Eftergæring, opbevaring m.m.

Besvar
broloes
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. mar 2006, 14:56
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Eftergæring, opbevaring m.m.

Indlæg af broloes »

Hej alle I gæve håndbryggere....

Her er lige et indlæg og et par spørgsmål fra en helt grøn brygger som netop nu er i gang med sit første bryg. :D

Jeg har været en tur i VinØl hobby på Godthåbsvej og der anskaffet mig et starterkit, dvs. gæringsspand, gærlås, hævert, termometer m.m.
Jeg tænkte, at jeg ville gøre det så simpelt som muligt den første gang og besluttede mig derfor for at købe en dåse "sirup" af mærket Coopers Classic Old Dark Ale , som gerne skulle være en mørk og fyldig ale. Der skal altså ikke koges urt eller noget, men bare opløses lidt sukker og tilsættes lidt gær..... købte dog et kilo maltsukker extra for at give den lidt power og bare et lille strejf af personlighed, istedet for kun at bruge alm. sukker! :lol:

Sagerne er blandet og har nu stået og boblet lystigt i en uges tid ved ca. 20C.

Spørgsmålene kommer her:

-Jeg har planer om at lade min ale stå og klare en uges tid inden jeg hælder på flasker, hvilken temp. er bedst?

-Jeg har ikke målt massefylden eller andet endnu... er der en idé om hvor jeg bør ende?

-Hvordan finder jeg alkoholprocenten i mit bryg? Har tilsat ca. 1850 g. sukker til 20 liter.

-Jeg er klar over der skal lidt sukker i for at sætte eftergæringen igang, men hvor meget og hvordan?
Der står ca. en strøgen tsk. pr flaske passer det? (33 cl.?)
skal sukkeret bare i flasken, fyldes og rystes let, eller skal det i gæringsspanden? :?

hvor længe skal jeg vente før jeg knapper første flaske op og hvordan skal de opbevares?

Håber en venlig sjæl sender mig et svar..... og at man er velkommen i "klubben" :D

Hilsner og håndslaw
Broloes
Martin
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:57
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Martin »

Hejsa der :)

Velkommen til 8)
Jeg har planer om at lade min ale stå og klare en uges tid inden jeg hælder på flasker, hvilken temp. er bedst?
Det afhænger af , hvilken gær du har brugt.
På gærpakken kan der "som regel" findes lidt info om , ved hvilken temperatur gæren har det bedst - Men tag det som guidelines :wink:
Jeg vile lade sagerne stå ved de 20 grader.

Jeg har ikke målt massefylden eller andet endnu... er der en idé om hvor jeg bør ende?
Det afhænger bla. af din gær , om den har egenskaber , til at gære langt ned. - Din iltning af din bitre urt spiller også ind.
Hvad har du målt din original gravity (forkortet OG )til ?
Hvordan finder jeg alkoholprocenten i mit bryg? Har tilsat ca. 1850 g. sukker til 20 liter
Du tager din OG eks 1,040 og trækker din nye måling fra eks. 1,030 = 0,010; så ganger du med 105 så har du vægten af alkoholet i ølet =1,05. Derefter ganger du med 1.25 for at få volume%= 1,31%.
Måske der er en nemmere måde at regne det ud på :?
Jeg plejer at bruge BeerSmith til mine udregninger :lol:
Jeg er klar over der skal lidt sukker i for at sætte eftergæringen igang, men hvor meget og hvordan?
Der står ca. en strøgen tsk. pr flaske passer det? (33 cl.?)
skal sukkeret bare i flasken, fyldes og rystes let, eller skal det i gæringsspanden?
Mængden af sukker er forskelligt fra øltype til øltype, da man ikke ønsker samme mængde CO2 i alle øl.

En råd er, ikke at gå over 8g/L , da der er stor risiko for, at flaskerne vil eksplodere :shock:

Opløs sukkeret i noget varm vand, lad det køle ned, og tilsæt det gæringstanken.
hvor længe skal jeg vente før jeg knapper første flaske op og hvordan skal de opbevares?
Well - Så snart der er CO2 i ølet kan det da drikkes :) , men der er meget at hente ved at lade ølet "modne" .
Ølet opbevares bedst et mørkt,tørt og køligt sted.

Held og lykke med det :D

Og lige et KÆMPE ps. - Jeg er all-grain bryger :wink: måske der er nogle ekstraktbryggere som kan hjælpe dig bedre end mig :lol:
Mvh
Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew
Mit udstyr http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=57
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

-Jeg er klar over der skal lidt sukker i for at sætte eftergæringen igang, men hvor meget og hvordan?
Der står ca. en strøgen tsk. pr flaske passer det? (33 cl.?)
Hvis du feks. har gæret din øl ved 20°C og den skal karboneres som en rigtig ale, skal du først finde den i tabellen:
Billede

lad os sige at du beslutter dig for 2,3 CO2 rumfang
her næst skal du bruge gærings temp. den kan du finde her :

Billede

her skal du så finde 20°C hvilket giver 0,88.

Hvis du bruger alm. hvid sukker eller brunfarin, skal du regne med at 4 gram giver dig en rumfangs-stigning på 1, du skal altså gå fra 0,88 til 2,3 pr. liter øl ~ derfor 2,3-0,88=1,42 CO2
4gram sukker * 1,42 CO2 = 5,68 Gram sukker pr. liter øl
20 liter gange 5,68 = 230 gram godt og vel :-)
sukkeret blander du i en halv liter kogende vand, derefter hælder du det
opløste sukker over i en tom gæringstank, som du stikker dit øl over i med en hævert (så bliver det blandet godt rundt) hvorpå det bliver flasket.
vent 2 til 4 uger og smag så :-)

Mvh.
Jens
Senest rettet af admin 10. okt 2006, 13:05, rettet i alt 1 gang.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg takker for de gode og hurtige svar....og kan ærgre mig over at jeg ikke fik målt min OG i denne omgang. :(

Når jeg har flasket dette bryg, tror jeg det blir en omgang all-grain, og så kommer jeg HELT sikkert med flere spørgsmål! :D

Vh.
Broloes
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

JA gør bare det, vi glæder os allerede til at høre om dit første allgrain bryg :)
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

vol%

Indlæg af admin »

Du kan da prøve at regne lidt på det.
De 1,8 Kg fra Coopers Classic Old Dark Ale er nok ~ 65% til 75% gærbar
og det samme gælder nok også maltsukkeret.
+ de 1850 kg alm. hvid sukker eller hvordan skal det forståes ?
kom med lidt tal så prøver vi at regne på det :-)

Jens
broloes
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. mar 2006, 14:56
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af broloes »

Hej igen...

Har tilsat 1000 g. maltsukker + ca. 850 g. alm sukker.

Der stod på pakken at man skule regne med at 1 kg. gav alm. pilsner styrke og 2 kg. gav guld "styrke" så den må vel ligge der imellem, men kunne selvfølgelig godt tænke mig at vide præcis hvor stærk den er. :)

Kan næsten ikke vente til brygget skal på flasker så jeg kan sætte en ny over.... blir ikke mindre utålmodig af at læse om all-grain herinde! :D
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Beercalc

Indlæg af admin »

Jeg har tastet det ind i beercalc og får følgende resultat :

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... wersearch=

Du kan jo prøve at ændre lidt på tal´ne og se hvad der sker, men det afhænger også af din endelige FG.
Jeg kan kun opfordre dig til at lave en profil inde på beercalc, eller finde en opskrift derinde som du kan bruge til dit første all-grain bryg.

Jens
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"