..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
elkjr

..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af elkjr »

..efter snart 8-9 år som algrain-brygger må jeg desværre stoppe...tja..stoppe helt vil jeg ikke ..jeg vil så prøve med "mini-mash"...hvis ryggen kan klare det
MEEEN...hvor meget og hvilket udstyr skal jeg bruge ....har ca. 4500.- dKr.....
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Kommer det ikke lige an på hvilken brygmetode du vil bruge
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Truntebryg »

Mini-mash er vel ekstrakt bryg men med specialmaltene mæsket ved siden af.

Det er egentlig en fin metode, grundbasen i øllen kan man jo købe i forskellige udgaver og både i flydende og sprayform.

Jeg ville nok få fat i nogle 16L spande og så brygge 10-12L per gang.

Så mon ikke en 16L gryde kan gøre det som humlekogegryde - den gryde jeg købte hos Davidsen er ganske fin og vejer bestemt ikke meget. Ved dog ikke om den duer til andet end gas ...

16L gryden er tilpas lille til at den kan stå i min vask - og kølinger er så bare koldt vand fra hanen og en prop i afløbet. (vandet løber så ud af overløbet...)

Alt i alt behøver det ikke koste over 1000,-
elkjr

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af elkjr »

Dalmoseosebryg skrev:Kommer det ikke lige an på hvilken brygmetode du vil bruge
mini-mash eller Partial mash....special mat + lidt basismalt og "masser" af LME eller DME malt
elkjr

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af elkjr »

Truntebryg skrev:Mini-mash er vel ekstrakt bryg men med specialmaltene mæsket ved siden af.

Det er egentlig en fin metode, grundbasen i øllen kan man jo købe i forskellige udgaver og både i flydende og sprayform.

Jeg ville nok få fat i nogle 16L spande og så brygge 10-12L per gang.

Så mon ikke en 16L gryde kan gøre det som humlekogegryde - den gryde jeg købte hos Davidsen er ganske fin og vejer bestemt ikke meget. Ved dog ikke om den duer til andet end gas ...

16L gryden er tilpas lille til at den kan stå i min vask - og kølinger er så bare koldt vand fra hanen og en prop i afløbet. (vandet løber så ud af overløbet...)

Alt i alt behøver det ikke koste over 1000,-
..havde tænkt noget med ...at mæske special malt og det basis malt der skal bruges i en lille gryde ..evt en 3 gallon Igloo.termo "ting" med en falsk bund og kuglehane...og så en ca. 16 17 liter gryde.... til kogning af DME / LME malten og humlen ...med en kugle hane og filter

kan en el-gryde ikke bruges til kogningen ???
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Dalmoseosebryg »

elkjr skrev:
kan en el-gryde ikke bruges til kogningen ???
Jow da
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Jon »

Du kunne overveje en Hendi induktionskogeplade på 3,5 kw. Det findes vel til cirka 1600-1800 på eBay tror jeg. Så kan du selv vælge hvor stor gryde du skal have. Fordelen er meget hurtigere opvarmning i forhold til Elgryde. Men det er dyrere. Jeg er meget glad for mit. Du finder links og beskrivelse her på forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
elkjr

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af elkjr »

Vedr Klarstein "kogeren"....mit problem er at jeg "kun" har 10 amp.og ledningerne på "elgryderne" blev varme når jeg kogte urten.....elektrikeren var her i efteråret og lavde et eller andet.( bor i lejlighed)..så nu er ledningerne ikke så varme ..vil helst undgå ulykker eller at blive sat på gaden
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Benjamin »

Hi, til små batch, ku, man også ta en tur i Ikea, og finde alle stumperne der, og så slutte af med en gratis kaffe og svensk pølseret.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - så har du nok ikke et 400V udtag i nærheden ;-)

Der kan du jo trække 230V og 16A.
elkjr

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af elkjr »

Truntebryg skrev:Tjaa - så har du nok ikke et 400V udtag i nærheden ;-)

Der kan du jo trække 230V og 16A.

..NU..har jeg fået så der er 13 Amp i ledningerne... så kan jeg måske godt bruge en "Klarstein"..der kan også købes en filter-indsats ..så der kan "brygges" Partial Mash på den...

http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 228853.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: ..Hvilket og hvor meget udstyr til mini-mash

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg har forsikret med 13A sikringer og det fungerer fint
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"