Hvad brygger i for tiden ?

Tlunau
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. dec 2009, 17:58

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Tlunau »

På lørdag skal jeg brygge ca. 20-22L lys stærk belgisk ale med humleinspiration fra denne artikel på MrMalty http://www.mrmalty.com/late_hopping.htm The Secret to Big Hop Aroma and Flavor

Jeg har de sidste 10 og 5 min tænkt mig at tilsætte 30g af både amarillo og cascade, dvs 60g af 2 omgange. Dette burde ifølge artiklen give meget stor aroma og en mere rund bitterhed, bliver sjovt at teste
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Boje »

jkjen skrev:
Sekundær:

Flamsk Oud Bruin, som efterhånden har stået i et år og tegner lovende ...
Spørgsmål har du haft den stående på sekundær spand i 1 år.
hvis ja ved hvilken temperatur.
konstant temperatur ?
Det lyder lidt spændende skriv lidt om det.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 07:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Ousen »

Satte en amerikansk brown ale til sekundær gæring i går. Den tegner på mange måder lovende, men en anelse skarp i bitterheden og så kan man virkelig smage den ristede malt. Den er i hvert fald meget markant, men jeg glæder mig til den få lidt tid og karbonering.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Har brygget 50 liter English Brown Ale lørdag den 2. januar. En speciel oplevelse og prøvelse, da jeg brygger i et udhus, og der var 8 graders frost (frossen vand i slangerne og is på bordet). Har i dag omstukket til 2. fermentering, hvor den skal stå i yderligere 9 dage. OG var på 1.016Ö, meget tæt på min target på 1.015Ö. Det nåes let under 2. fermentering.

På lørdag skal jeg i gang med 50 liter af Husets Ale, en klon inspireret af Sierra Nevadas Pale Ale. Også i frostvejr, men nu kan jeg rutinen. Den har dejlig meget humlesmag og -aroma.

Var kommet ned under 50 liter på lager, så der skal ske noget. Man bliver jo helt bekymret over en så lav lagerbeholdning ;-))
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af jkjen »

På opfordring lidt om den der Oud Bruin (eller noget i den retning):

Jeg bryggede en mindre batch end normalt (dvs. ca. 15L), med ca 1/3 Pilsner, 1/3 Münchner og 1/3 Vienna, lidt Special B + Pale Crystal - OG = 1073. Mæskede højt, ca. 70 grader, tilsatte en lille smule gammel Tradition (til ca. 20 IBU) mens jeg kogte livet ud af den i 2 timer, og kastede efter afkøling en WLP655 Belgian Sour Mix i, hvorpå jeg stillede den i vores baggang.

Der har den så stået siden. Det er vist i øvrigt en tilsnigelse at sige den står på sekundær, for den har ikke været stukket om. I baggangen har den oplevet det meste i intervallet ca. 15 - 30 grader. Jeg prøvesmagte forleden, og den havde en karakteristisk maltsmag kombineret med noget i stil med sveske/blomme agtigt og en lille smule syrlighed, så jeg vil dømme den parat til aftapning, og så kan den jo nok drikkes om endnu et års tid.

Spørg endelig hvis du/i gerne vil vide mere - jeg har dog ikke andre erfaringer med denne type (dette er den 1.)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Har lige brygget en American Pale Ale, en klon af Sierra Nevadas Pale Ale. Den hedder "Husets Ale", da det er den vi altid har på fad. Frisk og med en rigtig dejlig humlesmag og -aroma. Kan anbefales...

50 liter står nu og skal i gang med at gære. Det første blop kommer nok om 3-4 timer.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Jeg satte en cider i gang i går på gærresterne af en Great Eastern Ale (beerkit). Jeg skal da lige love for, at den gær syntes godt om den nye diæt, stormgæringen satte i gang i løbet af et par timer, og blæste gærrøret af flere gange! Jeg har optaget en lille "film" med et gammelt digitalkamera (dårlig kvalitet, desværre), det ser helt tosset ud som gæren mosler rundt i bunden af gærspanden...

Cideren er et eksperiment; jeg har hældt 16 liter æblejuice, 3 liter ananassaft, en bøtte honning og 300 gram hvid sukker oveni de ca 2 liter gærrester/ale, der var i spanden. Det gav en OG på 62, så der er potentiale til en lille smule "spark" i flasken, da jeg forventer at skidtet gærer rigtig langt ned... Er lidt spændt på om ananas var en god, ligegyldig eller en rigtig dårlig ide! :-)

I øvrigt var mit forrige bryg også en cider (æble+honning), oveni resterne fra en IPA - cideren er på flaske på 2. uge og er stadig lidt "grøn", men den smager lidt hen ad en billig champagne (og trækker en procent på godt 8, så den er lumsk!), og jeg håber den vil blive mere "nuanceret" efter nogle måneder på flaske...
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Hej Christian

Det lyder som om du er erfaren med at bryge cider. Jeg har tænkt på at skulle prøve det når vinteren slipper sit tag i os alle, og foråret titter frem.

Har du nogle gode råd, tips, links o.l. til dette? Når man nu har udstyret, kan man jo lige så godt udnytte det fuldt ud.

Jeg læste også en gang en artikel i BYO magasinet om Sake, altså japansk risbrædevin. Det har jeg også tænkt på at prøve. Det er dog en ret lang proces, men hvad, det kan jo aldrig gå værre end galt.

