Belgian Abbey-gær efterlyses

Besvar
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Belgian Abbey-gær efterlyses

Indlæg af Mr. P »

Jeg skulle have brygget en belgisk dubbel i sidste weekend, men min gær var helt død. Der er tale om en Wyeast Belgian Abbey 1214 XL. Smackpacken hævede slet ikke, selv om posen med næring var bristet. En tur i gærstarteren gav heller ikke nogen aktivitet overhovedet.

Hverken Brygladen eller Maltbazaren har Wyeast Belgian Abbey 1214 XL på lager. Er der en anden gær, jeg kan anvende? Er der evt. en af jer, der bor i nærheden af Odense og har en passende gær til overs, som jeg kunne købe? Jeg skulle nemlig gerne brygge i denne weekend, så det haster lidt.

(Dette spørgsmål er sendt til både www.haandbryg.dk og www.haandbrygforum.dk)
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg har en trappist wyeast 3753 til at stå og storm gære lige nu, måske vi kan lave en gærhøst af den ?
Men jeg bor jo ikke sådan lige i nærheden af Odense.

Jens
Ovi

Indlæg af Ovi »

Du kan sagtens bruge andre gærstammer, hvis du kigger på whitelabs udbud på følgende pdf kan du se at der er mange valgmuligheder, alt afhængig af hvilken type belgisk øl du ønsker:
http://www.whitelabs.com/beer/belgianchart.pdf

Jeg er holdt op med at bryge wyeast, men de har ligesom whitelabs flere gærstammer til formålet.
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jeg har en Belgian Abbey II 1762 det er fra min gæring jeg har igang nu, men jeg kan da tage en del af kagen fra til dig ! da jeg stikker den om Fredag og den er i Fredericia!
MvH
Morten
(9400)
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jeg har et høst af en Safale T-58 ligende.
Ca. 1 L som er en måned gammel.

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/al ... ewT-58.pdf
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Ovi

Indlæg af Ovi »

Høst af T-58? Når tørgær er så billigt og ligetil er det da noget af en risiko at tage skulle jeg mene.
Det er selvfølgelig kun min personlige mening, man skal jo være velkommen til at gøre præcist som man selv synes er bedst og nemmest!
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jeg har et brev t-58 liggende jeg ikke skal bruge til noget !
MvH
Morten
(9400)
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ovi skrev:Høst af T-58? Når tørgær er så billigt og ligetil er det da noget af en risiko at tage skulle jeg mene.
Det er selvfølgelig kun min personlige mening, man skal jo være velkommen til at gøre præcist som man selv synes er bedst og nemmest!
Ser ikke nogen særlig risiko ved anvende en gærhøst!
Hvis øllet man har høstet det fra ikke er inficeret og man ellers har været omhyggelig med rengøring af det man opbevarer det i, hvorfor så ikke.
Selvfølgelig har du en pointe i at 2 breve tørgær kun koster 30.-, men omvendt koster en WhiteLabs gær under 50.-
Så skulle man vel helt holde op med at høste gær, hvis det var for prisen.
Jeg har lavet flere forskellige øl på høstet gær, og har (7-9-13) stadig til gode at ryge i en infektion (har aldrig i min håndbrygkarriere haft infektion).

Hvis man er bange for at få infektion, kan man vel sige at man helt skal undgå at gærhøste.

Det kunne være spændende at høre den generelle holdning til det at genbruge gær fra en gærhøst, og jeg har derfor oprettet en afstemning under "Generelt om brygning". Håber i vil deltage (:o)
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Mange tak for jeres tilbud om hjælp.

Der var en i Svendborg, der tilbød mig at tappe lidt Belgian Abbey 1214, men han svarede desværre ikke tilbage på min mail, så det blev ikke til brygning i denne weekend.

Nu ser det dog ud til, at Brygladen har fået Belgian Abbey II 1762 på lager igen, og da jeg alligevel skal en tur til Jylland på onsdag, kan jeg jo lige køre omkring Brygladen. Så bliver det i næste weekend, at jeg skal brygge!

Ølfestival i Horsens lørdag og bryggedag søndag - så kan en weekend vist ikke anvendes bedre :-)
mvh Poul
www.ohbl.dk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"