modner hurtigere i store volumener end i små (f.eks en flaske) er noget jeg kan forholde mig til da det hurtigere bliver drikkeklart!! Og så skader det jo ikke at øllet også er pænt (klart) at se på...
/anders
Jeg er også ligeglad med om mit øl er helt klart eller ej, men hvis jeg byder en ganske almindeligt pilsnerdrikkende makker en håndbryg, vringer han på næsen over at der er grums i, som Jimmi også oplever. Der er mange fordomme fra 70'erne der hænger ved...

Men det er jo charmen/kvaliteten ved hjemmelavet øl, fremfor konsumbryg...
Mvh.

Michael K
Gæst

Indlæg af Gæst »

Vi har haft held med følgende metode, hvilket har minimeret bundfald kraftigt:
- lad øllet stå på 2 fermentering i 1-2 uger ved den temp. øllet er gæret ved
- sænk temperaturen i beholderen med 1 grad i døgnet til 2-3 grader. (hvis man starter med 21 grader er det ca. 9-10 dage)
- herefter omstikkes til ny rengjort gærtank
- opløst karboneringssukker røres forsigtigt ud i øllet, hvorefter der flaskes.
- flaskerne stilles derefter ved 7-12 grader med bunden nedad

Selv ved høht karbonerede øl har bundfaldet været meget begrænset og den smule der er, sidder fast på bunden af flasken.
Dog ikke mere fast end, at det kan skyldes ud med det samme når flasken er tom :-)

Med venlig hilsen
Flemming

PS: Til køling bruger vi en ombygget kummefryser. Den ene betalte vi 200 for, den anden kostede gratis.
Isætning af en anden termostat til ca. 160 tager max 30 minutter og et termometer hænger udvendigt med føleren inde i frysen, så man kan følge slagets gang.
På grund af den hje temperatur (for en fryser) er strømforbruget begrænset.
Køber man frryseren stor nok har man også et sted til færdig øl, humle, malt osv.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"