klumber i øllet

Besvar
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

klumber i øllet

Indlæg af JensGam »

Hej, jeg vil bare lige høre om i har en ide om hvorfor gæren i min øl lige pludselig flyder rundt i øllet i stedet for at være bundfældet. Jeg er temmelig sikker på det er gær, da det først er fremkommet for 2-3 dage siden, og flaskerne har nu stået i køleskab i over en uge.

Er der nogen måde at få gæren til at bundfælde sig igen, det er ikke fordi det smager af gær, men mere rent æstetisk. For det ser ikke pænt ud med sådan nogen klumper i øllet.

Mvh
Jens Christian Gam
8260
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

tryk

Indlæg af admin »

Er der kommet tryk i flaskerne ?

Jens
Ovi

Indlæg af Ovi »

Hvis du stiller din flasker et koldt sted, f.eks. i køleskabet, vil din gær bundfælde og du vil ret nemt kunne hælde en øl op med størstedelen af gæren forblivende i flasken.
Har du transporteret flaskerne eller hvordan?
Hvor mange bryg har du lavet, og gælder det for dem alle?

Vi har brug for lidt mere information for at kunne give et mere retvisende svar :)
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Det er min første øl, og det eneste de er blevet udsat for er at køleskabet ryster en bitte smule når man åbner det. Ellers er de ikke dusat for nogen bevægelse.

brygget 14/12-05
tappet 21/12-05
sat i køleskab 4/1-06
se evt www.jensgam.dk for endnu flere detaljer.

Underligt nok så var gæren bundfældet, men er af en eller anden grund hvirvlet på igen, her indenfor de sidste par dage.


Der er kommet tryk på flaskerne, og det er lige tilpas.

Mvh

Jens Christian Gam
8260
Peter
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:28
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Indlæg af Peter »

Hej
Du skriver at der er kommet "klumper" i ølllet efter du har kommet det i køleskabet.
Mener du "klumper", eller er det mere som at øllet er blevet uklart ?
Har du nogle øl der ikek er blevet kølet, og hvordan ser de ud ?
Jeg tænker nemlig på at vi oplevede det der hedder "chill haze" på nogle af vores første ale's.
se evt. http://www.kalundborg-bryghus.dk/images ... llhaze.jpg
Flasken til højre er kølet, og den til venstre er stuetemperatur.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Vent

Indlæg af admin »

Jeg tror du skal vente op til en månede, så er det nok bundfældet.
Kender du de der termometere der står rund omkring inden i folks stue´r
En glaskolbe med nogle glaskugler inden i som flyder i en væske, som synker op og ned i forhold til temperaturen, det er fordi trykket og temp. ændre sig under opvarmning og nedkølning, det samme sker med dit gær i dit øl, måske fordi der er bitte bitte små bobler CO2 i noget af gæren.
Eller måske det er protein rest i selve øllet som ses tydligere under afkøling, har du brugt irish moss under din brygning ?

Jens
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Ja jeg brugte irish moss under brygningen, og nu kan jeg også se at det i hvertfald ikke er chillhaze, mit minder mere om den gær der sejler rundt når det stormgære i gæringsspanden. generelt er øllet meget klart. jeg tror nok også det skal stå lidt tid endnu før det lægger sig igen, det eneste problem er om jeg kan lade øllet være så lang tid.

relax have a homebrew, tjaa det lyder ikke helt tosset :D

Jeg takker for hjælpen, og jeg må til at brygge igen.

Mvh
Jens Christian Gam
8260
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"