Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
Arne
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2012, 22:26
Geografisk sted: Fyn

Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Indlæg af Arne »

Vores første bryg skal flaskes fredag, hvor bryg-makker og hustru kommer.

Siden øllet blev sat til gæring har jeg 'været så heldig' at veksle selvrisiko på bilen med et dådyr i fryseren (Falck-manden mente at jeg havde bedre tænder til at tygge kødet, end dem på plejehjemmet).

Menuen bliver derfor små 4 kg. dådyrkølle på grill, nogle gode kartofler, lidt grønt (ingen waldorf salat), men hvilken øl kan jeg købe, som alternativ til den gode ital. rødvin, der også havner på bordet?

Arne
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Indlæg af Tiedt »

Forrige sommer holdt vi fødselsdag for min kone og hendes tvillingesøster. Min svoger som er jæger havde nedlagt et dyr og vi havde derfor et par fine køller til at servere for gæsterne... Jeg marinerede den ene i en, for mig, ret traditionel blanding af rødvin, olivenolie, hvidløg og masser af friske krydderurter. Den anden fik 4 af mine hjemmebryggede hvedeøl, masser af rapsolie, øko appelsiner i skiver med skal og det hele, en smule kooriander og forskellige andre urter....
Til den serverede jeg flødekartofler, salat og selvfølgelig min egen Wit... Bevares der stod da også en flaske rødvin til Farisæerne men det var nu altså køllen med hvedeøl der fik flest ben at gå på.
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Indlæg af mas »

Jeg vill nok prøve med noget belgisk øl. Vildt kræver normalt en rimelig kompleks vin - belgisk øl kan være med her!

Skal det være lys eller mørk belgier? Jeg tror begge dele kan bruges, det afhænger måske mest af tilbehøret!! Jeg syntes feks blå chimay skriger efter fløde stuvede svampe:))

Orval er også en mulighed, fordi den selv er "vild" i smagen, men så ville jeg vælge en mere let form for tilbehør.

Mvh

Thomas
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Indlæg af Tiedt »

JEg kan godt følge Thomas her i vinterkulden...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Dådyrkølle på grill, men hvilken øl?

Indlæg af Morten L »

Grauballe Enebærstout hvis køllen tilberedes helt traditionelt med enebær.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"