Efficiency > 100% ??

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa – så fik jeg brygget. Det var på tide, da jeg er ved at glemme brygkunsten og forløbet.

Glemte at tænde for spargevandet, så jeg måtte varme vand i en Elgryde, en Elkedel og en gryde på gasblusset. (ca 9 kW i alt, så det gik tjebt nok) men jeg fik da mæsket i bund ..

Glemte også at sætte prop for enden af manifold-kobber-røret så mæsken røj igennem røret, og sikkert stoppede det godt til = sparge tiden var næsten en halv time for ca. 27 L.

Men nu til ”problemerne” jeg startede med 3,75 kg blandet malt – fint nok – langsom sparge skulle jo give højere Efficiency…. Jo jo ..

Jeg står nu med 26-27 L urt på hele 1,045 …. (målet var 22 L på 1,046)

Jeg har målt med både refraktometer og flydevægt (kompenseret med en temperatur måling) Spand, refraktometer og flydevægt er kalibreret efter alle mulige kunster.

Selvom jeg justere 1,045 med til 1,044 for evt. usikkerhed, så rammer jeg 100% Efficiency – det kan da bare ikke være rigtigt. (Kavanten var stadig ca 1,008 men dog faldende)

Kan den der ”forbandede” DMG malt indeholde mere stivelse end andre malte ?

Hvis ikke, så har jeg virkelig et forståelses problem.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Borg »

Nu må du holde op, Søren ;-) Vi andre får jo mindreværdskomplekser...

Jeg kan kun umiddelbart komme i tanker om én ting: Lagdeling af urten i kogekarret således, at din prøveudtagning sker fra den "tykke" del af urten. Der skal røres godt rundt i urten, så sukkeret bliver fordelt, før prøven udtages.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

He he - du kan tro der bliver rørt rundt, både rundt og "nede fra" og op ... det er ikke der. Der er jeg meget omhyggelig - netop for det du nævner.

Der bliver også målt "løbende" undervejs i sparge processen - mest for at se hvornår jeg skal stoppe. Når målet er ca 22 L 1,046 - ja så er en mellem måling på ca. 18 L og 1,070 (tror jeg nok .. har ikke lige loggen her) ja så lugter det langt væk af at det går galt... altså med min opskrift / udregning.

Man kan jo så spekulere om der nu også er alt det sukker, og her må jeg tilstå - at drikker jeg et medium stort glas (33 cl) af min 6,8% Bock, ja så kan man altså godt mærke det og man skal vist ikke tage et glas til og så kører bil ...
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Borg »

Måske skulle jeg en dag tage mit refraktometer og hydrometer med i bilen, og så besøge dig på vej hjem fra Roskilde. Så kan vi da prøve, om de måler ens.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Kofoed »

Hmm - Og den vægt du bruger til afvejning af malten, den er også i orden?

Ved ikke hvor meget fugtindholdet i malten giver når vi kommer der til;-) Man kunne måske forestille sig at man får mere stivelse vejet af hvis malten er mere tør end vanligt

Kofoed
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Kofoed skrev:Hmm - Og den vægt du bruger til afvejning af malten, den er også i orden?
Kofoed
Så fik jeg endelig fundet en 1 kg kalibrerings normal - og ja min vægt vejer forkert ... det forklarer jo lidt af sandheden. Jeg har afmålt hele 3,75 gram for meget ... så nu er de første 0,1% fundet ;-)

Jeg kommer til at invitere en brygven, som kan brygge ved siden af - så må jeg have ham til at se mig over skulderen.. skal lige have brygrummet færdigt, så der er plads til 2.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:
Kofoed skrev:Hmm - Og den vægt du bruger til afvejning af malten, den er også i orden?
Kofoed
Så fik jeg endelig fundet en 1 kg kalibrerings normal - og ja min vægt vejer forkert ... det forklarer jo lidt af sandheden. Jeg har afmålt hele 3,75 gram for meget ... så nu er de første 0,1% fundet ;
Ja, den vægt der må du da lige udskiftet ved lejliged - Der skal jo være orden i udstyret ;-)

Kofoed
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 19:37
Geografisk sted: Odense

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Jens W »

Jeg har også ramt efficiency helt op til 110% og kunne ikke finde nogen god forklaring på det. Jeg har kontrolleret vægten og rører også i gryden får jeg tester. En fejlkilde kan være at hvis man tager en ganske lille prøve der er varm og lægger på refraktometeret, kan der på 1-2 sekunder fordampe så meget vand, at SG'en stiger voldsomt.
Hvis din kavent virkelig var nede på 1008 har du også været meget grundig med at vaske din grainbed.
Selv har jeg tidligere batch-sparget rigtig grundigt hvor jeg rørte meget i mæsken, hvilket giver meget høj efficiency men noget mere uklar øl, så nu nøjes jeg med efficiency på 80-90%.
To plus to er fire
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Jens W skrev: En fejlkilde kan være at hvis man tager en ganske lille prøve der er varm og lægger på refraktometeret, kan der på 1-2 sekunder fordampe så meget vand, at SG'en stiger voldsomt.
Hvis din kavent virkelig var nede på 1008 har du også været meget grundig med at vaske din grainbed.
Når man er inde i den positive spiral, altså rigtig høj efficiency – så skal man bruge meget lidt malt (3,5 kg / 20-25L) – meget lidt malt, giver meget lidt mæskevand – hvilket giver dig masser af spargevand !! Jeg måtte jo hælde 3 L rent vand oven i, bare for at få OG nogenlunde derned hvor den skulle være. (endte med 1,050, skulle være 1,046) Jeg mener faktisk at jeg snildt sparger ned til 1,004 – men da jeg jo var ved at ”nå” kanten af min 30L spand, ja så måtte jeg stoppe ;-) Det der med garvesyre udtræk, det har jeg aldrig kunne konstatere. Min kavant smager altid af helt rent vand.

