Efficiency > 100% ??

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Nemlig Borg - jeg tror også det er den gode malt fra Vordingborg der giver det sidste, og så knækker teorien i brygprogrammet. (selvom jeg har lavet en DMG pilsner i BeerCalc)

Jeg syntes de Viking data blade er noget mere "pessimistiske" end de gamle DMG data - bla max protein og max vand.

Nu er det kæmpe store anlæg jo computerstyret dernede hele vejen igennem - og den malt der kommer ud er jo præcis den samme kvalitet som for 8 år siden. (selvfølgelig høst afhængigt)

Så er malten tørret bedre og er der en del mindre protein i - så er der jo mere stivelse til min dejlige øl

Nu må du ikke skyd mit setup ned - jeg er jo sikker på at netop mit setup kommer meget tæt på det teoretisk mulige

En dag tror jeg - at jeg vil brygge en øl hvor jeg vil optimere efficiency, bare for at se hvor jeg ender... måske en Harboe classic.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Det gør jeg så nu ☺

94% DMG Pilsner og 6% DMG lys karamel.

Humlegryden er nu målt op på mm, og indhold per cm beregnet.

BG målt med 2 instrumenter og 0-justeret = 9,2 og 9,4 °B = 1.0372 som rundes ned til 1037

Jeg har så fået 27,8L med 9,3% sukker = 2,585 kg sukker ud af 3400g malt = 76% sukker af malten vægt.

Men men men ....

Der går lidt urt fra til humlesokkerne, samt det faktum at vand udvider sig 4% ved 100 °C og når en varm sample tages - så fordamper der en hel del

Kold urt er således blevet til 22L og 10% sukker (det er en UK golden Ale - så der skal ikke være mere sukker) hvilket helt præcis giver 2160g sukker.

Altså en mæske eff på 88% - kan max strække den til 90% hvis vi tager de 2% urt i sokkerne med.

Det der har snyd mig, er at jeg faktisk koger hele 6L af under kogning - og det er det der gør at jeg stortset altid rammer OG i spanden, der er bare 2L mindre end jeg troede.

Det er dog et faktum, at jeg på 2 af de sidste bryg - har måtte flaske karbonere 2x9 små flasker for det kunne altså ikke være i fustagen

Jeg har heller aldrig bekymret mig om % her og der - bare jeg rammer det ønskede OG. Gærkagen kan jo have forskellig størrelse og den er bare røjet ud.

Målet er nået - jeg brygger 22L i opskriften - for at jeg kan fylde en fustage - og det gør jeg så også. Men lidt sjusk på sjattene fra omstik har altså snydt mig.

Tror dog stadig på, at Viking malten vinder et par point eller 3.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"