Hvidtøl?

Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 00:00
Geografisk sted: Brønshøj

Hvidtøl?

Indlæg af Martin Molich »

Hej alle!

Jeg har en kammerat som er helt vild med hvidtøl. Er der nogen der kender en opskrift?

Jeg tror at den største udfordring er at lave øllet sødt, samtidig med at det skal flaskegæres. Måske kunne man bruge store mængder laktose, men så kunne der måske være folk der fik ondt i maven... Kunstige sødemidler dur ikke, idet jeg synes de smager for kunstigt.

(og skal det egentlig over- eller undergæres?)
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Der findes ikke nogen let løsning på sødmeproblemet, men du kan læse tråden http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=99 og måske blive en smule klogere.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 00:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Hm. Kunne man ikke brygge den som normalt og så pasteurisere den når den når ca 1,5-2% (dvs. en tur i opvaskeren ved 70 grader), og så åbne den, hurtigt tilsætte noget sukker og kapsle igen?

Derved får man sukker uden at den gærer videre tænker jeg...
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Problemet er at hvis du har pasteuriseret dit øl, er der ikke noget gær tilbage til at danne kulsyren. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, jeg har min tvivl om det er en god løsning.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 00:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Så kunne man evt. lade den flaskegære først og derefter pasteurisere, og tilsætte sukker til sidst?

Men er der ikke noget med at pasteuriseret øl smager kedeligt?
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Martin Molich skrev:Så kunne man evt. lade den flaskegære først og derefter pasteurisere, og tilsætte sukker til sidst?
Tjoo det kunne man vel godt, jeg ved dog ikke helt hvordan at en beholder der er under tryk har det med at bliver opvarmet.

Når du har varmet flaskerne op, skal du køle øllet ned igen, helst til en 0-4 grader. Ved den lave temperatur vil væsken nemlig indeholde mere CO2 end varm væske vil.

Jeg ville nok også lave et lille forsøg med en enkelt flaske først, det vil være surt at opdage ens pasteurisering ikke har været effektiv nok og derefter have hvidtølsgranater. Jeg ved ikke hvad hvilke mængder sukker du vil tilsætte, men en efter mine sødme forsøg vil mit bud være omkring 12 g sukker i en 33 cl flaske, det giver et CO2 volumen på 10!!!!

Jeg ved ikke om pasteuriseret øl er kedeligt, jeg ved ikke om nutidens hvidtølsproducenter filtrere deres øl eller om de pasteurisere det. noget gør de i hvertfald, fordi det sukker der er i hvidtøl er forgærbart, som tidligere vist her i forummet.
Senest rettet af JensGam 20. nov 2006, 23:54, rettet i alt 1 gang.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 00:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Mange tak for svaret!

Jeg har netop flasket en juleøl og tror jeg prøver med en enkelt flaske. Så må vi se om det lader sig gøre. Det vigtigste er jo at slå gæren ihjel :-)
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Det er tilsyneladende ikke alle, der pasteuriserer deres hvidtøl:
250 liter duftende, mørkt, overgæret øl, som ikke pasteuriseres, og som derfor beholder sin fine smag, er hele bryggeriers månedsproduktion.
Kilde: http://www.p-lindstroem.dk/fjerritslev/ ... e1bry.html
mvh Poul
www.ohbl.dk
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

For jer hvidtølsbryggere findes der nogle interessante diskutioner på Brygforum fra november 2003:
http://lists.haandbryg.dk/pipermail/bry ... hread.html

Se efter disse tråde:
[Brygforum] Der brygges Mørkt Hvidtøl på søndag d. 9/11 i Brønderslev kl. 8
[Brygforum] Re: SV: hvidtøl
[Brygforum] Saccharomyces Iudwiggii
[Brygforum] hvidtølsgær
[Brygforum] hvidtoel-gaer fortsat
[Brygforum] Saccharomycodes ludwigii - hvidtøl?

Tilsyneladende findes der nogle gærstammer, der ikke kan fermentere maltose, og derfor stopper gæringen ved en lav alc.% og med en stor restsødme, uden at man behøver slå gæren ihjel.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 00:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Aha!

Min hvidtøls-elskende kammerat er pudsigt nok også biokemiker. Jeg spørger ham om han ikke kunne finde noget Saccharomyces Ludwiggii et eller andet sted på hans institut...

Skriver til jer hvis der dukker noget op :-)
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Martin Molich skrev:Min hvidtøls-elskende kammerat er pudsigt nok også biokemiker. Jeg spørger ham om han ikke kunne finde noget Saccharomyces Ludwiggii et eller andet sted på hans institut...
Der nævnes også en "Hvidtølsgær fra Brønderslev" som IKKE er Saccharomyces Ludwiggii. Det er en gær, de har fået fra en ældre hvidtølsbrygger i Brønderslev.
mvh Poul
www.ohbl.dk
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Super info, du her har fundet til os.
Tak for det.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Ja det ser sq fedt ud, må sige det kunne være kanonfedt at have rigtig hvidtølsgær.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

En hvidtøls gær det lyder for godt til at være sandt!

Er der nogen der ved om der faktisk kom hvidtøl ud at brygningen dengang i 2003? Jeg syntes ikke der er nogen der fortæller om at de rent faktisk har drukket hvidtøl lavet på hvidtølsgær i trådene på brygforum!

Thomas
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Nej, tråden dør lidt ud hen mod den egentlige afklaring.
Måske man skulle forsøge at live den op igen.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"