[SOLGT] BIAB-setup 25L gryde m. tappehane og induktionsplade

Besvar
FRN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jun 2015, 10:38
Geografisk sted: Frederiksberg

[SOLGT] BIAB-setup 25L gryde m. tappehane og induktionsplade

Indlæg af FRN »

SOLGT

Sælger mit første setup som består af en 25,6L gryde i rustfrit stål, med påmonteret kuglehane og humlefilter. Gryden kan bruges på induktion og håndtagene kan tåle at man bærer på gryden når den er fyldt. Kuglehanen kan nemt af og påmonteres.
Der medfølger en mæske/filterpose der passer til gryden, uden huller eller slidmærker, dog lettere farveskift.
Dertil en ekstern induktionskogeplade 2000W.
Dette sælges helst samlet til 1500kr - nu 1400kr

Sættet er perfekt til at starte ud med BIAB-metoden, hvor malten er i en mæskepose.


Afhentes København tæt ved flintholm st, sendes helst ikke.
Obs også sat til salg på facebookgruppen køb/salg af bryggeudstyr
Vedhæftede filer
22690444_10214084930697085_1695077002_o.jpg
22690288_10214084931457104_309503921_o.jpg
22690089_10214084930457079_1645650946_o.jpg
22689973_10214084988578532_1979148438_o.jpg
22690052_10214084930937091_346500135_o.jpg
Senest rettet af FRN 8. nov 2017, 07:05, rettet i alt 1 gang.
FRN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jun 2015, 10:38
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Sælger BIAB-setup 25L gryde m. tappehane og induktionspl

Indlæg af FRN »

Stadig til salg, ny pris: 1400kr!
Framik
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. nov 2017, 22:27

Re: Sælger BIAB-setup 25L gryde m. tappehane og induktionspl

Indlæg af Framik »

Kunne godt være det jeg er på udkig efter for at komme i gang. Jeg er helt grøn så har et par spørgsmål til processen og BIAB med det her setup.
- Hvor godt klarer induktionspladen at regulere varmen i gryden, når der skal skrues op og ned for varmen?
- Har du helt kunne undgå filtrering efter hhv. mæskning og kogning? Går ud fra hhv. malten og humlen placeres i filterposen i gryden, men det forudsætter at den holder godt tæt.
- Har du haft brugt en chiller (og hvilken størrelse)?

Lidt mange spørgsmål, men jeg er som sagt ny i det her ;-)

Mvh. Frank
FRN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jun 2015, 10:38
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Sælger BIAB-setup 25L gryde m. tappehane og induktionspl

Indlæg af FRN »

Hej Frank

Jeg fik respons på gryden i går på facebookgruppen, så har aftalt afhentning i morgen af en anden.
Men jeg svarer lige på dine spørgsmål alligevel, da det vil være det samme hvis du køber et nogenlunde tilsvarende anlæg.
Jeg har selv opgraderet til en grainfather. Men kan godt anbefale BIAB til at komme i gang.
Det gode ved BIAB er at man sparer man et arbejdstrin (sparging) og dermed hurtigt en lille times tid i brygdagen. desuden behøver man ikke et sparging system, som findes i forskellige afskygninger.
Metoden koster lidt på effektiviteten, dvs man skal bruge mere malt pr liter vand. Malt er billigt så faldet i effektivitet betyder kun noget når du kigger på opskrifter. Jeg tror min effektivitet har ligget omkring 55%, men man kan nok godt få den højere op hvis man valser fint og er grundig med at rører rundt og masker i længere tid.

- Hvor godt klarer induktionspladen at regulere varmen i gryden, når der skal skrues op og ned for varmen?
induktionspladen har ikke nogen temperaturføler i gryden så man skal "sjusse sig frem til temperaturen med et termometer. Det jeg gjorde var at ramme mæsketemperaturen, slukke for induktionspladen, smide et par håndklæder over og lade det stå 20-30minutter. herefter tjekkede jeg temperaturen og kørte fuld spade 2000watt i et minut hvis den var faldet. Så gav jeg den en stor røretur og lod det stå den resterende tid, normalt i alt 60minutter mæskning.

- Har du helt kunne undgå filtrering efter hhv. mæskning og kogning? Går ud fra hhv. malten og humlen placeres i filterposen i gryden, men det forudsætter at den holder godt tæt.
malten havde jeg i filterposen. Humlen har jeg både haft løst i gryden og i humlesokker. Jeg har brugt protrafloks til at få proteinerne til at bundfælde. Dvs jeg har specifikt filtreret øllen igennem noget, andet end det lille humlefilter som sidder i bunden af gryden.
Det har dog godt kunne stoppe til hvis jeg har brygget meget voldsomme øl med dobbeltmæskning, hvor jeg har rørt meget rundt og dermed fået lidt ekstra kornrester over i gryden. så har jeg i stedet efter endt køling tippet grydens indhold ud og over i spanden, og ikke igennem hanen på gryden.
Efter endt køling (i gryden) har jeg ladet det stå 5min for at bundfælde før jeg har hældt det i gæringsspand, og her forsøgt at lade den sidste 0,5L-1L blive tilbage. det er gået nogenlunde. Men ellers gør det ikke det store, da det bundfælder under gæringen.

- Har du haft brugt en chiller (og hvilken størrelse)?
Jeg har brugt en hjemmelavet chiller som jeg har købt her på forummet for en 250kr-300kr, den har jeg tidligere solgt videre.
Besvar

Tilbage til "Køb / Salg / Bytte"