Mærkelig bismag i ellers sundt øl

Besvar
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Mærkelig bismag i ellers sundt øl

Indlæg af Anders »

Jeg må helere starte med at sige pænt goddag som nytilkommen bruger. Og med formalia overstået har jeg et spørgsmål:

Min makker (Toke) og jeg har to gange oplevet, at vores ellers glimrende øl har haft en underlig ”fed” og sødlig bismag. Det er lige præcis den smag der får folk der selv bryggede i med ekstrakt 70’erne til at sige at den smager hjemmebrygget hvorefter de skynder sig at tilføje at den skam smager godt… men hjemmebrygget!

Den ene var en irsk ale og den anden en amerikansk brownale. Begge all-grain mæsket ved ca. 65 grader i et par timer og efterfølgende hævet til 75 grader over ca. 15 min. Den første blev gæret ved ca. 20-22 grader med en no-name tørgær mens den anden hyggede sig med en White Labs 10th Anniversary Blend (WLP010) i samme dagligstue. Der er ikke andet mærkeligt ved øllet. Det er klart, fint karboneret, har et flot skum, dufter glimrende, viser ingen tegn på infektion og smager fint bortset fra den forbandede lille grimme bismag der kommer snigende!!!

Hvad er det der giver den smag?

Håber nogen kan hjælpe to lettere irriterede københavnere!
/anders
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Velkommen til :D

Se evt. om noget på denne side beskriver det I smager.
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Takker!

Den hjemmeside er da til at forstå! Lidt hurtig læsning og jeg er ret sikker på at der er diacetyl. Det mærkelige er, at det gærede to timer efter vi tilsatte starteren så det har ikke stået stille. Tværtimod! Det skummede så voldsomt at det kom ud af spanden :D

Link til brown alen her. Så er det lidt nemmere at se hvad det er for noget suppe...

Og nu jeg kigger efter kan jeg godt se at FG er lidt høj...

Det er heldigvis ikke værre end at vi drikker det selv når vi er nået ud på de små timer og munden alligevel er lidt lammet og så ellers op på hesten igen og lave noget nyt! Der har heldigvis aldrig været problemer med andre øltyper.

/anders
Ovi

Indlæg af Ovi »

Ja, det er lidt surt at det sker når gæringen er startet så hurtigt. Bid dog også mærke i at det kan være en infektion. Hvis det er sket for jeres to sidste bryg, vil jeg opfordre til at I meget grundigt går jeres brygudstyr igennem, og renser alt så godt som overhovedet muligt.

Jeg kender nogle gæve bryggere som havde en længere række af samme infektion (som næsten fik dem til at stoppe med at brygge), og det viste sig at der sad nogle bakterie-rester ved tappe-hanen på den spand de både brugte til lauter tun, og til at tappe på flasker. De fandt dog synderen, og i dag laver de champ-øl - heldigvis! :)

Lad os høre hvordan det udvikler sig :)
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Det mærkelige er, at det første mærkeligtsmagende øl blev brygget for snart et halvt år siden og det sidste for blot to uger siden... Men det kunne du selvfølgelig ikke vide. Ellers en god pointe!

Heldigvis er den fede smag enten gået i sig selv eller blevet maskeret af de 50 gram amarillio vi smed i. Den er ihvertfald næsten væk :P . Så det ser ud til at det bliver drikkeligt aligevel. Man bliver bare lidt nervøs. Sidste gang forsvandt den nemlig ikke...

Tak for de kompetente svar!
/anders
Ovi

Indlæg af Ovi »

For et par måneder siden bryggede jeg en belgisk blonde med WLPWLP575 (belgian blend). Undervejs i processen opdagede jeg at den lugtede lidt for meget af rådne æg (se howtobrew), og var derfor pænt bekymret for det endelige resultat. Heldigvis viste det sig at efter 2-3 uger på flasker var denne lugt forsvundet, og har derfor været et biprodukt af gærnigen, men som forsvand.

Tingene udvikler sig; nogle gange til det bedre, andre gange til det værre. Så der er blot at håbe at man lærer hvor det går galt og får rettet op fremover.
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja, jeg tror vi alle kommer til at bekymre os om eventuelle bi-lugt/smag, som dog i de af mine bryg der har været berørt deraf, er forsvundet igen.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"