Holdbarhed

Holdbarhed

Indlægaf Martin Molich » 29. jun 2006, 18:09

Hej alle

Hvor lang tid kan hjemmebryg egentlig holde sig? Jeg ved at det afhænger af humleindholdet og alkoholindholdet, men hvad kan bruges som en god tommelfingerregel?

martin
Martin Molich

Geografisk sted: Brønshøj

holdbarhed

Indlægaf admin » 29. jun 2006, 20:45

Det kan holde sig rigtig længe, bare det ikke er iltet og oxyderet og der ikke er for mange gær rester i flaskerne. Hvis det er rigtig lavet, kan det drikkes efter 20år. Kig lidt på trappist øl - der bliver ofte anbefalet en lagering på et par år, bitterheden aftager meget ved en høj temperatur, så en lav temperatur er at anbefale. det siger lidt sig selv at under så lang en lagering er det nødvendigt at skåne øllet for lys, så gør det :-)
De stærke og bitre øl har bedst af en lang lagering, de ligesom samler sig og bliver mere komplekse og harmoniske, hvorimod en tør humlet og fin øl bør drikkes imens man endnu kan dufte og smage det.
Jeg har selv nogle imperial stouts til at stå som jeg drikker 2 stk. af om året, de smager himmelsk. (glæder mig til jul, så er de 3år gamle også skal der igen smages)

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin

Images: 447
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Morten » 30. jun 2006, 17:17

ja en god øl skal være 1år

men jeg vil sige det kan hulde sig 1 år uden probs , uden sollys og ved 8-12 grader max
MvH
Morten
http://www.all-grain.dk/
Siden er nede !!!
(9400)
Morten

Geografisk sted: Nørresundby

Tilbage til Generelt om brygning