3 – 3,5 kg malt giver jo ej heller, en særlig høj filterkage. Med en gryde diameter på 35 cm, ja så er det faktisk ret nemt at fordele sparge vander ud over filterkagen – og derved få et jævnt fordelt flow.

Din varm urt på reflektometeret kommentar er en rigtig god observans, det kan nemlig som du skriver give en forkert måling. Det var faktisk også derfor jeg fandt min flydevægt frem, for at lave en krydsmåling. (en mellemmåling, som jeg lige husker 1,059 contra 1,060) I øvrigt valgte jeg – igen – at dele brygget over 2 dage, og derfor blev urten kølet ned til 0 C natten over…
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Truntebryg skrev:Kan den der ”forbandede” DMG malt indeholde mere stivelse end andre malte ?

Hvis ikke, så har jeg virkelig et forståelses problem.
OK – jeg har fundet ud af lidt mere, nu skal det så lige gå ud over Weyermans.

Fandt nogle datablade frem og der er forskel på malten.

DMG malten, har som minimum 2% mere extract end Weyermans pilsner. Andre tyske værdier er set 3% lavere end DMG.

Wayermans tillader en ½% mere protein i deres malt. (protein bliver jo ikke til sukker)

Så det alene kan være 2½ % ”gratis” sukker.

Så er der enzym indholdet, her kan jeg kun finde typiske værdier – gode malte giver op til 165 WK – her lover DMG minimum 250 WK.

DVS at mit udgangs punkt - med hensyn til enzym antal – er meget højt. Selv med et sløset forhold til varme osv. så er der bare langt ned til f.eks. en Pale Ale malt med sølle 90 WK.
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 07:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af genbo »

rart at høre
så kan jeg jo godt sige jeg ligge ca på 75% i snit
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Borg »

Søren, det betyder jo så, at basisinformationerne i BeerSmith (eller hvilket program man nu bruger) er forkerte. Potentiale og udbytte (potential og yield) skal så være højere, og svare til det du har fundet ud af.
Og så er det jo det, der er grunden til din effektivitet over 100%. Udgangspunktet var for lavt.

Effektiviteten er jo et mål for, og man får det fulde udbytte af maltens potentiale.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

YEPS - problemet er bare at jeg jo bruger BeerCalc og her er jeg ikke herre over data. Men du har ret, jeg burde bruge BeerSmith hvor jeg jo har de rigtige data - og så komme ned på jorden igen .. ;-)

Men det glæder mig at Jens W også er ramt ind i problemet ...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Truntebryg »

Varmer lige denne gamle tråd op igen

Har været rigtig aktiv - med 7 bryg/ 3 uger og undrede mig lidt ...

Når jeg brygger - så måler jeg gerne BG (Boil Gravity) "løbende" således at jeg er sikker på at min OG i spanden er lige hvor den skal være.

Jeg gærer altid i glas ballon - på 25L og jeg undrede mig lidt over at der aldrig rigtig var ordentlig plads til "head-space".

Jeg har godt nok valgt en anden "humle" gryde og den var lidt mindre end den gamle (omkring 3L) og kunne derfor ikke reagere på fyldningen af den. Normalt ved jeg at jeg skal stoppe omkring 10cm fra kanten = 26L boil volumen = 22L færdig urt (af ca 4 kg malt).

Her til morgen fandt jeg fejlen, jeg havde sat efficiency til 88% (reminiscens fra en 9% tripple)....

Min Schwartzbier her til morgen løb noget langsom og jeg kunne jo godt se at den nye mindre humlegryde var ved at blive godt fyldt op.

Jeg har også på de sidste bryg - kun brugt DMG/ Viking malt og så var det lige jeg kom i tanke om dette gamle indlæg.

BeerCalc har udregnet min mæske-efficiency til 97% - lang indledning kort spørgsmål:

Er den nogle der måler/ udregner deres mæske-efficiency ?

... eller endnu bedre, er den nogle der måler/ udregner deres mæske-efficiency på DMG malt ??

.. for jeg syntes godt nok 97% er i overkanten
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efficiency > 100% ??

Indlæg af Borg »

97% tror jeg helt ærligt ikke på. Det er “ikke muligt” i et brygsetup, kun intet laboratorie. Og det er ikke det jeg så, de gange jeg har besøgt dig ;-)

Udgangspunktet for effektivitetsberegningerne er altid malteriets praktiske laboratoriebetegninger, der påviser, hvad der er det praktisk muligt (og dermed teoretisk mulige i håndbrygregi) at få ud af malten.
Denne værdis korrekthed er væsentlig, da den er udgangspunktet for de efterfølgende beretningers korrekthed.

Jeg kender dig jo godt, og er derfor sikker på, at du godt kender kriterierne for målingen i den sidste ende af produktionen. Altså overensstemmelsen mellem volumen og SG før og efter.

Lad mig derfor opfordre til at få de helt korrekte laboratoriemålinger fra malteriet på de specifikke batch du har fået, og så holde dem op mod de informationer du har i dit bryggesoftware.
Send dem evt til mig også, så jeg kan hjælpe med en dobbeltkontrol.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"