Mangrove Jack's tørgær??

Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Borg »

Det bliver spændende, Broder.
BC hænger desværre nok i en tynd snor. Det er netop den dag min ældste datter bliver 30. Så det hele afhænger af, hvad hun finder på.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

peos skrev:
peos skrev:Jeg har et bryg med M03 Newcastle Dark Ale i gang. På 10 dage har den kun bevæget sig fra 1054 til 1020. Jeg håber, at den kommer længere ned.
Efter 3 uger er den nu nede på 1018 og kommer næppe længere ned - heldigvis er det en Sweet Stout :-)

I øvrigt er den mæsket ved 64 C.
Hmm - gad vide om der er en tendens til ekstra lav nedgæring på de sidste produktioner af M03, for de tal giver jo ikke engang 70%

Måske den er på vej ud ?? den er ikke på listen i deres info pdf.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/ ... 1803791344" onclick="window.open(this.href);return false;
skott
Indlæg: 75
Tilmeldt: 18. jan 2011, 13:16
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af skott »

Nu ved jeg godt at denne tråd er drejet i en lidt anden retning, men når jeg nu selv startede den, vil jeg da lige melde ind med, at jeg er i øjeblikket har en øl til gæring med M36 Liberty Bell. Jeg er spændt på hvad det udvikler sig til. Udgangspunktet er en IPA med en ret let maltprofil og ret store mængder humle, som jeg gerne vil have til at træde tydeligt frem. Efter produktbeskrivelsen skulle det være en af kvaliteterne ved lige præcis M36... Jeg kommer lige med nogle betragtninger, når øllen er færdig og smagt...

/Skott

PS: Er der andre der har betragtninger og oplevelser med de forskellige Mangrove Jack's gærstammer kunne det da være spændende at høre mere om det... Lad os da få denne tråd til at udvikle sig til et brugervenligt værktøj til udvælgelsen af gærstamme, når der brygges... :-)
Vangsgaard
Indlæg: 101
Tilmeldt: 3. okt 2015, 13:03
Geografisk sted: Vejen/Kolding

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Vangsgaard »

Jeg kan supplere med min erfaring med undergæren M84 Bohemeian Lager. Jeg tilsatte 2 pakker rehydreret tørgær til 21 liter. Urten havden en OG på 1055 og FG på 1018. Jeg var lidt overrasket over at den ikke kom længere ned, når nu M84 er opgivet som som "High: Attenuation" - jeg mæskede ved 64-65grader. Øllen smager dog ganske fint og står pt på flasker til eftergæring :-)
p.oellgaard
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. dec 2015, 22:52

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af p.oellgaard »

Jeg har anvendt M44 US West coast 2-3 gange til nogle forskellige IPA'er, og det har jeg været godt tilfreds med.
Fra en OG på 1050-1060 og ned til en FG på 1010-1012. Mæsket ved 65 grader i 60 min.
Til et 22-23 liters bryg anvender jeg 1 pose, som jeg hælder direkte i gærspanden, uden rehydrering.
Jeg synes som sagt det har givet gode resultater, og givet en anonym smag så der var plads til humlenoterne.
Mangrove Jack's anbefales herfra!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

M84 Bohemeian Lager - er blevet standard her i bryghuset. Men det skal lige nævnes, den laver tjekkisk pilsner !!!

(1 pose gær til 22L -- fy fy.. men tør ikke lave det om)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:M84 Bohemeian Lager - er blevet standard her i bryghuset. Men det skal lige nævnes, den laver tjekkisk pilsner !!!

(1 pose gær til 22L -- fy fy.. men tør ikke lave det om)
Tjekkiet og det sydlige Tyskland indgik netop i det gamle Bøhmen (Bohemia på engelsk), så den tjekkiske pilsner er jo faktisk gærens hjemmebane.

Og, ja, fy skamme dig ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Borg - du ved godt os gamle stok konservative bryggere, vi tør jo ikke lave noget om når det nu 2 gange er gået godt ;-<

Der er jo selvfølgelig en chance for at øllen kan blive bedre...
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af kbaggen »

Hej,
jeg har brugt Mangrove´s Baviavian wheat gær 3 gange nu med ganske fornuftige resultater! Har givet en hvedeøl som ikke var "tart" (citron-sur i det) som WB06 gav for mig. Men man kan sige den så måske lige mangler lidt surhed/friskhed! Jeg har holdt dem ved en 21-22 grader!

Kabonere pt:
Stream beer m. "Californian lager m54" (gæret ved en 17-18 grader).
APA m. "US 44 West Coast" (gæret ved en 17-18 grader).
Hvede m. Havtorn og MJ Baviavian wheat (gæret ved en 18-20 grader).
Hvede m. Koiander/sød apelsin skal og MJ Baviavian wheat (gæret ved en 18-20 grader).

