Filtrering/Sparging - nødvendigt?

Filtrering/Sparging - nødvendigt?

Indlægaf Martin Molich » 15. jun 2006, 11:59

Vi er lige startet med at brygge øl og det er jo super hyggeligt. Vi har indtil videre ikke filtreret/sparget, men blot fisket malten op med en si efter mæskningen. Herefter er urten hældt over en si og direkte ned i gæringsspanden.

Mit spørgsmål er så: er det i det hele taget nødvendigt at filtrere/sparge? Vi har intet imod at øllet er uklart - det synes vi er en del af charmen ved at lave øl, at det ser hjemmelavet ud - men er der andre argumenter for at sparge? Er det blot et spørgsmål om maksimal udnyttelse af malten?

Håndbryg.dk skriver at "Dette [filtrering/sparging] er i sandhed en proces, der kræver lidt tålmodighed, men er en afgørende faktor for, at dit øl bliver helt klart, da ellers vil blive mere eller mindre grumset! Dette er dog primært af æstetisk karakter, og har ikke indflydelse på smagen af din øl. Endvidrer vil meget "grums" bundfælde under gæringen."
Martin Molich

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Ovi » 15. jun 2006, 12:53

Når du filtrerer får du færre rester ved gæringen (det kan kun være positivt), og de antal liter urt du starter med kommer også langt bedre til at passe med det endelige resultat.

Din øl bliver ikke "pilsner-klar" selvom du sparger korrekt, men du slipper for en masse større grumsede ting i din øl! Og bare rolig, din hvedeøl bliver stadig grumset som den skal.

En af ulemperne med grumsede rester i din øl er at det kan få din øl til at bruse mere når du åbner den fra flaske. Desuden vil du nok også opleve at mængden af gærrester bliver mindre i flasker + glas. Det vil dem du serverer dit øl for sætte pris på.

Jeg havde også lidt af samme indstilling da jeg startede med at brygge, men nu kan jeg kun se fordele ved at sparge korrekt! Og det eneste du kræver er at du får dig en ordentlig lauter tun, enten ved selv at bygge en (har jeg gjort) eller købe en. Når du først har sådan en, så er det under normale omstændigheder ret nemt og ligetil at sparge.
Ovi

Re: Filtrering/Sparging - nødvendigt?

Indlægaf mas » 15. jun 2006, 13:00

Martin Molich skrev:.

Mit spørgsmål er så: er det i det hele taget nødvendigt at filtrere/sparge? Vi har intet imod at øllet er uklart - det synes vi er en del af charmen ved at lave øl, at det ser hjemmelavet ud [/i]"

Jeg er meget enig i at det uklare udseende er en del af charmen!!

Jeg har selv lavet over 20 bryg på næsten samme måde som jer. Jeg hældte dog malten op i en stor si (af et par omgange) og overhældte den med kogende vand. Det gav en effektivitet på ca 50-55% og nogle forbanede velsmagende øl!! Eneste ulempe jeg har oplevet var at der dannede sig meget bundfald i flaskerne ca 5 mm. Dette var dog kun et problem hvis øllet ikke blev hurtigt opskænket. Bundfaldet blev da opløst i øllet med det resultat at flasken skummede over.

Jeg har nu bygget en lauter tun af en vin-ballon som vist på Håndbryg.dk (husk at vende ballon-halsen om ifht tegningen), ikke så meget pga bundfaldet, men mest fordi jeg havde lyst til nye udfordringer.
mas

Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlægaf Martin Molich » 15. jun 2006, 13:32

Det lyder som om at det er en god ide - altså at hælde vand over malten i en si. Ihvertfald indtil vi kaster os over lauter-tun projektet. Vi har kun brygget to øl indtil videre :-)

Var dit vand spilkogende eller kølet ned til de knap 70 grader, man normalt mæsker med?
Martin Molich

Indlægaf mas » 15. jun 2006, 13:45

Det lvar fra en overfyldt kogekedel 90-95 grader. Jeg brugte 3-4 kogekedler til 5-6 kg malt. Har ikke haft problemer med taniner i øllet.
mas

Indlægaf admin » 15. jun 2006, 13:45

I skal lige huske at det ikke er så godt at plaske med den varme urt.

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin

Images: 447
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf mas » 15. jun 2006, 14:02

Hvorfor er det lige man ikke skal plaske med varm urt?
mas

Indlægaf admin » 15. jun 2006, 14:31

For at undgå oxidering af urten.

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin

Images: 447
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Filtrering/Sparging - nødvendigt?

