Flasketapning mm.

Besvar
Johnny
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17. sep 2006, 22:44
Geografisk sted: Kbh. S

Flasketapning mm.

Indlæg af Johnny »

Hey Medbryggere.

Så fik jeg min første bryg tappet på flasker.
Syntes dog det var et ret stort arbejde, så jeg har lige et par spørgsmål, som måske ku lette min arbejdsgang.

1. Har I nogen erfaringer med at tappe på flasker fra en tappehane i bunden af gæringstanken (2. fermentering og næsten intet bundfald!)? Brugte selv en hævert og syntes det var ret besværligt og ikke særligt nemt at styre!!!!

2. Desinficerede mine flasker med idophor "no rinse" (2,5 ml/10 liter). Syntes dog det skummede lidt i mine flasker, og da jeg ikke ville risikere bismag, skyllede jeg flaskerne med lidt kogende vand, men det er jo ligesom dobbelt-arbejde!!! Har I oplevet bismag ved brug af idophor?

På forhånd tak for hjælpen...

Johnny
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Re: Flasketapning mm.

Indlæg af Michael K »

Johnny skrev:1. Har I nogen erfaringer med at tappe på flasker fra en tappehane i bunden af gæringstanken (2. fermentering og næsten intet bundfald!)? Brugte selv en hævert og syntes det var ret besværligt og ikke særligt nemt at styre!!!!
Jeps... Vi kører tapning med flaskepåfylderen (med ventil) direkte på tappehanen i bunden af vores gærspand.
Så løftes flasken op og når den er fyldt sænkes den igen. Ventilen lukker automatisk.
Det er nemt...
Vi har dog stukket den om på en 3. spand inden vi flasker..

Vi desinficerer flasker i klorinopløsning, og skyller efter i koldt vand fra hanen. Det virker fint..
Mvh.

Michael K
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Hej.
Tillykke med dit første bryg.

1. Hvis du stikker om en tredje gang lige inden du tapper til flaske, kan du blande sukker i her, og tappe direkte fra bundhanen til flaske evt. via denne her:

Billede

Den passer op over tappehanen på din gæringstank, og der sidder en ventil i enden så du kan åbne din hane uden at der løber noget ud.
Først når flaskebunden rammer ventilen løber der øl i flasken.

2. Jeg har læst om en som udførte blindsmage test, med iodophor.
Selv ved meget koncentreret blanding kunne ingen af forsøgspersonerne smage noget ved øllet. Det var vel og mærket norinse.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"