Gæring stoppet...?

Besvar
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Gæring stoppet...?

Indlæg af Martin Molich »

Hej alle,

I fredags lavede jeg et bryg, og tilsatte gærstarteren ved en temperatur på ca 23 grader. Det gærede fint nok, og der blev dannet et tykt lag på toppen, ligesom der plejer.

Men nu lader det til at gæringen er stoppet, kun to dage efter starten. Hvad kan det skyldes? Gæringsspanden står ved ca 23 grader - er det for meget?

På forhånd tak :-)
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Det kan være den er gæret færdig? brugte du en starter?

Prøv at tage en hydrometer måling, eller lad det stå en uges tid mere selv om der ikke kommer blobs betyder det ikke den er helt stoppet(hvis det er i plastspande er de lidt utætte og kan lække noget co2.

Personligt ville jeg slappe af og drikke en øl, og lade den blive i primær en uges tid endnu, også smide den på 2. fermentering.
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Der er sket noget lidt mystisk. Det er cider, jeg er i gang med at lave, og første gang jeg lavede det, var der ingen problemer.

Denne gang lægger alt gæren sig på toppen og gæringen stopper. Hvis man blander rundt, ryger noget af gæren ned i bunden og gæringen fortsætter i et par timer, lige indtil det hele ryger op i toppen og så stopper gæringen.

Cideren er lavet af pasteuriseret æblejuice og lidt økologisk hyldeblomstsaftkoncentrat. Den står ved 22 grader og jeg kan simpelthen ikke forstå at den opfører sig så anderledes end sidste gang jeg lavede cider...? :-)

Jeg bruger Safale S-04 (ligesom sidste gang) og er naturligvis klar over at det er en overgær...
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Det lyder som en lidt mystisk cider, jeg ved ikke hvorfor den gør det, jeg ville prrøve at tage en gravity måling på den.

Jeg har selv haft en cider til at stå i en 9-10 dage på primær, jeg tjekkede jævnligt til den, men der skete ikke meget deri. Her ved omstikning har jeg målt gravity til 1.000 så der er i hvert fald sket noget...

Det lyder godt med lidt hyldeblomst saft i, jeg har kun gang i 8 liter cider da det er lidt et 1. gangs eksperiment.

edit: Når du ryster kan det være du bare ryster CO2 ud af opløsningen.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Tak for svarene. Jeg tilsætter en ny gang S-04 til cideren i dag. Jeg tror at gærstarteren får lov til at stå lidt længere denne gang og så må vi jo se.

Min første gang cider (lavet på den billigste æblejuice fra Netto) blev i øvrigt ganske udmærket og temmelig hårdtslående med ca. 7%.
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Så er gæringen i gang igen - jeg lavede en ny gærstarter med et nyt brev S-04 og lod det denne gang stå i længere tid. Ca. 12 timer efter tilsætningen gærer det lystigt og der er ikke det tykke lag i toppen som der var tidligere.

Jeg ved så ikke om det er hyldeblomstkoncentratens skyld eller gærens at det ikke virkede i starten, men nu kører det derudaf.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at lave cider selv. Næste gang tror jeg at jeg smider noget laktose i, idet den bliver temmelig tør hvis man bare gærer den rene æblejuice.
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej, jeg har også planer om at bruge laktose, jeg regner med at bruge ca. 300 gram til mine 7-8 liter cider. Hvor lang tid plejer du at have dine til at stå ved sekundær? og ved hvad temperatur?
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Jeg har ikke prøvet at bruge laktose endnu - denne omgang skulle nemlig i gang inden laktosen kom fra brygladen!

Men der er vist noget med at laktose søder 1/3 af almindeligt sukker (sucrose), så dine 300 gram vil svare til ca. 100 gram sukker. Ved 8 liter vil det således omtrentligt svare til at du bruger 1,25 gram sukker per 100 ml. Til sammenligning har almindelig sodavand vist omkring 10 gram per 100 ml. Så det vil ihvertfald ikke gøre den kvalmende sød :-)

Jeg er jo stadig på begynderstadiet, så vi har kun ladet den stå på 1. fermentering og så derefter på flaske. Lige inden flaskningen har vi så tilsat 3 liter ny æblejuice per 20 liter. Det giver den perfekt mængde kulsyre (regnede vist ud at det svarede til 4,5-5 volumen CO2). Det har givet et glimrende resultat.

Jeg har brugt Safale S-04 (det var hvad jeg havde liggende) og den har stået ved almindelig stuetemperatur, ligesom når jeg laver øl.

God fornøjelse med cideren!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"