P.S. kan vi se din lille film et sted?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Hej Erik,

det er vist risikoen ved internettet, man kommer nemt til at lyde klogere og mere erfaren, end virkeligheden rækker til - jeg har kun brygget cider to gange (og alt i alt 6 bryg, øl og cider til sammen), så jeg er cirka lige så grøn som min første cider! :-)

Jeg fandt inspiration herinde et sted, der var en tråd, hvor en bruger anbefalede at hælde æblejuice oveni gærresterne, og det testede jeg af sidste år - med held!

Meeen, gode råd giver selv (især?) en nybegynder gerne, så her er mine erfaringer, for what they are worth:
  • 1. Jeg købte den billigste æblejuice, jeg kunne finde, da eksperimentet gik på om det overhovedet kunne give noget med lidt velsmag
  • 2. Øl blev tappet fra hanen i gærspanden, jeg tog ikke låget af spanden, men kun gærrøret (sprøjtede lidt isopropanol omkring hullet - jeg er hysterisk omkring infektioner!), og jeg stoppede med at tappe af, da der ikke var mere "god" øl at hælde på flaskerne
  • 3. Jeg brugte en steriliseret tragt, der kunne gå ned i hullet i låget af gærspanden, på den måde minimerede jeg risikoen for infektion - og kunne samtidig "splaske" æblejuicen med fra (halv)stor højde, så det kunne blive iltet lidt
  • 4. Honning og sukker blev kogt godt og grundigt (for at "ødelægge" den antiseptiske effekt fra honningen) sammen med en halv liter juice, og tilsat i lettere afkølet stand
  • 5. Iltning af "urten" på samme måde som jeg gør ved øl: "ryste" gærspanden grundigt i 10-15 minutter
  • 6. Pas på ikke at blive grådig; mere end 20 liter i en 32 liter spand KAN give problemer ved stormgæringen
Jeg har i øvrigt tænkt på at købe noget kunstigt sødemiddel at hælde i, når cideren ryger på fustage om et par uger, for frugtsukker er tydeligvis noget, gæren holder rigtig, rigtig meget af! (og de RIGTIGE eksperter siger generelt, at cider gærer langt ned...)

Jeg skal nok lægge filmen ud et sted snarest; men lige nu "pjækker" jeg faktisk fra arbejdet ved at skrive herinde fremfor at arbejde på det dokument, jeg har lovet at have færdig til i morgen! :-)
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
JakobVels
Indlæg: 222
Tilmeldt: 9. dec 2007, 20:02
Geografisk sted: 2800

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af JakobVels »

Jeg har med stort held smidt 20 liter af den biligste fakta æblejuice i en spand og så et brev T-58 på.

Jeg har hældt det på en af mine venner fra tyskland der påstår at det samger som autentisk Äppelwoi.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af janriis »

Har en Kilkenny klon igang, der skal flaskes om 8 dage. Samtidig har jeg en mørk tysk lagerøl, som først var gået helt i stå, da der var under 5 grader i udestuen. Nu har jeg smidt 2 nye breve gær i og sat den på gæstetoilettet, hvor radiatoren er slukket. Temp ligger på 13-14 grader, så det burde være ok.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Morten L »

janriis skrev:Har en Kilkenny klon igang, der skal flaskes om 8 dage. Samtidig har jeg en mørk tysk lagerøl, som først var gået helt i stå, da der var under 5 grader i udestuen. Nu har jeg smidt 2 nye breve gær i og sat den på gæstetoilettet, hvor radiatoren er slukket. Temp ligger på 13-14 grader, så det burde være ok.
Vil du ud med opskriften på den Kilkenny klon?
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af janriis »

Morten L skrev:
janriis skrev:Har en Kilkenny klon igang, der skal flaskes om 8 dage. Samtidig har jeg en mørk tysk lagerøl, som først var gået helt i stå, da der var under 5 grader i udestuen. Nu har jeg smidt 2 nye breve gær i og sat den på gæstetoilettet, hvor radiatoren er slukket. Temp ligger på 13-14 grader, så det burde være ok.
Vil du ud med opskriften på den Kilkenny klon?
Ja da :-). Jeg finder lige opskriften frem fra Beersmith, når jeg kommer hjem i aften.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af janriis »

Og her er den så. Opskriften på "This Kill'ed Kenny"


BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: This Killed Kenny
Brewer: Jan Riis Sørensen
Asst Brewer:
Style: Irish Red Ale
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 25,00 L
Boil Size: 30,32 L
Estimated OG: 1,060 SG
Estimated Color: 18,3 EBC
Estimated IBU: 26,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
4,00 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 60,15 %
1,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 15,04 %
1,00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 15,04 %
0,35 kg Carared (39,4 EBC) Grain 5,26 %
0,20 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 3,01 %
0,10 kg Caraaroma (256,1 EBC) Grain 1,50 %
40,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (60 min) Hops 18,0 IBU
28,30 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (15 min) Hops 6,3 IBU
28,30 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (5 min) Hops 2,5 IBU
60,00 gm Engelsk lakrids pulver (Boil 10,0 min) Misc
1 Pkgs Edinburgh Ale (White Labs #WLP028) Yeast-Ale


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 6,65 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time Name Description Step Temp
90 min Mash In Add 24,30 L of water at 70,6 C 66,0 C
10 min Mash Out Add 0,00 L of water at 78,0 C 78,0 C


Notes:
------
Mæsketemp har holdt sig jævnt omkring 66-67 grader.
OG inden gæring: 1055. Holder sig altså indenfor Style OG.
SG ved omstikning 9/1-2010: 1022. Lakridsen var en anelse dominerende, men er sikker på at den bliver god når den får lov at lagre koldt efter flaskning

-------------------------------------------------------------------------------------
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Morten L »

Takker!
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"