Måling af vægtfylde/beregning af alkoholprocent

Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Billede

Billede
Arnen
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17. okt 2006, 09:46
Geografisk sted: 8260 Gammel Kongsvang

Indlæg af Arnen »

Så er spørgsmålet bare om beercalc viser den tilsyneladende eller den virkelige alkpct.
Men må da kunne lave en tabel/formel der omregner fra tilsyneladende til virkelig alkpct, når vi kender OG.

Spiller den under gæringen dannede kulsyre egentlig også en rolle for vægtfylden. Ifølge et lille forsøg kunne jeg ikke se nogen målbar forskel på min urt og så en helt gennempisket urt.
Selv om det ikke er under tryk er der jo kulsyre i øllet, men det er jo ikke på den lette gasform. så hvad vejer flydende co2 må sprøgsmålet være?
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Arnen skrev:Så er spørgsmålet bare om beercalc viser den tilsyneladende eller den virkelige alkpct.
Men må da kunne lave en tabel/formel der omregner fra tilsyneladende til virkelig alkpct, når vi kender OG.
Beercalc, udregner FG kun ud fra gærens Apparent Attenuation (AA), automatisk sat til 75%, og jer er sikker på at beercalcs formel for alc.'% er baseret på AA, da det ville være for meget bøvl for os alle før at udregne vores Real attenuation (RA) inden vi indtaster det.
Arnen skrev: Spiller den under gæringen dannede kulsyre egentlig også en rolle for vægtfylden. Ifølge et lille forsøg kunne jeg ikke se nogen målbar forskel på min urt og så en helt gennempisket urt.
Selv om det ikke er under tryk er der jo kulsyre i øllet, men det er jo ikke på den lette gasform. så hvad vejer flydende co2 må sprøgsmålet være?
Der er også nogen der bekymre sig om de små kulsyre bobler der hænger ved hydrometeret, det kunne jo være at de løftede hydrometeret op.

De måle instrumenter jeg har, er langt fra præcise nok til at jeg gider at bekymre mig om målingen er lige præcis 20 eller 21 grader C. og om der er lidt kulsyre i øllet.
Jeg har svært ved at se om det fx. er en OG på 1.062 eller 1.064. Og lige så om der nu er regnet 0,2 eller 0.5 % alkohol forkert, bare jeg er i nogenlunde i området.

MVH
Kasper Malmberg[/quote]
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Beercalc, giver den reelle alc.% udregnet udfra OG og den tilsyneladende FG.
A hvad jeg lige kan se så bruger beercalc formlen (OG - FG)/7,6


MVH
Kasper Malmberg
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Malmberg skrev:"Normalt" med ølbrygning (hjemmebrygning), når vi snakker FG så er det den ummidelbare måling med hydrometeret, altså ikke korrigeret for alc.
Det er derfor vi bruger udtrykket "apparent attenuation" for for gærens udgæringsprocent.
Hvor imod vi ville bruge udtrykket "Real attenuation" for den reelle udgæringsprocent, hvor vi har korrigeret for alkoholen i FG målingen..
Jep, men hvordan måler vi den reelle attenuation med vores håndbrygger grej?
Kan vi komme tilnærmelsesvis tæt på den reelle alcohol %.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

chevydk skrev:
Malmberg skrev:"Normalt" med ølbrygning (hjemmebrygning), når vi snakker FG så er det den ummidelbare måling med hydrometeret, altså ikke korrigeret for alc.
Det er derfor vi bruger udtrykket "apparent attenuation" for for gærens udgæringsprocent.
Hvor imod vi ville bruge udtrykket "Real attenuation" for den reelle udgæringsprocent, hvor vi har korrigeret for alkoholen i FG målingen..
Jep, men hvordan måler vi den reelle attenuation med vores håndbrygger grej?
Kan vi komme tilnærmelsesvis tæt på den reelle alcohol %.
Vi behøves ikke at måle den, den kan vi regne os frem til, når vi har OG og apparent FG. Formlen har jeg ikke lige, skal prøve om jeg kan finde den.

Jeg har altid troet at den reelle alc. % var hvad man kom tæt på (i acceptabel nærhed af) med formlen (OG - FG)/7,6
Og at der i denne formel tages højde for at det ikke er den reelle FG man måler.

Dette skema
http://www.howtobrew.com/section1/chapter9-4.html

Skulle gerne give dig den reelle alc%. og hvis jeg regner på tallene med overstående formel ser du ud til at passe(sådan næste da ?)

Jeg tror at det der forvirre er den der skide tilsyneladende FG og reelle FG.
hvis man bruger den reelle FG i formlen ville man ende med en forkert alc.%

MVH
Kasper Malmberg
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Her er et link med til en side med alle formlerne

http://hbd.org/ensmingr/

MVH
Kasper Malmberg
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Og her er et andet link til udregninerne

http://realbeer.com/spencer/attenuation ... ttenuation

MVH
Kasper Malmberg
Arnen
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17. okt 2006, 09:46
Geografisk sted: 8260 Gammel Kongsvang

Indlæg af Arnen »

Det lader til at der nærmer sig en opklaring.

Beercalcs formel er tilsyneladende ret præcis i følge det sidste link fra Malmberg.
Then, there are the old favorites for % alcohol by volume.

A = (OG - FG) * 125 * 1.05, or
A = (OG - FG) * 1000 / 7.5

Both of these estimate a little bit high for most worts, but only by 0.1 to 0.2 percent.
Jeg får dog også kun en lille forskel.
5,73 ved at bruge oventående formlen og 5,6 ved at bruge hjemmesidens program(http://realbeer.com/spencer/attenuation.html#alcohol)

Hvis jeg sammeligner med mit kogeforsøg og korrigerer med 2-3 Oechslegrader fordi jeg fyldte op med urt istedet for vand, giver det en forskel på 8 grader, hvilket ifølge følgende skema fra samme web giver en alkpct. på 5,61.
Ralph Snel (ralph@astro.lu.se) wrote: A quite simple way that will give accuracy up to 0.1% is to boil off all the alcohol and substitute by water. This means boiling down to less than a third of the original volume in most cases, it's not that hard to smell if there are alcohols in the vapour. Fill with water so you have your original volume and take the difference in gravity, then look up alcohol content in the table:
SG Alcohol SG Alcohol SG Alcohol
diff. vol % diff. vol % diff. vol %
0 0.00 10 7.18 20 16.00
1 0.64 11 7.98 21 17.00
2 1.30 12 8.80 22 18.00
3 1.98 13 9.65 23 19.00
4 2.68 14 10.51 24 20.00
5 3.39 15 11.40 25 21.00
6 4.11 16 12.30 26 22.00
7 4.85 17 13.20
8 5.61 18 14.10
9 6.39 19 15.10
10 7.18 20 16.00

From: Technisch handboek voor de amateur wijn- en biermaker by Leo van der Straten ISBN 90-245-0969-6
Så passer pengene vist.

Nu er det jo heller ikke så vigtigt med 100 procents præcision, så fremover tror jeg bare jeg ganger med 0,13 ( eller dividerer med 7,6)

Jacob
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Det kan godt være man bliver klog af at stille spørgsmål her, Men man bliver dælme også klog af at prøve at svare på dem :-)

MVH
Kasper Malmberg
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja, er det ikke fedt.
Husk nu at drik noget øl derude!!
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"