Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
elkjr

Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

..hvilket udstyr (elgryde -køler.- m.m) har man brug for hvis man skal brygge ...mini mash ..partial mash
...har kigget rundt på alle muglige internetsider og bryg hjemmesider ...og ser at det er 1800 w gryder alle sammen ..MEN er 1800 W nok til at koge urt på ???
Vangsgaard
Indlæg: 101
Tilmeldt: 3. okt 2015, 13:03
Geografisk sted: Vejen/Kolding

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Vangsgaard »

elkjr skrev:..hvilket udstyr (elgryde -køler.- m.m) har man brug for hvis man skal brygge ...mini mash ..partial mash
...har kigget rundt på alle muglige internetsider og bryg hjemmesider ...og ser at det er 1800 w gryder alle sammen ..MEN er 1800 W nok til at koge urt på ???
Jeg startede med en 1800watt 27 liter gryde. Opvarmer ca. 1 grad i minuttet - fra 90-100kan det godt tage lidt tid, og man kan med fordel bruge et liggerunderlag som grydeisolering eller lignende.

Så du kan sagtens lave øl på det, bare tålmodigheden er i orden :-)
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Gerner »

Jeg har også bare en elgryde (Weck 14A 2000W 29l)og en lautertun i en 30l spand til at brygge i. Der er igen problemer med at få den op koge. den kan holde fuldt kog, selv uden låg. Låget er nøglen for at få den de sidste grader op, da der forsvinder meget mere energi ved faseskiftet til damp end den smule der futter ud af siden.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af fjorgensen »

Hvis du har mulighed for at bruge gas bør du helt klart vælge det.
Jeg har også en kogeplade på 1800W som jeg har brugt 2 gange, men det har jeg ikke tålmodighed til at arbejde med, det tager simpelthen for lang tid. 2000W er selvfølgelig lidt bedre end 1800W, men sammenlignet med et gasblus på 9500W så varer det længe at få gryden i kog.
keep it simple !
Lillelund
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2014, 20:13

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Lillelund »

Du kan også supplere med en dypkoger for at få gryden i kog, det kræver du har 2 grupper hvor du brygger.


Sendt fra min D6603 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg har en "Klarstein" på 2500w den kan lidt mere
elkjr

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

Dalmoseosebryg skrev:Jeg har en "Klarstein" på 2500w den kan lidt mere
..er du tilfreds med din Klarstein ???... jeg har set et par stykker på ebay, til en rimelig pris...de ser fine ud...så det kan være det er en sådanne jeg skal ha'
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg synes man får rigtig meget el-gryde for de penge, jeg kunne da godt tænke mig at styringen var bedere med digital aflæsning men det kan man jo lege med, hvis du søger på navnet er der andre tråde om den

http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 200803.htm
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Truntebryg »

Klarstein gryden er oplagt ... den er jo lavet til brygning.

MEN

Billede

Denne her forvoksede Elkedel var nok værd at se på - den koster ikke mange basse-øre og vejer under 3 kg !!! Stadig 2500W og thermostat der går til 110C

Lidt fittings og der må kunne laves noget manifold til bunden.

Jeg har en stående, så du kan jo kikke forbi en dag ;-)
elkjr

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

Truntebryg skrev:Klarstein gryden er oplagt ... den er jo lavet til brygning.

MEN

Billede

Denne her forvoksede Elkedel var nok værd at se på - den koster ikke mange basse-øre og vejer under 3 kg !!! Stadig 2500W og thermostat der går til 110C

Lidt fittings og der må kunne laves noget manifold til bunden.

Jeg har en stående, så du kan jo kikke forbi en dag ;-)
..den kræver 10-16 amp, vi har kun.... ikke så stabile... 10 amp......ledningen på elgryden og Grainfatheren blev varme ...elektrikeren var her i efteråret og lavede et eller andet ...men stadigvæk 10 amp..men nu er ledningerne "kun" "håndvarme.......ja den ser godt ud og så er den billig .....ca. 170 Euro
elkjr

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

elkjr skrev:
Truntebryg skrev:Klarstein gryden er oplagt ... den er jo lavet til brygning.

MEN

Billede

Denne her forvoksede Elkedel var nok værd at se på - den koster ikke mange basse-øre og vejer under 3 kg !!! Stadig 2500W og thermostat der går til 110C

Lidt fittings og der må kunne laves noget manifold til bunden.

Jeg har en stående, så du kan jo kikke forbi en dag ;-)
..den kræver 10-16 amp, vi har kun.... ikke så stabile... 10 amp......ledningen på elgryden og Grainfatheren blev varme ...elektrikeren var her i efteråret og lavede et eller andet ...men stadigvæk 10 amp..men nu er ledningerne "kun" "håndvarme.......ja den ser godt ud og så er den billig .....ca. 170 Euro
..har haft "eliktrikeren" på besøg og.....jeg kan og må ..sætte 13 Ampere sikringer i ...så...nu lysner det
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Truntebryg »

CDON tager 558,- for den viste "gryde" men dertil skal der købes nogle fittings ;-)

Man kunne jo nøjs med en bazoka løsning, men når man nu er i gang så kunne man jo lige så godt lave en ordentlig dræn ring ... Jeg tror den kunne blive rigtig god, og får næsten lyst til at prøve at finde nogle fittings frem ;-)
elkjr

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

Truntebryg skrev:CDON tager 558,- for den viste "gryde" men dertil skal der købes nogle fittings ;-)

Man kunne jo nøjs med en bazoka løsning, men når man nu er i gang så kunne man jo lige så godt lave en ordentlig dræn ring ... Jeg tror den kunne blive rigtig god, og får næsten lyst til at prøve at finde nogle fittings frem ;-)
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 200803.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 228853.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

..har bestemt mig for "Klarstein"...der kan købes et filter / humlefilter...som bl.a. kan bruges tl partial mash brygning...så skal jeg bare fine en køler der passer...
elkjr

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af elkjr »

elkjr skrev:
Truntebryg skrev:CDON tager 558,- for den viste "gryde" men dertil skal der købes nogle fittings ;-)

Man kunne jo nøjs med en bazoka løsning, men når man nu er i gang så kunne man jo lige så godt lave en ordentlig dræn ring ... Jeg tror den kunne blive rigtig god, og får næsten lyst til at prøve at finde nogle fittings frem ;-)
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 200803.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 228853.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

..har bestemt mig for "Klarstein"...der kan købes et filter / humlefilter...som bl.a. kan bruges tl partial mash brygning...så skal jeg bare fine en køler der passer...

MEEEENN ..så er det lige ..hvor dan man laver en "Klarstein" profil i Beersmith
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Partial mash ..er 1800 w elgrygde kraftig nok?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

elkjr skrev:
Truntebryg skrev:CDON tager 558,- for den viste "gryde" men dertil skal der købes nogle fittings ;-)

Man kunne jo nøjs med en bazoka løsning, men når man nu er i gang så kunne man jo lige så godt lave en ordentlig dræn ring ... Jeg tror den kunne blive rigtig god, og får næsten lyst til at prøve at finde nogle fittings frem ;-)
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 200803.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 228853.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

..har bestemt mig for "Klarstein"...der kan købes et filter / humlefilter...som bl.a. kan bruges tl partial mash brygning...så skal jeg bare fine en køler der passer...
Der er filter på som er ret finmasket
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"