Tidsbegrænsning ved hævning af Temp.

Besvar
Cornelius
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. jul 2006, 11:46
Geografisk sted: Næstved

Tidsbegrænsning ved hævning af Temp.

Indlæg af Cornelius »

Hej alle!
Ja som min overskrift egentlig klart siger. Er der en tidsbegrænsning når man hæver sin temperatur. Grunden til jeg spørger er at det el-komfur jeg brygger på er en smule sløvt. Så når jeg skal prøve all-grain for første gang snart, spekulerer jeg bare på om den tid der må gå fra at mæske ved f.eks. 65 grader til 75 grader er meget afgørende for brygget.
F.eks fandt jeg det her mæskeprogram på Brygladens Brown Ale: Mæskes ved 40 grader i 20 min. , 59 grader i 25 min., 69 grader i 75 min, 75 grader i 15 min.

Så kort og godt. Er det ligemeget om det tager mig 10 min eller 45 at hæve temp. mellem mæskeintervallerne?

På forhånd tak og god jul.

MVH Cornelius
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg havde lidt problemer med det ved mit første bryg, selv om man har haft sit komfur i mange år skal man først til at lære det at kende når man brygger. jeg har til tider brugt op i mod en halv time eller mere på at hæve temperaturen, det har ikke givet problemer, nogen gange er det også gået hurtigere(læs for hurtigt) så når man ikke at få stoppet stigningen i tide. men det er da blevet øl alligevel.
Brygger lejlighedsvist.
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

jakobø skrev:jeg havde lidt problemer med det ved mit første bryg, selv om man har haft sit komfur i mange år skal man først til at lære det at kende når man brygger. jeg har til tider brugt op i mod en halv time eller mere på at hæve temperaturen, det har ikke givet problemer, nogen gange er det også gået hurtigere(læs for hurtigt) så når man ikke at få stoppet stigningen i tide. men det er da blevet øl alligevel.
Det er noget nemmere at styre, hvis man i stedet bruger infusion, dvs. tilsætter en passende mængde kogende vand for at hæve temperaturen.
mvh Poul
www.ohbl.dk
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

men omvendt hvis man vil mæske tykt bliver det ikke ved med at være en god ide, især hvis man har mange steps
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"