et spørgsmål om brus

Besvar
Martin A
Indlæg: 95
Tilmeldt: 31. mar 2006, 13:51
Geografisk sted: Kolding

et spørgsmål om brus

Indlæg af Martin A »

Hej alle,

Jeg har lagt mærke til, at brusen i mine hjemmebryg forsvinder hurtigere end i købeøl (når man har hældt det op altså), selvom karboneringen er god. Er det noget, I andre kan nikke genkendende til, og kan man gøre noget ved det?

Martin
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Hvor hurtigt går det? Det kunne umiddelbart lyde som kapslerne ikke sidder godt nok på! Med hvad og hvordan sætter du kapsler på?

Thomas
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Nej... vi har det fineste, vedvarende skum på vores øller.
Det ligger som små øer på øllet og i kanten rundt i glasset.

Jeg er lige hjemkommet fra camping, hvor der ikke var det helt store arsenal af glas (skulle selv vaske op) og jo mere urent glasset blev, jo mindre skumdannelse.

Pas på med fedt, enzymer i maskinopvask og sulfo. Det er min erfaring...
Mvh.

Michael K
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg har lagt mærke til, at brusen i mine hjemmebryg forsvinder hurtigere end i købeøl (når man har hældt det op altså), selvom karboneringen er god. Er det noget, I andre kan nikke genkendende til, og kan man gøre noget ved det?

Er det lige som med cola ?

Jens
Martin A
Indlæg: 95
Tilmeldt: 31. mar 2006, 13:51
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Martin A »

admin skrev:
Jeg har lagt mærke til, at brusen i mine hjemmebryg forsvinder hurtigere end i købeøl (når man har hældt det op altså), selvom karboneringen er god. Er det noget, I andre kan nikke genkendende til, og kan man gøre noget ved det?

Er det lige som med cola ?

Jens
Ja, det er nok egentlig en meget rammende beskrivelse
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Hvordan har du mæsket og hvordan med humle osv. har du nogle flere oplysniger evt. en opskrift. Jeg går ud fra at det smager som det skal !

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Ok jeg prøver alligevel, prøv at lave øl uden klaringsmiddel eller
mæsk på en anden måde i stedet for single infusion ved en fast temperatur. prøv eksv. at starte med 50°C og hæv den langsomt til 67°C
(dette har jeg rent faktisk fået rigtig fint skum ved)
Dry humling har også en fin effekt på skummet, det har det alm. humle også. så måske der skal noget mere aroma humle til.
Malten har også betydning på hvordan skummet bliver, og ved pilsner bruger jeg øko malt med 12,5 % protein.
Du kan evt. prøve med 3 til 5 % hvede malt (kan ikke smages) det giver også en rigtig god skum.

Jens
Martin A
Indlæg: 95
Tilmeldt: 31. mar 2006, 13:51
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Martin A »

Jeg brygger med maltekstrakt, så mæskning kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved...

Jeg tror, jeg vil prøve med noget hvede, som du foreslår. Jeg mener at have læst, at torrified wheat er specielt godt til det formål
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Martin A skrev:Jeg brygger med maltekstrakt, så mæskning kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved...

Jeg tror, jeg vil prøve med noget hvede, som du foreslår. Jeg mener at have læst, at torrified wheat er specielt godt til det formål
Hvede skal mæskes sammen med noget malt der indeholder enzymer der kan nedbryge stivelsen i hveden..

Prøv hellere med noget Cara-pils malt, der er meget af stivelsen allerede omdannet og denne specialmalt bidrager med krop og bedre skum på øllet.

MVH
Kasper Malmberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"