Indlægaf Malmberg » 15. jun 2006, 15:30

Martin Molich skrev:Vi er lige startet med at brygge øl og det er jo super hyggeligt. Vi har indtil videre ikke filtreret/sparget, men blot fisket malten op med en si efter mæskningen. Herefter er urten hældt over en si og direkte ned i gæringsspanden.

Mit spørgsmål er så: er det i det hele taget nødvendigt at filtrere/sparge? Vi har intet imod at øllet er uklart - det synes vi er en del af charmen ved at lave øl, at det ser hjemmelavet ud - men er der andre argumenter for at sparge? Er det blot et spørgsmål om maksimal udnyttelse af malten?

Inden der kommer råd så må jeg lige høre, Hvordan i brygger ?

er det med maltekstrakt og specialmalt ?

MVH
Kasper Malmberg

eller er det malt.
Malmberg

Geografisk sted: Gudumholm

Indlægaf Martin Molich » 15. jun 2006, 15:36

Det første bryg var med 4 liter maltekstrakt og ca 600 gram specialmalt (cara-crystal, chokolade og black). Det andet var 2½ kg hvedemalt, hvedeekstrakt og spraymalt.

Næste bryg bliver all-grain.
Martin Molich

Indlægaf Malmberg » 15. jun 2006, 16:47

Martin Molich skrev:Det første bryg var med 4 liter maltekstrakt og ca 600 gram specialmalt (cara-crystal, chokolade og black). Det andet var 2½ kg hvedemalt, hvedeekstrakt og spraymalt.

Næste bryg bliver all-grain.

Ok, Når du brygger med specialmalt og ekstrakt, foregår der ingen mashing og sparging. Specialmalten skal fjernes fra urten inden urtkogningen og helst også inden tilsætning af maltekstrakt.

JEg kan se I har haft en underlig smag i jeres første bryg, det kan godt hænge sammen med at I har kogt specialmalten med.

ved ekstrakt og specilamalt brygning foregår der ikke rigtig noget sparging det er lidt som at lave the, man skal "bare" have lidt farve og smag ud af specialmalten.

Jeres bryg nr 2. ser ud til at være en såkaldt partial mash/mini-mash. Hvor man mæsker en mindre del malt (fx. halvdelen) sparger den og tilsætter så malteksrakt til urten.
Dog her I "kun" brugt hvedemalt, dette indeholder ikke nogen skaldele og det er derfor næste umuligt at lave en mask og der vil opstå en filter bund, så man kan foretage en recirkulering og sparging (hvor man skyller sukker ud af masken)

til jeres 3. bryg

der findes flere forskellige måder at udtrekke den søde urt fra mæsken.
der er
'
fly-sparging: hvor man langsomt dræner den søde urt fra bunden af mæsken (efter en recirkulering for at fjerne partikler fra urten) og samtidig løbende tilsætter 75-80 grader varmt vand over mæsken indtil man har opsamlet sin ønskede mængde sød-urt.

Batch-sparging: hvor man recirkulere til urten er klar/fri for partikler, og derefter dræner alt den søde urt ud. tilsætter en ny mængde 75-80 grader varmt vand recirkulere og dræner igen. Og fortsætter indtil du har den ønskede mængde urt.

Disse to måder er de mest benyttede måder at sparge på.
den sidste metode kan jeg ikke huske hvad hedder.

Men den går ud på at man fra starten har så meget vand i sin mask at når den er recirkuleret og drænet, så har man den ønskede mængde urt.

ved denne metode er ens effektivitet noget lavere end de to foregående, da disse renser masken for sukker, og der i den sidste stadig er en del sukker tilbage i masken.

MVH
KAsper Malmberg
Malmberg

Indlægaf mas » 15. jun 2006, 17:59

admin skrev:For at undgå oxidering af urten.

Jens

Jeg troede det var pointen med at plaske med urten, men det er måske kun med varm urt?
mas

Indlægaf Malmberg » 15. jun 2006, 18:12

mas skrev:
admin skrev:For at undgå oxidering af urten.

Jens

Jeg troede det var pointen med at plaske med urten, men det er måske kun med varm urt?

På det eneste tidspunkt der skal plaskes med urten er lige efter afkøling og før gærtilsætning og måske i specielle tilfælde inden for de første 24 timer efter gærtilsætning.

Ilt under og efter gæringen, og ilt under mæskningen og kogningen, der med til at oxidere den færdige øl så det kommer til at smage af portvin og eller pap.

MVH
Kasper Malmberg
Malmberg

Tilbage til Generelt om brygning