Falskbunde

petaas
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. aug 2007, 19:48
Geografisk sted: Nørhalne
Kontakt:

Indlæg af petaas »

Om man bruger indsatssi eller falskbund er smag og behag

Typisk bruges falskbund i større gryder/kedler/gruekedler fordi det er nemmere at fremstille end en stor indsatssi.
Mvh Peter Andreasen
--------------------------------------------------------
Øl brygget med haand og ånd !
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Reinertsen »

Så fordelen er at man ikke skal have humlen i en humle sok?

Umiddelbart har jeg svært ved at se fordelen ved en falsk bund hvis man overhovedet kan bruge en indsats si.
Ved en elektrisk gryde lignende dem fra et Lund sæt, så er der i mine øjne intet der taler for en falsk bund.

Udover måske prisen og det med at putte humlen i en sok :-)
Men naturligvis er det en stor fordel med en falsk bund, hvis man har en gryde størrelse hvor der ikke findes en indsats si
- Så godt ord igen :-)

Søren
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg ser en stor fordel ved begge dele, og har overvejet en falsk bund i min elgryde, under indsatssien.
Brygger lejlighedsvist.
Baresi
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. jul 2007, 14:31
Geografisk sted: Harlev J

Indlæg af Baresi »

Jeg vil gerne bestille en falsk bund - type 1 - til en derby gruekedel - 47,5 cm! Bemærk målet - det er 47,5 cm.

Godt initiativ!

Den falske bund er efter min mening en af de mest oversete opfindelser i verden...
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

jakobø skrev:der er for og imod for begge dele, indsats sien har den fordel at du kan løfte den op, hvor imod med den falske bund skal man tømme gryden inden man kan komme til at koge. men den falske bund kan man også bruge under humle kogning.
Med falskbund er man vel heller ikke begrænset til 8 kg. malt som med indsatssien ?
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Reinertsen »

@Jan
Tak det var en GOD begrundelse.

Jeg skal jo lige vide om der er noget udstyr (legetøj) som jeg endnu ikke kunne finde en undskyldning for at købe...

Søren
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

janriis skrev: Med falskbund er man vel heller ikke begrænset til 8 kg. malt som med indsatssien ?
helt sikkert også et vigtigt argument! hvis man villave stærke øl.
Brygger lejlighedsvist.
JakobVels
Indlæg: 222
Tilmeldt: 9. dec 2007, 20:02
Geografisk sted: 2800

Indlæg af JakobVels »

Levetidsdata på silikoneslanger taget fra maltbazarens hp..

Forventet levetid ved antal grader
2 min. til 10 min. 480°C
10 min. til 2 timer 425°C
6 timer til 1 uge 370°C
1 uge til 2 måneder 315°C
3 måneder til 2 år 260°C
2 år til 5 år 200°C
5 år til 10 år 150°C
10 år til 20 år 120°C

Mvh
Jakob
petaas
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. aug 2007, 19:48
Geografisk sted: Nørhalne
Kontakt:

Indlæg af petaas »

Nogen der har indermålet i en rustfri lundgryde ?

Jeg måler emaljegryden til 350 mm deraf falskbund på 345 mm

Mvh Peter Andreasen
Mvh Peter Andreasen
--------------------------------------------------------
Øl brygget med haand og ånd !
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Indlæg af Smeller »

Jeg har målt min rustfri lundgryde til ca 348 mm. Jeg tror at 345 mm bliver en smule for stort, da en silikoneslange er rimeligt tyk.. Jeg vil dog ikke hænges op på noget :-)
petaas
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. aug 2007, 19:48
Geografisk sted: Nørhalne
Kontakt:

Indlæg af petaas »

Hvad måler du den til i toppen ?

Havde regnet med en 7/10 slange ( 7 mm indv. 10mm udvendig) det giver jo 6 mm, så 345 er måske presset

kunne gå ned på 340 mm og så bruge en 12/8 hvor slangen giver 8 mm så der er 2 mm at give af

Smeller skrev:Jeg har målt min rustfri lundgryde til ca 348 mm. Jeg tror at 345 mm bliver en smule for stort, da en silikoneslange er rimeligt tyk.. Jeg vil dog ikke hænges op på noget :-)
Mvh Peter Andreasen
--------------------------------------------------------
Øl brygget med haand og ånd !
p.viborg
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. jul 2008, 20:22
Geografisk sted: Sparkær(mellem viborg og skive)

Indlæg af p.viborg »

petaas skrev:Hvad måler du den til i toppen ?

Havde regnet med en 7/10 slange ( 7 mm indv. 10mm udvendig) det giver jo 6 mm, så 345 er måske presset

kunne gå ned på 340 mm og så bruge en 12/8 hvor slangen giver 8 mm så der er 2 mm at give af

Smeller skrev:Jeg har målt min rustfri lundgryde til ca 348 mm. Jeg tror at 345 mm bliver en smule for stort, da en silikoneslange er rimeligt tyk.. Jeg vil dog ikke hænges op på noget :-)
du kunne også bruge denne fra lund Siliconeslange 4/6 mm (indv./udv. diameter) så er der kun 1 mm,bruger den selv til min falskebund(den er 1.5mm mindre end grukedlen i radius) så den slutter helt tæt mod siderne.
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

petaas skrev:Havde regnet med en 7/10 slange ( 7 mm indv. 10mm udvendig) det giver jo 6 mm, så 345 er måske presset
Giver det ikke kun 3 mm? (1,5 mm godstykkelse x 2)
mvh Poul
www.ohbl.dk
petaas
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. aug 2007, 19:48
Geografisk sted: Nørhalne
Kontakt:

Indlæg af petaas »

Hejsa

Jeg forventer at modtage de første bunde med posten i morgen. Jeg får lavet et prøvebryg på den bund til mig selv så jeg kan give en melding om hvor godt de virker.

Mvh Peter
Mvh Peter Andreasen
--------------------------------------------------------
Øl brygget med haand og ånd !
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

Hej alle.

Vil lige sige til folk der overvejer at anskaffe en falskbund til Derbyen, Husk den ovennævnte siliconeslange !!!! har nu brygget 2 gange uden (og jeg har kun ca. 1 - 1,5 mm plads omkring pladen ) med en rigtig fesen effektivitet...hvis der ikke tætnes omkring pladen skal vandet hurtigt finde vej til kanten og rende den vej ud..( John Palmer viser det meget godt i How to brew online vers.)

Når i begynder at "arbejde" med jeres nye falskbunde, ville jeg da godt høre lidt om erfaringer ( strike temp. recirkul. temp. styr. osv )
Umiddelbart ser det ud som om, at jeg skal sænke min strike fra 75 - 76 gr. til omkring 72 - 73 gr.
Når jeg har mæsket ind og lægger låget på kravler temp. stille og roligt opad til omkring 70, selv med slukket blus og det er jo nok til at give alle en super dårlig dag og en møgeffektivitet.
Ligeledes skal der altså flyttes noget urt i en fart når blusset tændes ( mashout ) den urt der ligger under pladen bliver sindsygt hurtigt meget varm, så frem med pumperne eller som jeg frem med den store 2 liters kande og cirkuler som bare fanden :-)

Håber vi kan udveksle lidt erfa herinde

Bunden er nået - og der er huller i den !!
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Besvar

Tilbage til "Køb / Salg / Bytte"