Maltlager - Ideer til hvad vi skal købe

Besvar
mimerbryg
Indlæg: 94
Tilmeldt: 5. sep 2006, 23:43
Geografisk sted: Nørresundby

Maltlager - Ideer til hvad vi skal købe

Indlæg af mimerbryg »

Vi har desværre ikke brygget i alt for lang tid. I mellemtiden har vi anskaffet en maltmølle, ekstra termostatstyret kølekapacitet, osv.

Så nu skal der opbygges et maltlager, så det ikke er råvarerne der bestemmer hvor meget øl vi skal lave den dag vi brygger.
Vi plejer at lave 4 bryg når det går løs, men nogle gange har vi godt kunne nå et mere og andre gange har det sidste være en 'pinsel' at blive færdig med. Så nu vil lave et lille lager af malte, så vi kan stope brygningen eller starte et mere afhængig af hvordan det går.

Vi brygger primært overgærede belgisk inspirerede ales, bock og hvedeøl. IPA bryder vi os ikke om(!) og stout har vi ikke prøvet endnu.

Vil nogen hjælpe med ideer til et basislager?

På forhånd tak for hjælpen
Flemming
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Jeg har som regel ikke det store lager liggende (pladsproblemer) men jeg plejer at købe rigeligt vienna malt. Jeg bruger den som erstatning for både pilsner og munich malt. Måske er det mest en smagssag, skal jeg vælge mellem en lys pilsner og en mørk bajer, så foretrækker jeg en wiener!

Jeg køber en 3-4 forskellige karamel malte feks. cara-pils, cara-red, cara-munich og cara-aroma. Skal jeg bruge en cara-hell i en opskrift, så bruger jeg en blandning af cara-pils og cara-red.

Thomas
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

jeg har for det meste mellem 50-125 kg malt på lager !

kig på min side så kan i se hvad der er på lager ved mig !
MvH
Morten
(9400)
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg har som regel 10-15 kilo pale ale på lager, gerne et par kilo pilsner.
og så alle mulige forskellige special malte, og gerne 2 kilo af hver. så kan man brygge lidt af hvert lige meget hvad. dog håber jeg at få plads til 25 kilo basis malt af gangen når jeg flytter.
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"