Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
Meløse Bryghus
Indlæg: 172
Tilmeldt: 6. jan 2008, 05:07
Geografisk sted: Meløse

Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Meløse Bryghus »

Ja, som titlen på mit indlæg indikerer søger jeg en opskrift på et godt brød hvor jeg kan få anvendt noget af det meget mørke (min. 7500 EBC) flydende maltekstrakt, som jeg har købt alt for meget af.

Jeg tænker at det kunne være et godt landbrød eller et rugbrød...?

Måske sidder der en bagersvend blandt os, som vil kunne bidrage med et par guldkorn?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Morten L »

Jeg vil tro du "bare" kan udskifte siruppen i alm. rugbrødsopskrift.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Kaiser
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22. aug 2008, 22:29
Geografisk sted: 4400 Kalundborg
Kontakt:

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Kaiser »

Jeg har ikke noget kendskab på området ud over at jeg selv er stor nyder af de meget mørke og let maltsøde rugbrød som konen bager på sit arbejde i en restaurant/kantine.
Hun er selvfølgelig blevet adspurgt og siger at hun tilsætter ca. 4-5 dl mørk flydende malt til ca. 8 kg mel.
Malten kan iøvrigt også benyttes til at farve og søde franskbrød for at give det lidt variation.
Meløse Bryghus
Indlæg: 172
Tilmeldt: 6. jan 2008, 05:07
Geografisk sted: Meløse

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Meløse Bryghus »

Tak for svarene begge to.

Jeg har umiddelbart kun vore gamle familieopskrift på rugbrød, og der indgår ikke sirup eller sukker. Men jeg kan selvfølgelig prøve at finde en hvor der indgår sukker og så erstatte det med maltekstrakt efter det malt/mel forhold Kaiser's kone angiver.

Jeg ville jo bare nødig ende op med en kage - det skal være et brød.
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 12:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Lars Christensen »

I BYO november i år er der en temaartikel om brug af maltsirup i forskellige opskrifter. Herunder f.eks. nogle små maltede "Pretzel Rolls", som vel nærmest er en slags kringledej, der i USA formes som udover kringler formes til små søde boller mv. Ellers er det kager, Is, Ribbensmarinade mm.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Meløse Bryghus
Indlæg: 172
Tilmeldt: 6. jan 2008, 05:07
Geografisk sted: Meløse

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Meløse Bryghus »

Lars Christensen skrev:I BYO november i år er der en temaartikel om brug af maltsirup i forskellige opskrifter. Herunder f.eks. nogle små maltede "Pretzel Rolls", som vel nærmest er en slags kringledej, der i USA formes som udover kringler formes til små søde boller mv. Ellers er det kager, Is, Ribbensmarinade mm.
Ooh... Jamen det lyder jo som om jeg skal have mig et kopi af bladet så. :-)
tulletrae
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. dec 2010, 12:17

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af tulletrae »

Jeg er stadig på prøvestadiet, så jeg tillader mig at spørge. hvis man udskifter siruppen i en almindelig rugbrødsopskrift, risikerer man så ikke, at smagen bliver for gennemtrængende?
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af Nimbus39 »

Hej,
Min kæreste bager en del og jeg ved af erfaring at maltsirup giver brødet en god smag.
Camilla plum bruger det meget, og man kan finde hendes opskrifter på dr.dk
Det er især godt i rugbrød, men jeg har personligt også brugt det i boller og pølsebrød så det kan sagtens bruges i "hvidt" brød også.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
trilletrold
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. dec 2010, 14:28

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af trilletrold »

Hvis du har en rugbrødsopskrift, som indeholder sirup, ville jeg da bare forsøge at bruge din maltekstrakt i stedet for – og så vende tilbage til os med dit resultat – så vi andre kan kopiere. ;-)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Søges: Brødopskrift med maltekstrakt

Indlæg af maseol »

Det er så længe siden nu jeg arbejdede som bager, så jeg kan ganske enkelt ikke længere huske de rugbrødsopskrifter vi brugte.
Jeg formoder det er rugmalt du har fået fat i?
Uanset.....drop eventuelt sukker tilsætning i din opskrift, og tilsæt malt til farven er "Rigtig".
I hvede deje halvere du sukkeret i opskriften og gør som ovenstående, det er bla. sådan man laver rugfler (med en smule andre tilføjelser som solsikkefrø osv.).

Du sørger selvfølgelig at skrive ned hvad du gør, fuldstændig som når du brygger, så du kan genskabe dine succeer.

Til sidst lige et lille bager guldkorn til jer alle:
Sæt jeres ovn på så høj varme den overhovedet kan, med bradepanden stående i bunden.
Når brødet er hævet færdig og stillet ind i ovnen, hældes et par dl. vand ind på bradepanden i bunden inden ovnen lukkes og skrues ned til den temperatur der er angivet i opskriften.
På den måde "damper" du brødet og forsinker dermed skorpen. Brødet bliver pænere at se på og får en mere luftig krumme, og bedre skorpe.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"