CO2 udstyr

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Der er ikke umiddelbart noget der ligner en sikkerhedsventil på mine gamle Sodastream flasker ;-(
CO2mini close.jpg
CO2mini close.jpg (294.45 KiB) Vist 14390 gange
Der-i-mod har tyskerflaskerne en dims på siden med et hul i - det kunne godt være en overtryksventil ...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

airborn skrev:
Hvor farligt er foretagenet hvis begge flasker har samme temperatur og man bruger denne adapter fra Zapfanlagendoctor ?
Det er iøvrigt den model jeg har ;-)

Hvis du skruer 3 godkendte ting sammen - lille + stor CO2 flaske med en godkendt fitting, så er det ikke specielt farligt.

Der-i-mod så tror jeg ikke Sodastream adaptoren er godkendt !!!

Da jeg fedtede rundt med mine sodastreamflasker og fittings der fes der gerne flydende CO2 ud over det hele... og jeg må indrømme at det aldrig blev mig. Måske fordi jeg havde problemer med at få pakningen til at slutte tæt, for du kan jo ikke lukke for CO2en før adaptoren er skruet ordentlig af eller på. Det var nu nok mig der aldrig fik tag på det ;-)

Så hellere skrue tingene sammen uden tryk, og så åbne stille og roligt for en hane. Dog har du flydende CO2 i mellemrøret, og den siver ud når du skruer flasken af... så helt fri for fisende CO2 er jeg ikke ;-)
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: CO2 udstyr

Indlæg af airborn »

Tak for mange gode råd og svar.

Den flydende co2 i mellemrøret vil vel løbe tilbage i den store flaske hvis du lukker den lille og vender flaskerne tilbagr før du lukker den store - tænkte jeg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Jo mon ikke ;-)

Det er ikke det store pift der kommer...
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: CO2 udstyr

Indlæg af asco »

jeg har købt en 2 kg i tysk land og har fået den ombyttet ved lund da den var tom. de koster mindre i tyskland i ny pris og ombytnings pris ved lund er ikke så dyrt. jeg turde ikke stå med en 500 grams hvis den løb tør og skulle fylde den hvergang den skulle bruges
Sunejuul
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. mar 2016, 22:01

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Sunejuul »

asco skrev:jeg har købt en 2 kg i tysk land og har fået den ombyttet ved lund da den var tom. de koster mindre i tyskland i ny pris og ombytnings pris ved lund er ikke så dyrt. jeg turde ikke stå med en 500 grams hvis den løb tør og skulle fylde den hvergang den skulle bruges
Har du fået den sendt fra Tyskland? I så fald hvor fra?
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: CO2 udstyr

Indlæg af airborn »

NÅ men det blev en lille tysker.
Så må det blive en lille regulator fra Lund

Tak for råd
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: CO2 udstyr

Indlæg af airborn »

Tager lige denne gamle tråd op igen -
for nu ser det nemlig blevet aktuelt ( må sige at den lille 500 g flaske holdt længere end jeg havde troet - men NU altså)

Truntebryg skrev:

500g CO2 flaskerne kan købes overalt i DE - men bør vi ikke prøve at få Lund med på vognen ??

Jeg fylder fra min alm. 6kg CO2 flaske. Skruer den lille flaske på med bunden i vejret - åbner for den store flaske, vender hele herligheden på hovedet og åbner for den lille flaske. Nu løber den flydende CO2 direkte ned i den lille flaske.

Adaptoren SKAL være til 300 Bar og kan også købes i DE ... den er så lidt dyr, tror jeg gav 15€ Den fåes også i en luksus udgave med slange.


Jeg har det omtalte udstyr men jeg synes ikke der kommer ret meget co2 i den lille flaske.
Er rækkefølgen af åbningerne af ventilerne vigtig?
Hvorfor løber den flydende co2 ikke bare over i den lille flaske uanset temperaturen på de to flasker?
Hvor lang tid tager det at løbe ned i den lille flaske - sekunder? eller minutter?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Jeg er begyndt at smide den lille flaske i fryseren en times tid, så kan jeg få fyldt ca 400g CO2 over i et hug

Det tager ca 3 sekunder...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

PS - den store flaske skal vende på hoved, og den lille med ventilen op.
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: CO2 udstyr

Indlæg af airborn »

Tak for superhurtigt svar.
Det prøver jeg lige.
- kunne umiddelbart kun få ca 50 g i den lille flaske - men den lille var også varmere end den store på det tidspunkt.
Er det så ikke en fordel hvis den store er f.ex. stuetemperatur også ?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Jo det ville det nok, det vil sikkert blive trykket et par Bar mere - men der skal heller ikke for meget ind i den bette flaske
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: CO2 udstyr

Indlæg af airborn »

Truntebryg skrev:Jo det ville det nok, det vil sikkert blive trykket et par Bar mere - men der skal heller ikke for meget ind i den bette flaske [WHITE SMILING FACE]
Skal da lige hilse og sige at en tid i fryseren hjælper fint.
Det er klart måden at gøre det på Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: CO2 udstyr

Indlæg af fjorgensen »

Jeg skal ihvertfald ikke nyde noget, der er sikkert en grund til at Lund Teknik skriver "Jeg sælger ikke udstyr til genfyldning og vil heller ikke. Der arbejdes med tryk på over 60 Bar og det er ikke noget jeg vil tage ansvar for."
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 udstyr

Indlæg af Truntebryg »

Nu er den der device fra DE jo lavet til formålet, og fittings er spekket til 300 Bar - så jeg er bestemt ikke nervøs.

Flaskerne er trykprøvet, og TûV godkendte frem til 2026 så alt skulle jo være på plads.

Det er lidt værre nå vi taler om de der "uautoriserede" løsninger til Sodatream - der er jeg nok mere nervøs....
Besvar

Tilbage til "Udstyr"