Gære pt:
Appelsin Hvede på "Californian lager m54" (gæret ved en 18-20 grader).

Så man kan sige jeg har kastede mig over MJ gær med fylde. Umiddelbart synes jeg både "Californian lager m54" og "US 44 West Coast" tegner lovende ud fra de smagsprøver undervejs........ "Californian lager m54" er flokkuleret ganske fint og dermed let at arbejde med!

Planlægger en Leffe blon clon på MJ Abby Ale gær.....og blvier nok sat igang inden skitur lørdag (skal så gøres ved en 22-33 grader oven på fyret)!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af peos »

Truntebryg skrev:
peos skrev:
peos skrev:Jeg har et bryg med M03 Newcastle Dark Ale i gang. På 10 dage har den kun bevæget sig fra 1054 til 1020. Jeg håber, at den kommer længere ned.
Efter 3 uger er den nu nede på 1018 og kommer næppe længere ned - heldigvis er det en Sweet Stout :-)

I øvrigt er den mæsket ved 64 C.
Hmm - gad vide om der er en tendens til ekstra lav nedgæring på de sidste produktioner af M03, for de tal giver jo ikke engang 70%

Måske den er på vej ud ?? den er ikke på listen i deres info pdf.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/ ... 1803791344" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ville ikke undre mig, hvis den er på vej ud, for den er godt nok uforudsigelig,

Jeg satte endnu en Sweet Stout over for 4 uger siden. OG 1056. Belært af sidst tænkte jeg, at den hellere måtte få lidt mere varme denne gang, så den blev sat ved 20-22 grader.

Efter stormgæring de første par dage var FG 1019, da jeg målte efter en uge. Der var ingen aktivitet, og efter 2 uger stadig FG 1019. Herefter stak jeg om, hvorefter den gik i gang igen. Efter 4 uger i alt kom den på fad i dag, FG 1007 !!

Alle 4 uger har den stået ved 20-22 grader - det giver da ikke rigtig mening !!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - omstikningen har nok givet lidt ilt til gæren ... måske det er en af de der meget ilt-krævende gærstammer.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Tjaa - omstikningen har nok givet lidt ilt til gæren ... måske det er en af de der meget ilt-krævende gærstammer.
Det er nok ikke et helt usandsynligt bud.
Vi håndbryggere er nok generelt for dårlige til at ilte vores urt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af peos »

Borg skrev:
Truntebryg skrev:Tjaa - omstikningen har nok givet lidt ilt til gæren ... måske det er en af de der meget ilt-krævende gærstammer.
Det er nok ikke et helt usandsynligt bud.
Vi håndbryggere er nok generelt for dårlige til at ilte vores urt.
Det er formentlig rigtigt, men det kan ikke være hele forklaringen på dette.

M03 er opgivet til at give medium nedgæring, og Beercalc regner standard med en forgæringsgrad på 75 for M03. Det ville på mit bryg have givet en FG på 1014.

Jeg fik en FG på 1007 svarende til en forgæringsgrad på 87. Og det kan vel næppe kaldes "medium".

Og er det i øvrigt ikke sådan, at det er gærcellernes formering, der kræver ilt - og ikke selve gæringen, hvor sukker omdannes til alkohol? Hvis det er sådan, så burde den jo ikke gå i stå i mere end en uge for derefter at starte igen efter omstikningen. Så burde gæringen jo blot have foregået langsommere på grund af den manglende formering af gærcellerne.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Jo, det er normalt det vi siger... men Wyeast skriver:

Some yeast strains have higher oxygen requirements than others.

Når gærceller bliver gamle og stive - så arbejder de ikke særlig godt. Membranen kan ikke arbejde ordentlig og cellen går til grunde.

Jeg formoder dog, at lidt ekstra ilt vil hjælpe de celler der er på vej ned (ilt giver elasticitet til membranen) og nogle måske endda mulighed for at lave en dattercelle.

87% lyder dog ikke sandsynligt for M03 - Måske du har fået hjælp af lidt Brett gær.... eller en anden gær....?
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af peos »

Der blev ikke tilsat gær ved omstikningen. Jeg tror heller ikke, at der er kommet noget uønsket/brett med ved omstikningen. Dette fordi
- jeg er meget omhyggelig med at desinficere alt med kogende vand før omstikning
- der var godt gang i gærlåsen få timer efter omstikningen. En infektion ville have brug for mere tid til at udvikle/formere sig, før der er synlig aktivitet
- der er ingen bismag i den færdige øl - det smager godt, selv om den ikke er lige så sød som forventet
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"