Karbonering af hvedeøl på Cornelius fustage

Besvar
jdragheim
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: Kalundborg

Karbonering af hvedeøl på Cornelius fustage

Indlæg af jdragheim »

Hej,

Jeg har første gang hældt en øl på Cornenlius fustage og debuten blev taget med en hvedeøl. Jeg ville gerne ramme et CO2 rumfang på ca. 4 og beregnede ved hjælp af:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
at trykket ved 8°C (opbevaringstemperatur) skulle være 2.3 barg (jeg går da ud fra at det er g og ikke absolut....?).
Jeg serverede øllen i fredags ved ca. 5°C, ved hjælp af 1m stopslange+picnic hane fra lund, men den skummede HELT VILDT. Hvis jeg kneb hanen så det tog ca. 1 minut at fylde et lille glas op kunne det lade sig gøre at undgå at 95% af glasset var skum.
Jeg vil derfor høre hvilket CO2 rumfang I normalt bruger ved karbonering af en hvede øl på Cornelius fustage?

MVH
Jess
4400
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Det lyder ikke helt tosset.
Det skal dog herfra siges at jeg også døjer lidt med for meget skum ved tvangskarbonerede cornelius fustager.
Jeg har 1½m bremseslange på min picnic hane men bøvler alligevel med skum hvis temp. på ølet er over 4-5 grader.
Selv i mit fadølsanlæg med kompensator skummer for meget hvis ikke øl temp. er under 4-5 grader.

Hvis nogen herinde har gode ideer til løsning er jeg meget lydhør.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

kegs

Indlæg af admin »

Først: jeg har ikke den store erfaring med cornelius kegs, men jeg har læst at der overhovedet ikke må være bundfald i øllet, da det kan give en masse skum. Hvis jeg skulle karbonere en øl til 4, ville jeg gøre som du har gjort, men ved tapnigen vil jeg tage alt trykket af igennem sikkerheds ventilen for at "bremse" den endnu mere, under tapningen skal tap-hanen altid være helt åben, ellers vil der være et for stort tryk forskel (2,3 Bar er faktisk meget) og det giver rigtig meget skum.
Håber at det hjælper

Mvh.
Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

fadølanlæg

Indlæg af admin »

Jeg har igår og et par dage frem lånt et fadølsanløg fra Carlsberg, jeg fik monteret mine Cornelius kegs uden bremse slange op mod køleren Ø 6mm vil jeg tro, det skummede meget - indtil jeg hævede trykket til 2,5 Bar som der stod i anvisningen fra Carlsberg. (jeg har taget to billeder af anvisningen, for og bag)
Der var efter køleren en to delt bremse slange fra køleren op mod hanen.
Anlægget er med is bank, jeg har taget lidt billeder som jeg kan lægge ind senere.

Jens
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja, det kunne være interessant at se hvad Carlsberg foreskriver.
Min erfaring med at hæve trykket har været den modsatte.
De sidste par gange har jeg sænket trykket til ½ bar, og det har hjulpet mig meget, men lad os se dine billeder.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Billede

Billede
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"