Måling af alkohol %

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Måling af alkohol %

Indlæg af Beerdumper »

Jeg kommer ofte til fodboldkampe på stadion i superligaen. Forleden havde jeg min gamle far med, som mente at fadøllen vi drak, havde lavere alkohol procent end de 4,6 % en normal pilsner har.

Som hjemmebrygger måtte jeg kunne tage en prøve med hjem og måle den mente han. Mit korte svar var, at jeg kan måle sukkerindhold før og efter gæring og ud fra en formel kan bestemme alkohol %.

Hvad siger i. Hvordan ville I måle en fadøl eller anden øl ud fra en prøve? Jeg har vægtfylder, refratometer og tilt i min værktøjskassen.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Måling af alkohol %

Indlæg af kbh36 »

Man burde kunne tage en måling med flyde vægt og refractometer, og regne baglæns til en ca %

http://www.woodlandbrew.com/2013/02/abv-without-og.html ser ud til at have en beregner.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Måling af alkohol %

Indlæg af clucking »

Som kbh36 nævner kan det ske med hjælp fra en flydevægt og et refraktometer. Men forvent en usikkerhed på +/- 0,5%
Prøverne skal være helt afgasset og helst 20 grader.
Jeg har oprettet et regneark, hvor man blot taster de to målinger af FG ind i så får man procenten og OG.
Vedhæftede filer
Beregn OG og ABV fra FG hydrometer og refraktometer.xlsx
(12.82 KiB) Downloadet 28 gange
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"