Iodophor på vej ud af danske butikker?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af wolf »

Når jeg køber ind hos diverse danske netbutikker, så har jeg indtryk af, at de ikke længere sælger iodophor. Er det blevet til et upopulært produkt, eller er det i færd med at blive forbudt, siden det er en lidt sjælden vare?

Jeg har fundet det ved Brygladen, men pga. problemer med deres lagerrapport i de seneste adskillige bestillinger er jeg ikke så vild med at bestille fra dem for tiden. Så skulle det lige være, at jeg vil bestille en tilpas mængde udstyr, hvor et par "var alligevel ikke på lager"-uheld ikke har samme betydning, som når det er ingredienser til et bryg.

(Jeg kan naturligvis bruge nogle af de flere andre produkter, der findes. Men jeg har vænnet mig til iodophor, og har ikke haft infektionsproblemer, der har kunnet spores til dele, jeg har desinficeret med iodophor, så jeg vil nødigt ændre på en del af min proces på dette kritiske punkt. Iodophor tiltaler mig, fordi jeg ikke skal tilsætte en afmålt mængde til en afmålt mængde vand. Jeg plasker bare en "tilpas mængde" koldt vand sammen, og pladrer så meget iodophor i, at vandet bliver lysebrunt, og nemmere bliver det ikke. Hvis jeg skal til at måle op til f.eks. StarSan, så er der allerede introduceret to ekstra muligheder for at klokke i det.)
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af Borg »

Du kan købe Iodophor hos Lund.
Du bør sørge for at benytte en specifik opløsning. Det står på flasken fra Lund.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af wolf »

Borg skrev:Du kan købe Iodophor hos Lund.
Du bør sørge for at benytte en specifik opløsning. Det står på flasken fra Lund.
Jeg kan godt finde iodophor nogle steder, men for blot to år siden havde alle det.

Og ja, jeg ved godt, at iodophor bør opløses i en bestemt mængde, men man kan nemt se, om mængden er god nok, når først man har prøvet nogle gange. Det kan man ikke med f.eks. StarSan.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af Truntebryg »

Borg skrev:Du kan købe Iodophor hos Lund.
Du bør sørge for at benytte en specifik opløsning. Det står på flasken fra Lund.
Der er ikke nogle hits på hans side ... kun i startersæt ....

At Brygladen kalder det et miljøvenligt rengøringsmiddel, harmonere ikke rigtig på det der stod på min etiket. Der blev der kraftigt advaret imod at produktet kom i vandløb osv.

....og så er det ikke et rengørings middel !!!!!!!!!!!!

Jeg bruger det ikke at flere grunde, det misfarver alt plastik og silicone, det må ikke bruges på kobber og træ, det ødelægger tøjet hvis du spilder og så skal det bruges i koldt vand.

Oxipro virker i varmt vand, og hvis det er en micro plet der ikke er fjernet - så er der chance for at det lunkne OXI kan opløse pletten (der er lidt rengørings aktivitet i OXI - det er der ikke i Iodophor)

Maltbazaren og Albryg er gået væk fra det, da der til sidst blev krævet farligt gods skiltning på pakkerne (og en anden porto ;-)

Sidst og ikke mindst så har jeg septitank og eget renseanlæg, og her er jeg sikker på at alt vil gå i stå med den etiket beskrivelse.... ;-)
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af wolf »

Truntebryg skrev:At Brygladen kalder det et miljøvenligt rengøringsmiddel, harmonere ikke rigtig på det der stod på min etiket. Der blev der kraftigt advaret imod at produktet kom i vandløb osv.
Det er vist kun i ufortyndet tilstand, at det er noget farligt stads.
Jeg bruger det ikke at flere grunde, det misfarver alt plastik og silicone, det må ikke bruges på kobber og træ, det ødelægger tøjet hvis du spilder og så skal det bruges i koldt vand.
Jeg har ikke noget problem med at skulle desinficere ting kobber eller træ, og farven er jeg ligeglad med. Jeg har tøj på, der godt må gå i stykker, når jeg brygger, og endelig synes jeg egentlig, det er en fordel, at det kan (skal) bruges i koldt vand, så jeg ikke skal varme det op.
Oxipro virker i varmt vand, og hvis det er en micro plet der ikke er fjernet - så er der chance for at det lunkne OXI kan opløse pletten (der er lidt rengørings aktivitet i OXI - det er der ikke i Iodophor)
Men så skal man vist skylle grundigt efterfølgende, ikke?
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
fusse
Indlæg: 221
Tilmeldt: 7. sep 2010, 07:20
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Re: Iodophor på vej ud af danske butikker?

Indlæg af fusse »

Til info:

Tale med Torben Lund og han fortalte at det var udgået grundet jod indhold.... Derfor forhandler han det så heller ikke mere

Fusse
alias : Fusse

Sofus
http://www.detbettebryggeri.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Spar på vandet -- drik håndbryg.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"